یادداشت؛

کدام گروه از زوج ها به خدمات مشاوره نیاز دارند؟

۱۳۹۸/۰۶/۲۷ - ۰۸:۲۵:۱۵
کد خبر: ۸۹۸۴۹۴
کدام گروه از زوج ها به خدمات مشاوره نیاز دارند؟
افسانه وکیلی- مشاور خانواده

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ دریافت مشاوره پیش از ازدواج موجب می شود که فرد نسبت به باورهای خود و ملاک های خانواده اش، شناخت بهتری پیدا کند و به دلیل همین افزایش شناخت، عملکرد بهتری در مرحله انتخاب همسر خواهد داشت. هرچقدر دامنه شناخت فرد از خودش بالاتر باشد، در نتیجه آن فرد می تواند در مرحله انتخاب همسر، گزینه مناسب تر و سازگارتری را نسبت به شخصیت خودش انتخاب کند.

یک گروه از زوج‌هایی که به خدمات مشاوره پیش از ازدواج نیاز مبرم دارند، افرادی هستند که می خواهند وارد مرحله نامزدی یا عقد شوند، اما دختر و پسر و همچنین خانواده های آنها شناخت چندانی از همدیگر ندارند. در این شرایط خیلی از خانواده ها می خواهند بدانند که آیا این دو نفر به درد زندگی مشترک با یکدیگر می خورند یا خیر. در این شرایط ما مشاوران از دختر و پسر یک تاریخچه خانوادگی می گیریم، همچنین تاریخچه ای از رشد روانی آنها گرفته می شود و بعد هم یک سری آزمون ها از آنها می گیریم تا ببینیم از لحاظ شخصیتی تا چه میزان با همدیگر همخوانی دارند.

گروه دیگری که نیاز جدی به خدمات مشاوره پیش از ازدواج دارند، افرادی هستند که هنوز رابطه بین آنها جدی نشده است، مثلا در مرحله نامزدی قرار دارند، ولی در عین حال دچار اختلاف نظرهای متعددی هستند. در این شرایط دختر و پسر قبل از اینکه وارد یک رابطه جدی بشوند و با همدیگر ازدواج کنند، نیاز است که قبل از آن اختلافاتشان را حل و فصل کنند، چون اگر این اختلاف ها را حل نکنند و وارد مرحله ازدواج شوند، همین اختلاف شخصیت می تواند به شکست در ازدواج منجر شود. بنابراین این گروه از افراد هم نیاز مبرم به خدمات مشاوره پیش از ازدواج دارند.

نکته مهم این است که در این مشاوره ها رای قطعی از سوی مشاور داده نمی شود، بلکه صرفا پیامدهای رابطه با یک فرد برای مراجعه کننده تشریح می شود و در نهایت این خود مراجعه کننده است که باید تصمیم نهایی را بگیرید. مثلا فرض کنید اگر فردی دچار افسردگی مزمن یا روانپریشی باشد و مراجعه کننده بخواهد با چنین فردی ازدواج کند، به مراجعه کننده توضیح داده می شود که زندگی مشترک با این افراد دارای اختلالات روانی، چه تبعاتی ممکن است داشته باشد. یا مثلا وقتی فردی می خواهد با کسی ازدواج کند که دچار خشم های ویرانگر است، به مراجعه کننده توضیح می دهیم که در آینده ممکن است با چه رفتارهایی از طرف همسرش مواجه شود، اما در نهایت تصمیم پایانی را به خود فرد مراجعه کننده واگذار می کنیم.

باید در نظر داشت که ازدواج یک انتخاب است و در فرآیند مشاوره به عقلانی و منطقی شدن این انتخاب، کمک می شود. بخصوص با توجه به شرایط امروز جامعه، دیگر مثل گذشته نمی توان صلاحیت عروس و داماد را از طریق تحقیقات محلی بررسی کرد و به همین دلیل مشاوره های پیش از ازدواج می تواند در این مسیر راهگشا باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز