در کمیسیون صنایع مجلس مطرح شد؛

آذری جهرمی: نمی‌توانم دزدی‌ها را ببینم و سکوت کنم/ نه وعده برایم مهم است نه مجلس را بازیچه برخی می‌دانم

۱۳۹۸/۰۸/۱۴ - ۱۶:۱۰:۴۰
کد خبر: ۹۲۰۶۰۴
آذری جهرمی: نمی‌توانم دزدی‌ها را ببینم و سکوت کنم/ نه وعده برایم مهم است نه مجلس را بازیچه برخی می‌دانم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کمیسیون صنایع مجلس گفت: نه وعده برایم مهم است نه مجلس را بازیچه برخی می‌دانم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امروز برای پاسخ به سوال سیدفرید موسوی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، راهی خانه ملت شد.

سیدفرید موسوی در سوال خود از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کرده بود: «خدمات ارزش افزوده تلفن‌های همراه اخیرا نگرانی‌هایی را ایجاد کرده و شرکت‌هایی که در این فضای اکوسیستم فعالیت می‌کنند مجوزشان از چه مرجعی صادر شده است؟ این شرکت‌ها از کجا رشد کرده‌اند؟ مرجع نظارت به آنها کجاست؟ این فضا را چه کسانی ایجاد کرده‌اند؟ گردش مالی  2 هزار و 500 میلیارد تومانی این شرکت‌ها به جیب چه کسانی می‌رود؟ ما از وزارت ارتباطات فقط چند توئیت دیدیم آیا وظیفه وزارت‌‌خانه فقط توئیت زدن است؟ وزارت ارتباطات چه دستورالعمل‌هایی داشته است؟ آقای جهرمی شما فقط می‌گوئید دزدی شده است، چه برنامه‌ای برای مقابله با این دزدی انجام داده‌اید؟»

محمدجواد آذری جهرمی در پاسخ به سوال نماینده تهران گفت: پدیده ارزش افزوده پدیده‌ای حائز اهمیت است. شرکت‌های ارزش افزوده تعریفی که دارند می‌گویند خدمات جدیدی را در ازای درخواست مشترکین انجام می‌دهند، شکل فعال‌سازی این خدمات از طریق پیامک یا از طریق اپلیکیشن است. کیفیت پایین محتوا و عضویت ناخواسته مشترکین از آفات این موضوع است. عده‌ای با تبلیغات فرییب‌دهنده مردم را بدون آگاهی فریب می‌دهند و عضو این سرویس‌ها می‌کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در برخی موارد شرکت‌ها با استفاده از سیستم اپراتورها کاربران عضو این سرویس‌ها می‌کنند. 60 تا 70 درصد گردش مالی این کار به حساب شرکت‌‌ها می‌رود و مابقی آن به حساب اپراتورها واریز می‌شود. 24 درصد از مبلغ کل این سرویس‌ها به هلدینگ یاس انتقال می‌‌یابد. پردیس اول کیش جزو یکی از شرکت‌های ارزش افزوده زیرمجموعه هلدینگ یاس است. ستاره درخشان همراه گیتی از شرکت‌های زیر مجموعه همراه اول است، مبین وان کیش، ایده پرداز صبا، درسا و... سایر شرکت‌ها هستند.

او ادامه داد: صورت‌های مالی ارائه شده از سوی این شرکت‌ها در 3 سال اخیر 2 هزار و 600 میلیارد تومان است که البته مطمئنم ارقام واقعی بسیار بیشتر از اینهاست. ابتدا مصوبه‌‌ای را در شورای عالی فضای مجازی تحت عنوان ساماندهی سیاست‌های این فضا به تصویب رساندیم. از تاریخ 96/8/21 تا 96/11/5 دو مصوبه در کمیسیون تنظیم مقررات ارائه کردیم و محدودیت‌ها را برای فعالیت این شرکت‌ها ایجاد کردیم. طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی نظارت بر محتوا بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. همچنین کارگروه مربوطه برای صدور  مجوزها نیز بر عهده این وزارتخانه (فرهنگ و ارشاد اسلامی) است. ما در وزارت ارتباطات فقط تا لایه اپراتورها مجوز می‌دهیم و بالاتر از آن دست ما نیست. چند درصد از این شرکت‌ها مجوز دارند که خود من هم نمی‌دانم. خود شرکت‌های ارزش افزوده طی بیانیه‌ای اعلام کردند تاکنون 100 میلیارد تومان برای نظارت بر محتوا به سازمان تبلیغات  پرداخت کرده‌اند. سوال اینجاست نظارت بر  محتوا کجاست که خروجی به این شکل شده است؟ ما لیست شرکت‌ها را درآوردیم و در نامه‌ای آنها را به آقای جعفری دولت‌آبادی (دادستان سابق تهران) اعلام کردم و مدیران 5 شرکت بازداشت شدند. در اعترافات اعضای این 5 شرکت گفته شده همه برای نهادی واحد کار می‌کنند. یکی از این شرکت‌ها ماهانه 2 میلیارد تومان درآمد از طریق کلاهبرداری داشته است. کاری که ما کردیم شفاف‌سازی بود و اپراتورها را الزام کردیم صورت حساب 3 سال اخیر مشترکین را اعلام کنند. تا امروز بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر مشترک همراه اول و بیش  از یک  میلیون و 300 هزار نفر مشترک ایرانسل از صورتحساب خود و پول‌هایی که از جیب‌شان دزدیده شده، مطلع شده‌‌اند.

آذری جهرمی در بخش دیگری از پاسخ خود گفت: امروز بیش از 20 هزار نفر در ارومیه  و 15 هزار نفر در قزوین از دزدی‌های شرکت‌های ارزش افروده شکایت کردند و آمار در سایر شهرها هم به همین منوال است. یک کارگر ساده در کرمانشاه 12 میلیون تومان در 3 سال گذشته بابت خدمات شرکت‌های افزوده بدون اطلاع  پرداخت کرده است. بنده در نامه‌ای به سران سه قوه اطلاع دادم یا مرجع رسیدگی به این دزدی‌ها را اعلام کنید یا  بگذارید ما اقدام کنیم. بنده ابزار نظارتی برای این کار ندارم ولی می‌توانم آن را تعطیل کنم و راهکار نهایی ما این است. قوه قضائیه به مسئله رسیدگی کند و پول مردم را پس دهد. تمام عضویت‌ها لغو شود و عضویت‌های جدید مطابق با OPT انجام شود در غیر این صورت مجبور می‌شوم به اپراتورها دستور تعطیلی این سرویس‌ها را دهم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در مسیر مبارزه با دزدی‌های شرکت‌ها ارزش افزوده حملات رسانه‌ای و تهمت‌های ناروایی به من زده شد. یکی از اعضای کمیسیون صنایع ادعاهایی را درباره من مطرح کرد که از او شکایت کردم؛ می‌گویند اینها همه رفقای جهرمی هستند، اگر این‌ها رفقایم هستند پس چرا تمام تلاشم را  کردم که  جلوی آنها را بگیرم؟ عده‌ای از این شرکت‌ها به من گفتند اگر می‌خواهی سال 1400 رئیس جمهور شوی اسپانسرت می‌شویم فقط بی‌خیال  شو! عده‌ای دیگر مرا تهدید به استیضاح کردند؛ نه وعده آنها برایم مهم است نه مجلس را بازیچه امثال شما می‌دانم، اما مطمئن باشید موضوع کلاهبرداری های صورت گرفته در خدمات ارزش افزوده را پیگیری می کنم، نمی‌توانم این دزدی‌ها را ببینم و سکوت کنم.

در پایان سخنان آذری جهرمی، فرید موسوی، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که «توضیحات وزیر نشان می‌دهد اقداماتی که در اختیارشان بوده را انجام داده‌اند و درخواست می‌کنم کارگروهی متشکل از کمیسیون قضایی و دولت گزارشی جامع از عملکرد این شرکت‌ها برای بررسی بیشتر به صحن مجلس ارائه کنند»، از پاسخ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قانع شد.

آذری جهرمی موسوی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز