درخواست رئیس شورای شهر تهران از وزارت امور خارجه:

توجه به دیپلماسی شهری راهی برای برون رفت از تحریم

۱۳۹۸/۰۸/۱۱ - ۱۵:۴۳:۲۸
کد خبر: ۹۱۹۰۳۷
توجه به دیپلماسی شهری راهی برای برون رفت از تحریم
محسن هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه دیپلماسی شهری می‌تواند مانع از فشار تحریم‌ها بر مردم شود از وزارت امور خارجه خواست تا به این امر توجه کافی نشان‌دهند و آمادگی مدیریت شهری برای پیشبرد دیپلماسی شهری را اعلام کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران، در چهارمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران که همزمان با روز جهانی شهرها برگزار شد، عنوان کرد: دیپلماسی شهری یکی از انواع دیپلماسی عمومی است که اصولاً سیاست خارجی از این طریق مصالح کشور را دنبال می کند.

او افزود: دیپلماسی کلاسیک و دیپلماسی عمومی از انواع دیپلماسی است که در نوع دیپلماسی عمومی استفاده از سایر شیوه‌ها برای تامین منافع کشور اهمیت دارد.

او ادامه داد: دیپلماسی رسانه‌ای، دیپلماسی مدنی و دیپلماسی شهری از متعارف ترین انواع دیپلماسی عمومی است.

رییس شورای شهر تهران تاکید کرد: دیپلماسی رسانه‌ای همان استفاده از افکار عمومی است تاثیر دیپلماسی رسانه‌ای بسیار زیاد است و متاسفانه در جهان از آن استفاده مطلوب نمی کنیم.

هاشمی خاطر نشان شد: دیپلماسی عمومی مربوط به استفاده از سمن‌ها است که می توان از جامعه مدنی استفاده پرقدرت در تامین منافع کشورها کرد.

او ادامه داد: دولت‌ها معمولاً سیاست ویژه دنبال می کنند که قطعاً در تطابق با اهدافی که شهرها دنبال می‌کنند، نیست و ممکن است اختلاف هایی از لحاظ ایده تفکر و تفاوت در روش میان دولت مرکزی و محلی وجود داشته باشد که این امر در جهان رایج است به عنوان مثال در لندن شهردار مسلمان شهر نظرات متفاوتی با دولت دارد. دولت همراه با ترامپ هست اما شهردار لندن اینگونه نیست.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد:  از نظر جهانی، مورد بی رحمانه ترین و سخت ترین تحریم‌ها قرار گرفتیم.  می توان از دیپلماسی شهری استفاده کرد تا صدای خود را به جهانیان برسانیم . متاسفانه وزارت خارجه از این دیپلماسی تا کنون استفاده ویژه ای نکرده است.

او بیان کرد:  در جلسه هم اندیشی تصمیم گرفتیم تا پیام‌هایی را از کلان شهرهای ایران به شهرهای جهان ببریم تا صدای این تحریم را به گوش جهانیان برسانیم و از شهرهای مربوطه بخواهیم به ایران کمک کنند .

رئیس شورای شهر تهران افزود: قابلیت فراوانی در دیپلماسی شهری داریم خواهش می‌کنم وزارت امور خارجه و دولت از این محصول استفاده کنند. مجموعه شهرهای ایران می‌توانند با بیش از ۱۰۰ شهر جهان دیپلماسی داشته باشند تا در حوزه حمل و نقل شهری و مسائل شهری، فضای یکجانبه علیه سیستم کشور از بین برود.  

هاشمی با بیان اینکه مدیریت شهری آمادگی دارد تا در جهت مقابله با تحریم‌ها ، حوزه دیپلماسی شهری را فعال کند، اظهار کرد:  بدین ترتیب با شهرهای مهم جهان در حوزه تبادلات فنی و فرهنگی مسیر جدیدی برای پیشبرد منافع کشور و حمایت از حقوق ملت ایران بگشاید.

رییس شورای شهر تهران گفت: روز جهانی شهرها یک رخداد شهری است  و چهارمین دوره جایزه خشت طلایی تهران برهمین اساس برگزار شده است. در حوزه هوشمند سازی در شهر تهران برنامه‌های ویژه‌ای در مدیریت شهری تهران آغاز شده است که نمونه آن سامانه تهران من است اما متاسفانه در حوزه تاب آوری و مدیریت بحران زلزله سیل و زلزله نیاز به فعالیت بیشتری داریم. در حوزه زیست پذیری شهری نیز می توانیم از الگوی TOD استفاده کنیم که در این امر تلاش ببشتری خواهیم کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز