آخرین آمار رسمی از تعداد فوت شدگان بر اثر بیماری آنفولانزا/ جهانپور: به اندازه کافی دارو برای درمان آنفولانزا داریم

۱۳۹۸/۰۹/۱۱ - ۲۳:۱۳:۱۸
کد خبر: ۹۳۱۱۶۳
آخرین آمار رسمی از تعداد فوت شدگان بر اثر بیماری آنفولانزا/ جهانپور: به اندازه کافی دارو برای درمان آنفولانزا داریم
یک مقام وزارت بهداشت از فوت 56 نفر از مبتلایان به بیماری آنفولانزا خبر داد و می‌گوید به اندازه کافی برای درمان این بیماری در کشور دارو وجود دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در خصوص بیماری آنفولانزا به خبرگزاری برنا گفت: تا شنبه‌ای که از شروع موج آنفولانزا گذشت، 56 نفر بر اساس شواهد آزمایشگاهی درگذشتند که 19 نفر آن‌ها متعلق به هفته قبل از آمار بود اما آمار تجمیعی این هفته شنبه آینده اعلام خواهد شد. 

او ادامه داد: با توجه به جمعیت و شروع زودهنگام این بیماری، آمارها در مورد بیماری آنفولانزا بالا نیست. اگرچه تعدادی فوتی داشتیم اما هنوز این آمار با تناسب جمعیت ما فاصله زیادی دارد.اما واژه اپیدمی و همه گیری را نمی شود به این بیماری در کشور نسبت داد.

این مقام مسئول با بیان اینکه هشدارهایی که داده می شود برای آموزش عمومی و پیشگیری از بیماری است نه ترس و اضطراب بی مورد، عنوان کرد: جامعه باید آموزش ببیند. آنچیزی که مطرح است این است که با وجود آنفولانزاهای فصلی که هر ساله برای پیشگیری نسبی از آن داروهایی تجویز می شود همچنان ساده‌ترین راه برای پیشگیری از آنفولانزا، رعایت نکات بهداشتی و عمومی است و برای درمان آنفولانزا استراحت و مایعات فراوان کارایی بیشتری دارد.

جهانپور توضیح داد: در مورد رعایت بهداشت فردی موضوعاتی مانند شست‌و‌شوی دست‌ها در فواصل دو الی سه ساعتِ و استفاده از ماسک و جلوگیری از حضور در محیط‌های شلوغ و سربسته توصیه می‌شود. برای بیماران نیز استراحت و استفاده از مایعات فراوان به شدت تاکید می‌شود. 

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در مورد امکان واگیر دانش آموزان به آنفولانزا گفت: دانش آموزان ترجیحا به مدرسه نروند و والدین تا جایی که امکان دارد از این کار اجتناب کنند. همچنین در مدارس از وسایل شخصی مانند لیوان و دستمال مختص استفاده شود و کودکانی که مبتلا نشده‌اند تا جایی که امکان دارد از حضور در مکان‌های شلوغ و سربسته خودداری کنند. 

او با تاکید بر اینکه استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه بهترین راه پیشگیری است، توضیح داد: واکسن آنفولانزا مصونیت قطعی ندارد بلکه نسبی است به اضافه اینکه درمان‌هایی که وجود دارد برای افراد بستری به خصوص کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، باید استفاده شود. اینطور نیست که تصور می‌شود واکسن آنفولانزا اکسیر حیات است و اگر فردی آن را بخورد کاملا درمان خواهد شد. البته ممکن است در برخی از موارد از طولانی شدن دوره درمان پیشگیری کند. اما تجویز خودسرانه و مصرف خودسرانه داروها در این زمینه به شدت خطرساز است به خصوص استفاده زودهنگام از آنتی بیوتیک‌ها و کرتن‌ها مانند دگزامتازون که متاسفانه در برخی از افراد به عنوان یک باور درآمده که در هنگام سرماخوردگی از آنتی بیوتیک‌ها و کرتن‌ها برای رفع علائم استفاده می‌کنند. این موضوع در مستندات علمی به وضوح اشاره شده که حتی از استفاده آنتی بیوتیک‌ها و کرتن در در هنگام بیماری می‌تواند ریسک مرگ و میر را افزایش دهد.

287546

این مسئول در خصوص شایعاتی در مورد کمبود دارو عنوان کرد: داروی آنفولانزا قرار نیست در تمام داروخانه‌ها توزیع شود بعلاوه هرفرد مبتلا به آنفولانزا نباید از داروی اسلتامیویر استفاده کند. به‌طور کلی چنین چیزی به لحاظ علمی هیچ پایه و اساسی ندارد.

او تاکید کرد: همان‌طور که گفتم این دارو اکسیر حیات نیست و قرار نیست هر فرد مشکوک یا مبتلا به آنفولانزا این دارو را مصرف کند. بنابراین نباید در تمام داروخانه‌ها موجود باشد و موجود هم نیست. البته به اندازه کافی تا اسفندماه ذخیره کافی داریم. همچنین این دارو در معاونت بهداشتی و مراکز بهداشت استان‌ها و شهرستان‌ها وجود دارد و تمام بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در صورت تجویز پزشکان عفونی، داخلی یا اطفال خودشان می‌توانند آن را از مراکز بهداشت برای بیماران‌شان تهیه کنند.

جهانپور خاطرنشان کرد: هیچ کمبودی در مورد داروی اسلتامیویر نداریم و به اندازه کافی موجود است. البته قرار است به اندازه ضوابط و شرایط علمی تجویز شود و هر فردی که خود را مشکوک به آنفولانزا دانست مبادرت به مصرف این دارو نکند. ناگفته نماند مصرف بی‌رویه این دارو می‌تواند زمینه‌های مقاومت این ویروس در بدن انسان را فراهم کند و به خودی خود یک تهدیدکننده عمومی در ماه‌ها و سال‌های آینده خواهد بود.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه آیا این بیماری مختص ایران است یا خیر؟ عنوان کرد: آنفولانزا هر ساله با آغاز فصل سرما بخصوص در نیمکره شمالی شیوع بیشتری پیدا می‌کند. این درحالی است که خوشبختانه جوامع ما به‌ویژه افراد ساکن در خاورمیانه نسبت به آنفولانزا مقاومت بیشتری دارند و اپیدمی‌های مرگبار آنفولانزا را که شاید در اروپا نقطه عطف تاریخی بوده در کشور ما و کشورهای همجوار کمتر دیده شده است.

او ادامه داد: امسال نیز در کشور ما و کشورهای غرب آسیا حدودا 3 هفته زودتر از سالیان گذشته این بیماری شروع شده و به نظر می‌رسد برخی از انواع آن شدت بیشتری داشته باشد. ولی با توجه به مقایسه هر ساله از آمار مرگ و میر، کشور ما به تناسب سایر کشور ها در وضعیت بهتری است که ممکن است بخشی از آن به سطح بیولوژیکی بدن مردم و بخشی دیگر به کیفیت ارائه خدمات درمانی بازگردد. 

جهانپور در پایان تصریح کرد: میزان مرگ آنفلوانزا در جهان حتی در سال‌هایی که «پاندمی» یا «همه‌گیری جهانی» نبوده بیش از ۵۰۰ هزار نفر است و در سال‌هایی که با «پاندمی» آنفلوانزا در دنیا مواجه بوده‌ایم میزان مرگ این بیماری از ۱/۵ میلیون نفر هم بیشتر بوده است. و این موضوع که خاص ایران باشد به هیچ عنوان صحت ندارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز