با ارسال نامه‌های جداگانه ای به استاندار گیلان؛

مراتب ثبت ملی ۹ بنای تاریخی‌فرهنگی ابلاغ شد

۱۳۹۸/۰۶/۳۰ - ۰۹:۵۱:۵۴
کد خبر: ۹۰۰۶۲۱
مراتب ثبت ملی ۹ بنای تاریخی‌فرهنگی ابلاغ شد
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ثبت ملی ۹ اثر تاریخی‌فرهنگی را به استاندار گیلان ابلاغ کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ دکتر علی اصغر مونسان با ارسال نامه‌هایی جداگانه مراتب ثبت سه پل، دو بقعه و چهار بنا و اثر تاریخی‌فرهنگی را به ارسلان زارع استاندار گیلان ابلاغ کرد.

در یکی از این نامه‌ها آمده است:‌

«در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی – تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست های ذیربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی تاریخی «پل خشتی فومن» واقع در استان گیلان، شهرستان فومن، بخش مرکزی، بخش مرکزی، شهر فومن، خیابان مولوی، جنب مدرسه حکمت که پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ۳۲۵۱۸ مورخ ۱۳۹۸/۰۳/۱۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، ابلاغ می‌گردد.

اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت این وزارت است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود، برابر ماده ۵۵۸ لغات ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات های اسلامی،‌ تعزیرات و مجازات های بازدارنده، جرم محسوب می شود و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این وزارت ممکن خواهد بود.

خواهشمند است دستور فرمایید مراتب جهت اطلاع و اجرا به مقامات و مسئولین ذیربط در استان،‌ ابلاغ و از نتیجه این وزارتخانه را مطلع نمایید.»

همچنین در دو نامه مشابه دیگر ثبت دو پل تاریخی زیر در فهرست آثار ملی به استاندار گیلان ابلاغ شده است:

«پل آجری سند فومن» واقع در شهرستان فومن، دهستان رودپیش، روستای سند با شماره ثبت ۳۵۱۹ در تاریخ ۱۳۹۸/۰۳/۱۸.

«پل خطیبان» واقع در شهرستان صومعه‌سرا، بخش مرکزی، دهستان کسما، روستای خطیبان که با شماره ثبت ۳۲۳۶۴ در تاریخ ۱۳۹۷/۰۹/۱۴.

به‌علاوه مراتب ثبت ملی دو بقعه و چهار بنا و اثر تاریخی هم در نامه‌هایی مشابه و جداگانه به استاندار گیلان ابلاغ شده است. اسامی و نشانی آثار ملی ابلاغی به این شرح است:

«بقعه آقاسیدمحمد یمنی گورابسر کیسم» واقع در شهرستان آستانه اشرفیه، بخش مرکزی، دهستان کیسم، روستای گورابسر با شماره ۳۲۳۶۳ در تاریخ ۱۳۹۷/۰۹/۱۴.

«بقعه آقاسیدمحمدرضا» واقع در شهرستان رشت، شهر لشت نشاء، خیابان امام خمینی، میدان انقلاب با شماره ۳۲۳۶۲ در تاریخ ۱۳۹۷/۰۹/۱۴.

«اداره هواشناسی بندر انزلی» واقع در شهرستان بندر انزلی، خیابان سی متری، جنب مرکز کنترل ترافیک دریایی با شماره ۳۲۳۶۱ در تاریخ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹.

«خانه شفیعی رشت» واقع در شهرستان رشت، بخش مرکزی، شهر رشت، محله پیرسرا،‌ پلاک ۷۵ با شماره ۳۲۳۶۰ در تاریخ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹.

«گراند هتل بندر انزلی» واقع در شهر بندر انزلی، میدان گمرک، روبروی اداره شیلات با شماره ۳۲۵۱۳ در تاریخ ۱۳۹۷/۰۲/۳۱.

«مناره کلده» واقع در شهرستان فومن، بخش مرکزی، دهستان لولمان، روستای کلده پایین با شماره ۳۲۳۶۷ در تاریخ ۱۳۹۷/۰۹/۱۴.

نظر شما