یک متخصص گوارش:

از کبد چرب چه می‌دانید؟/ اگر دائما خسته هستید ممکن است کبدتان بیمار باشد

۱۳۹۸/۰۸/۱۸ - ۰۸:۰۹:۴۰
کد خبر: ۹۲۱۱۵۶
از کبد چرب چه می‌دانید؟/ اگر دائما خسته هستید ممکن است کبدتان بیمار باشد
کبد چرب مشکلی است که با اشتباهات غذایی ایجاد می شود و متاسفانه 40 درصد از مردم ایران مبتلا به آن هستند و عوارض شدیدی برای اعضای بدن ایجاد می کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ یاسر مرآتی، متخصص گوارش و غدد، در رابطه با این بیماری گفت: کبد دومین عضو بزرگ در بدن انسان است و مسئول رد کردن تمام مواد غذایی و نوشیدنی مصرف شده از صافی است که این بدان معناست که کبد فاکتورهای مضرر مواد غذایی را گرفته و آنها را به صورتی بدون ضرر وارد سیستم های دیگر بدن می کند.

او ادامه داد: کبد به طور طبیعی خود را توسط سلول‌هایی ترمیم و پاکسازی می‌کند. وجود چربی در کبد هر انسانی طبیعی است اما اگر کبدی دارای 5 تا 10 درصد چربی باشد کبد چرب نامیده می‌شود؛ کبد چرب یک موقعیت مخرب را در بدن ایجاد می‌کند و بدتر اینکه هیچ علامت هشدار دهنده‌ای در ابتلا ندارد.

این متخصص به علل ابتلا به این بیماری اشاره کرد و ادامه داد: اضافه وزن، مصرف مشروبات الکلی،مصرف مواد غذایی چرب، نداشتن فعالیت بدنی سالم، سوء تغذیه و فشار خون بالا، بارداری و مصرف داروهایی همچون آسپرین و تتراسایکلین و استامینوفن از جمله دلایل ابتلا به بیماری کبد چرب است. 

او به علائم و نشانه‌های کبد چرب اشاره کرد و توضیح داد: بی‌حالی، احساس خستگی و بی‌حالی مداوم، کاهش وزن و اشتها، حالت تهوع، ضعف عمومی، درد در مرکز و یا سمت راست بخش بالای شکم، سردرگمی، مشکل در تمرکز و گیجی از جمله علائمی است که مبتلایان به کبد چرب از آن رنج می‌برند.

مرآتی زرد شدن چشم را از دیگر علائم اختلالات کبد دانست و گفت: علاوه بر زردی چشم گاهی مبتلایان به این بیماری از پر آبی شکم، خارش دائمی، خستگی مدام و فراموشی سخن می‌گویند که به خودی خود از جمله نشانه‌های ابتلا به این بیماری است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز