احیای جاده ابریشم در ایران با تبدیل اقامتگاه‌های کهن به هتل

۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ۱۱:۱۰:۳۳
کد خبر: ۹۳۰۳۷۲
احیای جاده ابریشم در ایران با تبدیل اقامتگاه‌های کهن به هتل
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «اجلاس تمدن‌های کهن باید به افزایش سطح فرهنگی و گردشگری میان کشورهای عضو کمک کند. مردمان این کشورها باید شناخت خوبی از فرهنگ‌های یکدیگر داشته باشند؛ البته هنوز این‌گونه نیست و دولت‌ها باید برای افزایش این شناخت کمک کنند.»

  

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ علی‌اصغر مونسان که برای شرکت در اجلاس تمدن‌های کهن به چین سفر کرده بود گفت: «ایران و چین جزو تمدن‌های کهن هستند و خوشبختانه از دیرباز همیشه روابط بسیار خوبی بین این دو کشور وجود داشته و دارد. در بخش روابط فرهنگی و تجاری  مشترکات فرهنگی زیادی داریم به‌طوری‌که تنها موضوع تاریخ و تمدن می‌تواند موضوع بسیار خوبی برای گسترش گردشگری میان ایران و چین باشد.» 

او افزود: «ایرانی‌ها به تمدن چین علاقه‌مند هستند و به چین سفر می‌کنند. کشورمان ظرفیت بی‌نظیر خوبی دارد به‌طوری‌که ما حدود یک‌میلیون سایت تاریخی و بیش از ۶۰۰ موزه فعال در کشور داریم. موزه‌های ایران به‌واسطه تاریخ کهن کشورمان بسیار غنی هستند، اشیایی با تاریخ بیش از ۱۰ هزار سال داریم و علاوه بر آن بناهای تاریخی متعددی وجود دارد که می‌تواند مورد علاقه گردشگران چینی باشد.»

مونسان تصریح کرد: «حوزه فرهنگ ایران دارای اقوام گوناگون با فرهنگ، آداب‌ورسوم و غذاهای متنوع است، تمامی این موضوعات می‌تواند مورد علاقه گردشگران چینی باشد.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان درباره جاده ابریشم گفت: «همان‌طور که می‌دانید هر دو بخش شمالی و جنوبی این جاده از کشور ایران عبور کرده است به‌طوری‌که گردشگران و تجار زیادی مسیر جاده ابریشم را از آسیا برای سفر به اروپا انتخاب می‌کردند. خوشحال هستم رئیس‌جمهوری چین این ابتکار جالب را انجام داده است و پروژه کمربندی را برای احیای این جاده اجرا می‌کند.»

او افزود: «ما هم در ایران برای احیای جاده ابریشم تلاش می‌کنیم و برنامه‌های خود را برای تحقق آن شروع کردیم. اقامتگاه‌های قدیمی بسیاری در مسیر این جاده قرار داشتند و تجار برای استراحت از آن استفاده می‌کردند، ما آن‌ها را مرمت و برای اقامت گردشگران جدید به هتل تبدیل کردیم و به‌زودی پرونده این آثار را برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال می‌کنیم.»

مونسان اظهار کرد: «۳۵هزار اثر تاریخی ایران در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است، نگهداری و مرمت این آثار را ما انجام می‌دهیم. قانون ایران از این موضوع به‌شدت حمایت و حفاظت می‌کند، بنابراین تجربه بسیار خوبی در این حوزه داریم و کارهای مشترک زیادی را می‌توانیم با کشورهای حوزه تمدن‌های کهن انجام دهیم این موضوع می‌تواند یک موضوع جدید بین کشور ایران و چین باشد.»

او افزود: «این دو کشور می‌توانند کاوش و مرمت‌های مشترکی با هم انجام دهند و تجربیات خود را در این زمینه منتقل کنند ما اعلام آمادگی می‌کنیم. همچنین تجربه‌های جدیدی در زمینه تبدیل بناهای تاریخی زیر سطح یک به اقامتگاه‌های گردشگران داریم.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به وجود آثار فاخر فرهنگی تاریخی در ایران، تصریح کرد: «از کشورهای مختلف درخواست‌هایی را برای برگزاری نمایشگاه‌های موزه‌ای مشترک داشتیم به‌طوری‌که سال گذشته موزه لوور در ایران و به شکل متقابل موزه ملی ایران در فرانسه برنامه‌هایی را اجرا کردند. همچنین با کشورهای فرانسه، هلند، ارمنستان، کره جنوبی و حتی چین نمایشگاه‌های مشترکی نیز برگزار کردیم که با استقبال زیادی روبرو شد، این مورد می‌تواند یک موضوع کاری مشترک بین ایران و چین باشد.»

مونسان بیان کرد: «بازار گردشگری چین با ۱۵۰میلیون و بازار ایران با ۸ میلیون گردشگر بازار بزرگی است و این دو کشور می‌توانند بازار مشترک خوبی را تشکیل دهند. ایران و چین در موضوع بناهای تاریخی و موزه‌ها فرصت‌های خوبی در اختیار دارند تا این بازار را بتوانند گسترش دهند.»

او افزود: «ایران دارای تنوع آب و هوایی بسیاری است، اکنون در شمال غرب ایران دمای هوا به ۱۵ درجه زیر صفر و در جنوب ایران دما به ۳۰ درجه می‌رسد یعنی بین شمال و جنوب آن اختلاف دمای ۴۵ درجه‌ای وجود دارد. شما در برخی از نقاط کشور می‌توانید اسکی روی برف و در خلیج‌فارس اسکی روی آب انجام دهید و هم به کویر سفر و از گرمای زیاد آن تعجب کنید.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «در شمال ایران دریا و جنگل و در جنوب ایران هم دریا و کویر داریم و با تنوع فرهنگی، آداب‌ورسوم و غذاهای سنتی مختلف روبرو بوده و شاهد میزبانی و میهمان‌نوازی گرم ایرانی‌ها هستیم.»

 «در سال گذشته ایران به‌عنوان دومین کشور به لحاظ رشد گردشگر در جهان معرفی شده است، گردشگری فرهنگی، تاریخی، اکو توریسم، سلامت و درمانی بسیار می‌تواند برای گردشگران چینی مناسب باشد. پزشکان متخصص و متبحر زیادی داریم که عمل‌های بسیار پیشرفته زیادی مانند پیوند اعضا، قلب، کبد، ناباروری و عمل زیبایی به‌ویژه برای خانم‌ها انجام می‌دهند که بسیار ارزان و رقابتی است.»

او تصریح کرد: «با توجه به ارزان بودن سفر به ایران بر اساس اعلام سازمان جهانی گردشگری، گردشگران چینی می‌توانند هم برای گردش و تفریح و هم برای کارهای درمانی خود به کشورمان سفر کنند و از آب‌های معدنی بسیار خوب آن بهره‌مند شوند. کشورمان در مناطق برفی آب‌های معدنی گرم و در مناطق کویری، آب‌های معدنی سرد دارد.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به وجود ۴۰۰ هنر سنتی در ایران گفت: «ما در کنار کشورهای چین و هند جزو سه کشور برتر حوزه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی دنیا هستیم. همچنین از نظر ثبت شهرهای جهانی صنایع‌دستی رتبه اول را در جهان داریم، در گذشته چین این رتبه را به خود اختصاص داده بود. البته صادرات چین در این حوزه بیشتر از ایران است.»

او افزود: «موضوع احیا و آموزش هنرهای سنتی به جوانان را به‌طور جدی پیگیری کردیم، همچنین حمایت‌های مادی زیادی دولت از هنرمندان صنایع‌دستی کشورمان می‌کند به‌طوری‌که موجب اشتغال‌زایی بسیاری در این بخش شده است. هر چه قدر گردشگری ما رشد کند بازار این حوزه نیز بزرگ‌تر می‌شود.»

مونسان درباره علاقه مردم ایران به احیای هنرهای سنتی گفت: «اکنون مردم کشورمان به هنرهای سنتی خود بازگشته‌اند به‌طوری‌که گران‌ترین خانه‌های ایرانی با صنایع‌دستی مانند پوشاک، ظروف آشپزخانه، زیورآلات، فرش، مبل، پرده، سفال، اجسام فلزی، قلم‌زنی، کارهای هنری روی چوب و مس تزئین می‌شوند. بخش کوچکی از این صنایع‌دستی نیز در نمایشگاه چین به نمایش گذاشته شده است.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «به دنبال گسترش بازار صنایع‌دستی در داخل و خارج ایران هستیم. سال گذشته حدود ۶۰۰میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی داشتیم و هدف ما رسیدن به صادرات ۲میلیارد دلاری است.»

او درباره سایر هنرهای ایران گفت: «در کنار صنایع‌دستی فاخر که به‌شدت مورد استقبال گردشگران خارجی است دارای موسیقی، سازها و آوازهای ایرانی ارزشمند از اقوام مختلف هستیم به‌طوری‌که برای معرفی تمامی آن‌ها به شکل مداوم جشنواره‌های متنوعی را در سراسر کشور برگزار می‌کنیم. ما در دنیا در حوزه موسیقی و سینما دارای رتبه و جایزه‌های بین‌المللی هستیم.»

مونسان تصریح کرد: «در حوزه شعر شاعران بزرگ بین‌المللی مانند حافظ، سعدی، مولوی و در خط و خوشنویسی، نقاشی و مجسمه‌سازی اساتید برجسته زیادی داریم که شهره جهانی دارند و کارهای زیبایی خلق کردند.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به ریشه‌های کهن فرهنگی و تاریخی غنی ایران گفت: «جوانان علاقه زیادی به حوزه‌های فرهنگی دارند به‌طوری‌که تعداد زیادی از آن‌ها در دانشگاه‌ها در رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری تحصیل می‌کنند. در بخش صنایع‌دستی نیز استادکاران ما تحصیلات دانشگاهی دارند.»

او درباره کشورهای عضو تمدن کهن گفت: «این کشورها ظرفیت بسیار بالایی در همه بخش‌ها دارند زیرا آن‌ها تمدن جهانی را شکل دادند و از دیرباز هم مراودات فرهنگی و تجاری زیادی داشتند پس به‌طور یقین مشترکات فرهنگی بالایی دارند و موارد فرهنگی و گردشگری می‌تواند موضوعات مهمی میان این کشورها باشد و در این زمینه بازار بزرگی را تشکیل بدهند.»

مونسان تصریح کرد: «اجلاس تمدن‌های کهن باید به افزایش سطح فرهنگی و گردشگری میان کشورهای عضو کمک کند. مردمان این کشورها باید شناخت خوبی از فرهنگ‌های یکدیگر داشته باشند البته هنوز این‌گونه نیست، دولت‌ها باید برای افزایش این شناخت کمک کنند.»

او افزود: «بسیاری از کشورها برای خود تمدن ایجاد می‌کنند و کشورهایی که دارای تمدن کهن هستند شاید زیاد قدر آن را ندانند. ما باید ریشه‌های فرهنگی خود را بیشتر به جوانان کشورهای دیگر معرفی کنیم. زمانی در کشور ما جوانان تصور می‌کردند نوگرایی یعنی کنار گذاشتن ریشه‌های فرهنگی و این نوگرایی بیشتر در فرهنگ غرب به‌ویژه در پوشاک و آداب‌ورسوم غربی نمایان بود. خوشبختانه با اقداماتی که دولت برای احیای هنرهای سنتی انجام داد متوجه شدند هنرهای سنتی بخش زیادی از زیبایی‌هاست.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: «پوشاک زنان ما در هنرهای سنتی به‌مراتب زیباتر از پوشاک غربی است یک هنر سنتی به نام سوزن‌دوزی داریم تنها بخش کوچکی از این هنر اگر بر روی پوشاک خانم‌ها نقش ببندد قیمت آن چندین برابر می‌شود. اکنون ما در ایران مد را به‌طرف هنرهای سنتی برده‌ایم. به نظر من دولت‌ها در آموزش و معرفی این هنرها نقش مهمی دارند.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز