کاهش امید به زندگی در دل جوانان شاووری

۱۳۹۸/۰۹/۱۲ - ۰۹:۲۳:۱۵
کد خبر: ۹۳۰۶۴۱
کاهش امید به زندگی در دل جوانان شاووری
احسان سلیمان‌نژاد

طبق آمار سال ۹۶ سن امید به زندگی در ایران برای زنان ۷۹/۶۱ و برای مردان ۷۵/۵ درصد بوده است. خودکشی در ایران به نسبت جهان، میزان کمتری را نشان می‌دهد؛ به طوریکه این رقم در ایران حدود پنج نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بوده است، حال آنکه در جهان رقمی بیش از ۱۲ نفر بین هر ۱۰۰ هزار نفر است. بر اساس آمار، خوزستان جزو ۵ استان اول میزان خودکشی در کشور است .

شهرستان شوش در سال‌های قبل هیچ حساسیتی روی این موضوعات نداشت ولی در حال حاضر خودکشی در شهرستان به چالش مهمی تبدیل شده تا جایی که در طول یک سال گذشته قریب به ۵ تا ۶ خودکشی در نقاط مختلف شهرستان گزارش شده است. در این بین، بخش شاوور سهم ویژه‌ای در این آمار ایفا می‌کند.

تراکم جمعیتی، وسعت بخش ،پراکندگی روستاها، نبود زیرساخت‌های مناسب، محرومیت‌های اقتصادی و مهمتر از همه کمبود فضاهای درمانی و بهداشتی سبب شده که ناامیده در بین جوانان این دیار رواج پیدا کند.

ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی این اتفاق شاید به تصمیمات دولت قبل، تقسیمات ارضی، تصمیمات مردم در بزنگاه‌های سیاسی و عواملی همچون وسعت بخش و دیگر مواردی که در بالا اشاره شد برگردد. آنچه که در حال حاضر باید مورد ارزیابی قرار گیرد چرایی به وجود آمدن این چالش و چگونگی مقابله با آن است؟

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این بخش مقوله آب شرب است که با وجود نقطه جغرافیایی این بخش که در بین دو رودخانه بزرگ کرخه و دز است و به موازات رودخانه شاوور قرار می‌گیرد هیچ توجیه منطقی نمی‌تواند داشته باشد جزو سهل‌انگاری دولت و مسئولین شهرستان.

از دیگر مشکلات این منطقه باید به نبود فضای درمانی اشاره کرد که مردم در صورت نیازمندی، مجبورند به تنها بیمارستان موقوفه شهر شوش مراجعه کنند.

موارد اشاره شده به علاوه فشار اقتصادی و محرومیت، جوانان این بخش را مجاب به مهاجرت، خودکشی و نرخ پائین امید به زندگی کرده است.

تصاویر دریافتی گویای مشکلات آبی این منطقه است که زنانی را نشان می‌دهد که با استفاده از آبی که فاضلاب روستایی در آن جاری بود اقدام به شستن ظرف و تهیه آب شرب می کردند.

خبرنگاران در گزارشی میدانی لوله‌هایی را مشاهده کردند که برای انتقال آب تهیه شده‌اند ولی سال‌هاست بدون استفاده در قسمتی از دشت رها شده‌اند.

بی‌شک اگر این خودکشی‌ها در نقطه دیگری از این جهان صورت می‌گرفت ضمن آسیب شناسی توسط جامعه شناسان باید مسببین آن به خاطر این اتفاق‌ها بازخواست می‌شدند.

طبق اظهارات برخی افراد محلی دلیل خودکشی اخیر جوان شاووری وضعیت بد اقتصادی خانواده بیان شده است. منبع رسمی که جزئیات خودکشی اخیرا تشریح کرده باشد وجود ندارد. هفت خودکشی در یک سال گذشته در منطقه‌ای که دارای بافت عشایری است و نمی‌بایست در این گونه بافت‌های اجتماعی مردم رو به خودکشی بیاورند، ولی مشاهده می‌شود در روستاهای بخش شاوور جوانان به راحتی دست به این اقدام می‌زنند.

به نقل از یکی از مدیران ورزشی این بخش گفته می‌شود هیچ حمایتی از جانب مدیران ارشد شهرستان به ورزش این بخش نمی‌شود و به مانند تیم های شهر شوش با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

در سال‌های اخیر مشکلات رفاهی و اقتصادی در شهرستان شوش خصوصاً، باعث مهاجرت خانواده‌ها به شهرهایی چون دلیجان، قم و شهرهای همجوار شده است. عدم وجود زیرساخت‌های مناسب در روستاهای بخش شاوور باعث شد در سیل اخیر راه‌های رسیدن به روستاها و خدمات رسانی بهداشتی فلج شود، وضعیت نامناسب سیل بندها در مواجهه با سیل و اقدامات پسا سیلاب همگی می‌تواند از دلایل اختلالات روحی مردم آن دیار باشد.

اخیرا در گزارش‌های متعددی، از منابع محلی به ضعف‌های فرهنگی ورزشی شهرستان پرداخته که هرکدام می‌تواند علتی برای این چالش‌های اجتماعی نوظهور در این منطقه باشد.

در شهرستانی که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آن ماه‌ها بدون مدیر بسر می‌برد نباید انتظار فعالیت‌های فرهنگی در نقاط دور آن را داشت که شاید این مقوله بتواند جایگزین مناسبی برای روی آوردن جوانان به خودکشی باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز