آیا شلیک به میترا استاد از اسلحه نجفی بود؟!

۱۳۹۸/۰۹/۰۴ - ۱۳:۱۱:۳۸
کد خبر: ۹۲۸۰۵۷
آیا شلیک به میترا استاد از اسلحه نجفی بود؟!
وکیل مدافع محمدعلی نجفی در پاسخ به این سوال که کالیبر اسلحه شلیک شده با کالیبر نجفی متفاوت است، گفت: در ارتباط با این موضوع در جلسات قبلی دادگاه، موضوع روشن شد. هر چند کالیبر اسلحه در مجوز ۷.۶۵ میلی بوده و اسلحه‌ای که با آن شلیک شده ۹ میلی است اما روی اسلحه شماره‌ای حک می‌شود و آن شماره با شماره مجوز مطابقت دارد و به نوعی رفع ابهام شده است.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ حمیدرضا گودرزی، درباره تصمیم دادگاه نسبت به ابهامات مطروحه نسبت به نظر کارشناسی اظهار داشت: ابهاماتی که نسبت به نظر کارشناسی مطرح کردیم تا کنون مورد قبول واقع نشده این در حالیست که طبق قانون، نظر کارشناسان ظرف یک هفته به طرفین ابلاغ می‌شود تا هر نظری دارند اعلام کنند.

وی افزود: ضمن اینکه قاعده و عرف قضایی این است که دادگاه، نظر طرفین را در خصوص کارشناسی، به کارشناسان ابلاغ می‌کند تا آنها نظر خود را بررسی و در صورت صحت ابهامات، اعلام کنند. البته پاسخ کارشناسان به ابهامات مطروحه، در اختیار وکلا نیز قرار می‌گیرد تا مطالعه و بر اساس آنها بتوانند در جلسه دادگاه دفاع کنند.

گودرزی اضافه کرد: متاسفانه دادگاه ابهامات اعلام شده از سوی ما را به کارشناسان ابلاغ نکرده و فقط در قبال این موضوع وقت رسیدگی تعیین کرده است. ابهاماتی که داریم به طور طبیعی در جلسه دادرسی مطرح می‌شود و در این مرحله کارشناس هم یک فرد واحد نیست بلکه تیم کارشناسان است و باید مشاوره کنند و نظر بدهند و علی‌الاصول جلسه دادگاه محل مشاوره نیست. پاسخی هم که کارشناسان به ابهامات مطروحه در جلسه دادگاه می‌دهند، ممکن است با مسئله دفاع وکیل همخوانی نداشته باشد زیرا وکیل باید فرصتی برای دفاع داشته باشد و امکان دارد دادرسی از روند معمول خود خارج شود.  

وی گفت: سوالاتی که در ارتباط با ابهامات موجود در نظر کارشناسی مطرح کردیم، سوالات علمی است و راه را برای کشف حقیقت باز می‌کند و هدف از تشکیل جلسات کارشناسی نیز رفع ابهام است؛ آن هم ابهاماتی که در تصمیم ماهوی دادگاه تاثیر دارد.

وکیل مدافع نجفی افزود: ممکن هست دادگاه به طور کلی ابهامات مطرح شده از سوی ما را رد کند که در این صورت از حق مسلم خود محروم می‌شویم و در دفاع ماهوی نیز اگر به ابهاماتی که مطرح کردیم، پاسخ داده نشود، دفاع ما مشکل پیدا می‌کند. سوالاتی که مطرح کردیم، سوالات علمی است و شخصی نیست و جز کارشناس نیز شخص دیگری صالح به جوابگویی نخواهد بود.

گودرزی اضافه کرد: سؤالی که دیوان عالی کشور به صراحت پرسیده این است که «باید تصویر روشنی از علت اینکه اعلام شده گلوله به دست و سپس به قفسه سینه اصابت کرده برای ما روشن شود و چه دلیلی دارید که چنین استدلالی می‌کنید؟» دیوان عالی صراحتاً پاسخ به این موضوع را خواسته و قاضی کشکولی نیز دقیقاً از کارشناسان خواسته در همین مورد نظر بدهند اما کارشناسان در این ارتباط نظر ندادند. چند مورد وجود دارد که بسیار اساسی هستند و اگر پاسخ داده شود، ابهامات زیادی برطرف می‌شود. هدف اصلی کارشناسی در همه پرونده‌ها، رفع ابهام است زیرا مواردی وجود دارد که از تخصص قضات و وکلا خارج است و کارشناسان نظر می‌دهند و در این پرونده نیز کارشناسان محل وقوع قتل را دیده‌اند.

وکیل مدافع محمدعلی نجفی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه کالیبر اسلحه سازمانی نجفی ۷.۶۵ میلی بوده اما اسلحه‌ای که با آن شلیک شده، کالیبر ۹ میلی دارد گفت: در ارتباط با این موضوع در جلسات قبلی دادگاه، موضوع روشن شد. هر چند کالیبر اسلحه در مجوز ۷.۶۵ میلی بوده و اسلحه‌ای که با آن شلیک شده ۹ میلی است اما روی اسلحه شماره‌ای حک می‌شود و آن شماره با شماره مجوز مطابقت دارد و به نوعی رفع ابهام شده است.

وی همچنین از احضار اولیا دم مرحوم میترا استاد به جلسه محاکمه خبر داد و افزود: دادگاه برای جلسه محاکمه روز ششم آذر، اولیا دم را هم احضار کرده است. البته با توجه به اینکه اولیا دم رضایت دادند اعتقاد داریم جزو طرفین دعوا تلقی نمی‌شوند و شاید دادگاه بخواهد به عنوان مطلع سوالاتی از آنها بپرسد.

محمدعلی نجفی که به قتل عمد میترا استاد همسر دومش متهم است، پیشتر از سوی شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه و به اتهام قتل عمد به قصاص محکوم شد اما دیوان عالی کشور به تحقیقات پرونده نقص گرفت و پرونده را برای رفع نواقص و برگزاری دوباره محاکمه، به دادگاه بازگرداند.

اولیا دم میترا استاد پیش از این در این پرونده از حق قصاص خود گذشت کرده‌اند.

منبع:ایرنا

نظر شما