یک رفتارشناس:

بیش از ۲ میلیون تحصیل‌کرده بیکار داریم/ وجود تحصیلات دانشگاهی ارزش یا ضد ارزش؟

۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ۰۵:۵۶:۴۸
کد خبر: ۹۳۰۰۵۸
بیش از ۲ میلیون تحصیل‌کرده بیکار داریم/ وجود تحصیلات دانشگاهی ارزش یا ضد ارزش؟
ابهری گفت: وجود ۲ میلیون تحصیلکرده بیکار در کشور، سختی‌های یافتن شغل و تبعیض‌های موجود در این زمینه سبب شده است که تحصیلات عالی به عنوان یک ضدارزش در جامعه مطرح شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مجید ابهری، جامعه‌شناس و رفتارشناس اجتماعی در مورد شرایط کنونی اقتصادی و اجتماعی کشور و نقش تحصیلات در اشتغال جوانان گفت: شرایط محیطی از عوامل تاثیرگذار بر تفکر، احساسات، آینده‌نگری و امید به زندگی در جوانان است. بالغ بر ۲ میلیون تحصیل‌کرده بیکار، سختی‌های یافتن شغل، تبعیض‌های موجود در این زمینه سبب شده است به تحصیلات عالی به عنوان یک ضد ارزش در جامعه نگاه شود، به بیان دیگر افرادی که هنوز به دانشگاه راه پیدا نکرده‌اند و به اصطلاح پشت کنکوری خوانده می‌شوند، وقتی تحصیلکرده‌های بیکار را می‌بینند، امیدشان را برای ادامه تحصیل در دانشگاه از دست می‌دهند.

او ادامه داد: از منظر رفتارشناسی ۹۵ درصد از جوانان به امید زندگی بهتر و یافتن شغلی با درآمد بیشتر به دانشگاه می‌روند و در صورتی که قرار باشد که این نتیجه گیری برعکس شود و افراد پس از فارغ التحصیلی بیکار بمانند یا به کار‌های سطوح پایین تن بدهند، تحصیلات دانشگاهی به ضد ارزش تبدیل می‌شود و اشتیاق برای آن از بین می‌رود.

این جامعه شناس توضیح داد: در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که بسیاری از جوانان ما دچار یاس و ناامیدی نسبت به آینده می‌شوند. از منظر رفتارشناسی ۹۵ درصد از فرزندان ما به امید زندگی بهتر و یافتن شغلی با درآمد بیشتر به دانشگاه می‌روند و در صورتی که قرار باشد که این نتیجه گیری برعکس شود و افراد پس از فارغ التحصیلی بیکار بمانند یا به کار‌های سطوح پایین تن بدهند، تحصیلات دانشگاهی به ضد ارزش تبدیل می‌شود.

این آسیب شناس اجتماعی با اشاره به افزایش امید در میان دانشجویان و جوانان کشور، گفت: جوانان باید امید پیدا کنند و این وظیفه دولت است که در این رابطه کاری انجام دهد. اگر از هر خانواده‌ای که دارای چند فرزند است، بپرسیم دوست دارند فرزندان‌شان در آینده چه کاری انجام دهند؟ پاسخ می‌دهند تمایل داریم فرزندمان دکتر یا مهندس شوند و کمتر می‌شنویم والدینی بگویند که ما دوست داریم فرزندمان یک کارگر فرهنگی یا یک راننده ماهر، یک خلبان توانمند و یا یک نجار خوب شوند. این در حالی است که بسیاری مهارت‌ها و فنون شاید درآمدی بیش از مهندسان و دکتر‌ها داشته باشند.

636169638896376927

او ادامه داد: تا وقتی که فرهنگ پشت میز نشینی در میان جوانان و خانواده‌های آنان وجود دارد، وضعیت جامعه همین است. در اکثر کشورهای جهان، تحصیلات دانشگاهی دلیل بر یافتن شغل پشت میز نشینی نیست و شاید بسیاری از افرادی که تحصیلات و مدارج عالی دانشگاهی دارند، حاضر شوند در جایگاه یک کارگر فنی با شغل ساده‌تری قرار گیرند.

ابهری گفت: ناامیدی از آینده باعث اضطراب و افسردگی جوانان و حتی گرایش آنها به اعتیاد می‌شود و در مراحل بالاتر باعث مهاجرت آنها از کشور و پناهندگی در کشور‌های دیگر می‌شود.

این رفتارشناس با تاکید بر اینکه در اکثر کشورهای جهان، تحصیلات دانشگاهی دلیل بر یافتن شغل پشت میز نشینی نیست، عنوان کرد: در خارج از کشور شاید بسیاری از افرادی که تحصیلات و مدارج عالی دانشگاهی دارند، حاضر شوند در جایگاه یک کارگر فنی با شغل ساده‌تری قرار گیرند

او با اشاره به این موضوع که وضعیت موجود را باید از بین برد، گفت: باید برای از بین بردن این وضعیت در جامعه فرهنگ‌سازی شود. این فرهنگ که الزاما نباید تمام فرزندان دکتر و مهندس شوند و جامعه به تمام مشاغل احتیاج دارد، باید توسط رسانه‌ها و آموزش و پرورش به وجود آید.

نظر شما