گزارش ویژه؛

بررسی زایمان‌های رُند از نگاه پزشکان و جامعه شناسان/ از ابتلا به اتیسم تا عدم فرهنگ‌سازی

۱۳۹۸/۰۸/۱۸ - ۱۰:۲۱:۱۵
کد خبر: ۹۲۱۴۱۴
بررسی زایمان‌های رُند از نگاه پزشکان و جامعه شناسان/ از ابتلا به اتیسم تا عدم فرهنگ‌سازی
زایشگاه‌های تهران در 98/8/8 خیلی شلوع بودند، به‌طوری که جا برای سوزن انداختن نبود. دکترها، ماماها و پرستارها از نیمه شب هشتم آبان در بخش زایمان مشغول جراحی‌هایی بودند که مادران آن‌ها اصرار داشتند فرزندشان در یک تاریخ رند به دنیا بیایند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ متاسفانه مد «لاکچری بازی» با تاریخ تولد نوزاد چند سالی است که باب شده و فقط مربوط به تاریخ تولد رُند نیست، بسیاری از والدین را دیده‌ایم که افتخار می‌کنند نوزادشان در روز تولد مادر یا پدر یا سالگرد ازدواج آن‌ها متولد شده و با افتخار این جملات را بیان می‌کنند که «فرزندم در روز تولد مادرش به دنیا آمده است»، «فرزندم در 97/7/7 به دنیا آمده و حتی تاریخ تولدش خاص است».

به این ترتیب بیمارستان‌ها و زایشگاه‌های تهران در 98/8/8 خیلی شلوع بودند، به‌طوری که جا برای سوزن انداختن نبود. دکترها، ماماها و پرستارها از نیمه شب هشتم آبان در بخش زایمان مشغول جراحی‌هایی بودند که مادران آن‌ها اصرار  داشتند فرزندشان در یک تاریخ رند به دنیا بیایند.

بعلاوه آن‌طور که کادر‌های درمانی ادعا می‌کنند، بیمارستان‌های خصوصی در این روز تخت کم آوردند تا جایی که تخت مراقبت‌های ویژه‌شان پر شد، آمبولانس‌هایشان آماده برای اعزام‌های فوری بودند که اگر خدای ناکرده جان مادر یا نوزادی به خطر افتاد سریع به بیمارستان دیگری منتقل کنند.

در هفته‌ای که گذشت، خبرگزاری برنا با رئیس انجمن علمی مامایی ایران و یک جامعه‌شناس در این خصوص گفت‌و‌گو کرد که بخش‌هایی از آن را در ادامه می خوانید.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران:

زایمان‌های رُند و خطر افزایش ابتلا به اتیسم در نوزادان/ زایمان زودهنگام، زندگی داخل رحمی را از بچه می‌گیرد

ناهید خداکرمی با بیان اینکه زایمان‌های انتخابی که علائم زایمان در آن‌ها وجود ندارد، نوعی خشونت علیه کودکان است، توضیح داد: اگر نوزاد 38 یا 40 هفته را به شکل کامل گذرانده باشد اما علائم زایمان در مادر وجود نداشته باشد و به خواست خود او مبادرت به زایمان شود، بخشی از زندگی داخل رحمی را از بچه گرفته و از تکاملش محروم شده است.

2571686

او با اشاره به اینکه مشکل اصلی ما عوارض دراز مدت در چنین زایمان‌هایی است، گفت: این نکته مهجور مانده و خانواده درک نمی‌کند و مردم نیز متوجه آن نیستند. این درحالی است که کودکانی که در زایمان زودهنگام به دنیا می‌آیند 20 درصد بیشتر از سایرین، مستعد بیماری‌های دیابت هستند. همچنین 50 درصد بیش‌تر از سایرین به آسم و آلرژی مبتلا می‌شوند. بعلاوه چاقی، کم خونی، اوتیسم، بیش فعالی و حتی اسکیزوفرنی نیز از مواردی است که در نوزادان زایمان زودرس دیده شده است.

یک جامعه شناس:

شهرت‌طلبی و سهم‌خواهی دو دلیل عمده زایمان‌های لاکچری/ نیاز به فرهنگ سازی داریم

امان‌الله قرایی‌مقدم در خصوص زایمان‌های لاکچری در تاریخ های خاص با بیان اینکه شهرت‌طلبی و سهم‌خواهی از جمله عواملی است که مادران را ترغیب به چنین زایمان‌هایی می‌کند، گفت: عموما قصد این مادران ایجاد اسم و رسم های توخالی برای فرزندان‌شان است.

او ادامه داد: متاسفانه مادران با چنین زایمان های خارج از موعدی نه تنها به سلامتی خود بلکه به سلامتی فرزندشان نیز آسیب وارد می‌کنند. بنابراین این شکل از وجه خواهی و عقده حقارت باید اصلاح شود.

636419642233523454_lg

این جامعه‌شناس، فرهنگ‌سازی را تنها روش از میان برداشتن چنین زایمان‌هایی عنوان کرد و افزود: متاسفانه درد کنونی جامعه ما عدم فرهنگ‌سازی است. در این مورد نیز نمی‌توان به اجبار متوصل شد چراکه هر مادری حق دارد به شیوه‌ای که می‌خواهد کودکش را به دنیا بیاورد و در این مورد به خصوص قانون نمی‌تواند ورود کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز