اتاق مادر و کودک در گرمخانه‌ها راه‌اندازی و تجهیز می‌شوند

۱۳۹۸/۰۸/۱۶ - ۱۳:۴۰:۳۸
کد خبر: ۹۲۱۱۲۷
اتاق مادر و کودک در گرمخانه‌ها راه‌اندازی و تجهیز می‌شوند
عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه راه‌اندازی و تجهیز اتاق مادر و کودک در گرمخانه‌ها مد نظر مسؤولان مربوطه قرار دارد،‌ گفت: مراکز اضطراری در فصل سرد برای افراد بی خانمان ساخته می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران، در مورد وضعیت گرمخانه‌های پایتخت اظهار داشت: در سال 96 هم‌زمان با آغاز فصل سرما وضعیت گرمخانه‌ها بررسی شد و نیاز بازبینی در این زمینه توسط اعضای شورای شهر در دستورکار قرار گرفت. در سال 97 نیز نظارت‌ها ادامه یافت و بازرسی‌های غیررسمی انجام شد.

وی افزود: نتایج این بررسی‌ها نشان داد که آمارهای متفاوتی از آنچه ارائه شده است، حاصل شد و بین جدول غذایی ارائه شده و آنچه به مددجوها ارائه داده‌اند، تفاوت وجود داشت. همچنین به لحاظ وضعیت ساختمانی، این مراکز با مشکلاتی همراه بود که دغدغه‌ها به مدیرعامل وقت سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری اعلام شد.

وی با اشاره به اینکه گرمخانه مؤثری در تهران برای زنان نداشته‌ایم، گفت: در ابتدا تنها مرکز فقط در منطقه 21 قرار داشت که دسترسی مناسبی را برای زنان دارا نبود، بنابراین جلسات را به صورت فشرده برگزار کردیم و درخواست کردیم مشکلات مرحله به مرحله برطرف شود.

فخاری بیان داشت: از تابستان سال گذشته تا پس از نوروز وضعیت گرمخانه‌ها پیگیری شد و سرکشی‌ها انجام گرفت. امسال نیز از تابستان پیگیری‌ها را آغاز کردیم تا شاهد تحقق برنامه سوم و تجهیز گرمخانه‌ها باشیم، چرا که بودجه‌ای در این زمینه در شورای شهر درنظر گرفته شده بود.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: جلسات مکرر با شهرداران مناطق، شرکت توسعه فضاها و سازمان رفاه و خدمات و مشارکت خدمات اجتماعی برگزار شد تا علاوه بر بازسازی برخی از مراکز، راه‌اندازی مراکز اضطراری مدنظر قرار گیرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا زنان و مردان کارتن‌خواب می‌توانند فرزندان خود را همراهشان به گرمخانه‌ها بیاورند، گفت: براساس قانون، مسئولیت نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست بهزیستی است و شهرداری نقشی ندارد و ما سعی کردیم که از طریق هماهنگی بین نهادی کمک‌هایی را به این افراد داشته باشیم.

فخاری گفت: راه‌اندازی و تجهیز اتاق مادر و کودک در گرمخانه‌ها از جمله برنامه‌های مدنظر است ولی با این وجود باید توجه داشت که گرمخانه مرکز اسکان موقت است و راه‌حل موقتی برای افراد بی‌‌خانمان به شمار می‌رود لذا باید اقدامات مؤثری توسط سازمان‌های مربوطه همچون بهزیستی انجام گیرد.

نظر شما