بررسی ایرادات لایحه درآمد پایدار در گفتگو با عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران:

لایحه درآمد پایدار موجود نقص‌هایی دارد/ مدیریت شهری موظف است بدون فشار به مردم به سوی درآمد پایدار برود/ شهرداری مفت‌خوری می‌کند

۱۳۹۸/۰۹/۲۳ - ۲۳:۳۶:۳۹
کد خبر: ۹۳۶۰۵۲
لایحه درآمد پایدار موجود نقص‌هایی دارد/ مدیریت شهری موظف است بدون فشار به مردم به سوی درآمد پایدار برود/ شهرداری مفت‌خوری می‌کند
محمدمهدی تندگویان ضمن انتقاد از لایحه درآمد پایدار موجود، که در مجلس شورای اسلامی مطرح است، به لزوم کسب درآمد پایدار بدون اتکا به جیب مردم تاکید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ لایحه مدیریت یکپارچه شهری در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده و نمایندگان مردم بناست آن را به تصویب برسانند. لایحه درآمد پایدار شهرداری می‌تواند به مانع بزرگ برای شهرفروشی تبدیل شود اما اگر مطالعات این لایحه به درستی انجام نشود و ایراداتی داشته باشد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

لایحه درآمد پایدار نقص هایی دارد

محمدمهدی تندگویان، نایب رئیس سابق کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران، در رابطه با لایحه درآمد پایدار شهری گفت: در لایحه مذکور تنها به بخشی از درآمد پایدار اشاره شده و آنچه در شهر به عنوان درآمد پایدار شهری باید به آن تاکید داشت نیز در این لایحه مشاهده نمی‌کنم.

او در تعریف درآمد پایدار افزود: تلاش مدیریت شهری به خصوص در تهران برای ایجاد زیر ساخت‌هایی در شهر بدون خام فروشی شهر و بدون ایجاد هزینه برای مردم شهر جهت کسب درآمد، درآمد پایدار شهری است. متاسفانه به این تعریف در ایران پرداخته نمی‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر چهارم گفت: در رابطه با لایحه درآمد پایدار موجود، به مواردی اشاره شده که تولید و زحمت شهرداری نیست بلکه اتفاقات روزمره شهر ماست که برای آن عوارض می‌بندیم.

تندگویان تصریح کرد: بدین معنا که چه شورای اسلامی شهر و شهرداری وجود داشته باشد یا نه، اتفاقاتی در شهر رخ می‌دهد و ما پولش را از مردم می‌گیریم.

لایحه درآمد پایدار موجود متکی به مردم است/ مدیریت شهری موظف است برنامه‌هایی بدون فشار به مردم برای درآمد پایدار تعریف کند

نایب رئیس سابق کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: همواره این سوال ایجاد می‌شود که مدیریت شهری برای عوارض مالیات، نوسازی، ساخت و ساز و هر نوع عوارضی که در این لایحه می‌بینیم و پول از مردم دریافت می‌کنند چه زحمتی کشیده است؛ یعنی مردم هر اقدامی مانند ساخت و ساز و... انجام بدهند باید عوارض بدهند. این که هنر نیست.

او ادامه داد: یعنی برای خدماتی که وظیفه ما نسبت به مردم است یکسری عوارض می‌گیریم که البته این عوارض غیرقانونی نیست ولی چیزی که در این لایحه نیامده و متاسفانه تاکنون تکلیف نشده است، این بوده که مدیریت شهری موظف است برنامه‌هایی بدون فشار به مردم برای درآمد پایدار تعریف کند. برای مثال فناوری زباله یکی از این امور است. یعنی زباله‌ای که تولید می‌کنید اگر به ارزش افزوده تبدیل شود به درآمد پایدار شهری رسیده‌اید و مردم هم هزینه‌ای برای آن پرداخت نمی‌کنند.

در لایحه درآمد پایدار تنها به موضوعات مردمی پرداخته شده است

تندگویان با بیان اینکه زباله باید به کالای با ارزش افزوده تبدیل شود، افزود: در تهران موضوعاتی داریم که می‌توان از آن‌ها برای درآمد پایدار شهری استفاده کرد. از این جمله می‌توان به تبلیغاتی محیطی شهر در کل شهر مانند تبلیغات مترو، اتوبوس و... اشاره کرد. یعنی درآمدهای زیباسازی است که مردم برای آن پولی پرداخت نمی‌کنند.

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از لایحه درآمد پایداری که هم اکنون در مجلس مطرح است، گفت: متاسفانه در این لایحه تنها به موضوعات مردمی پرداخته شده است. در این لایحه باید به سایر مواردی که شهرداری‌ها را در کلان شهرها موظف می‌کند تا درآمدهای پایدار شهری ایجاد کنند، تاکید داشته باشد که بار درآمد به عهده مردم و دولت نباشد یعنی نه از دولت و نه از مردم کمک بگیرند و به سوی مسائلی مانند زباله‌های شهری، تبلیغات شهری و... بروند.

غفلت از تبلیغات، زباله و فروشگاه شهروند برای رسیدن به درآمد پایدار شهری

او ادامه داد: در تهران موضوعی با عنوان فروشگاه شهروند داریم. شهروند 65 هزار متر مربع در تهران فضای تجاری دارد که اگر مدیریت بهینه صورت بگیرد خود می‌تواند درآمد هنگفت و کلان شهری داشته باشد که این درآمد ثابت و پایدار خواهد بود.

عضو شورای اسلامی شهر چهارم تاکید کرد: فروشگاه شهروند را اگر به بخش خصوصی بدهیم چقدر درآمد کسب می‌کنند؟ شهرداری در حال حاضر چه میزان درآمد کسب می‌کند؟ فروشگاه شهروندی که باید سوددهی داشته باشد در برخی مواقع زیان‌ده است و تنها هزینه بابت آن پرداخت می‌کنیم.

شهرداری مفت‌خوری می‌کند

تندگویان با اشاره به اینکه شهرداری تا این لحظه به دنبال ایجاد درآمد پایدار نبوده است، گفت: شهرداری تا حالا مفت‌خوری کرده است. یعنی از مردم الکی پول اخذ می‌شود و شهرداری خیالش برای کسب درآمد راحت بوده و خام فروشی شهری انجام گرفته است. یعنی بارگذاری‌های ناعادلانه در مناطق 1 و 2 و 3 و در کوچه‌های 16 متری انجام داده و برج‌های 18 طبقه و... ساخته شده که خام فروشی شهری است.

نایب رئیس سابق کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران ضمن انتقاد از ایجاد درآمد ناپایدار از سوی شهرداری‌ها بیان کرد: امروزه درآمد ناپایدار مقطعی انجام داده و زیر ساخت‌های شهر را نابود کرده است در حالی که شهرداری به جای این کار می‌توانست از زباله، تبلیغات، فروشگاه شهروند، فرهنگسراها و سراهای محله با مدیریت درست و منطقی، کسب درآمد کند و می‌توانست درآمدهای پایدار و ماندگار شهری ایجاد کند.

عوارض پسماند گرفته می‌شود اما تنها سطل‌های زباله را خالی می‌کنند

تندگویان تاکید کرد: 8 هزار تن تولید زباله داریم که 7 هزار تن دفن می‌شود و روی آن فناوری انجام نمی‌شود که به راحتی از 8 هزار تن تولید زباله هر سال می‌توانستیم یک خط مترو اجرا کنیم بدون اینکه از مردم پولی دریافت کنیم.

 او اظهار داشت: هر سال از مردم و از تک تک پلاک‌های شهری عوارض پسماند می‌گیریم اما بابت عوارض پسماند شهرداری چه خدماتی به مردم می‌دهد؟ آیا تفکیک زباله از مبدا را انجام می‌دهد؟ آیا شهرداری هنر دارد  که وظیفه اولیه خود یعنی زباله شهری را جمع‌آوری می‌کند؟ باید فرهنگ تفکیک زباله از مبدا انجام می‌گرفت و از مبدا جمع‌آوری می‌شد سپس فناوری‌ها روی زباله صورت می‌گرفت و برای مردم شهر درآمد زباله ایجاد می‌کرد آن‌زمان اگر از مردم بابت عوارض پسماند هزینه‌ای دریافت می‌شد به مردم شهر می‌گفتیم درست است که از شما عوارض می‌گیریم اما تولید سرمایه انجام می‌شود.

نایب رئیس سابق کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر عوارض پسماند گرفته می‌شود اما تنها سطل‌های زباله را خالی می‌کنند. با اینکه این عوارض هم اخذ می‌شود باز هم در ردیف‌های بودجه سالانه شهرداری برای پسماند ردیف بودجه در نظر گرفته شده است یعنی سازمان بازیافت و پسماند شهر نه تنها درآمدزا نیست بلکه در ردیف‌های هزینه‌ای شهرداری قرار گرفته و از مردم هم پول می‌گیرد این یعنی فاجعه چند برابری در شهر تهران.

برای توسعه شهر به فکر راه‌های سرمایه گذاری باشیم/ لزوم ابلاغ مجلس به شهرداری برای پیش رفتن به سوی درآمد پایدار

او افزود: تصور می‌کنم در شهر تهران با استفاده از همین مواردی که اشاره شد می‌توانیم شهر را اداره کنیم اما برای توسعه شهر بودجه کم می‌آوریم که در آن زمان باید در رابطه با توسعه به فکر راه‌های مختلف مانند سرمایه‌گذاری و... باشیم.

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران گفت: برای رفتن به سوی درآمد پایدار نیاز به عزم داریم اما در حال حاضر که قانون‌گذار تصمیم گرفته این درآمد را تصویب می‌کند ای کاش تکالیف را هم ابلاغ کند.

تندگویان ادامه داد: یعنی به جای اینکه هر سال عوارض را مشخص کنیم و فشار مستقیم بر مردم بیاوریم به مجری یعنی شهرداری در لایحه ابلاغ شود که موظف هستید به سمت درآمد پایدار برود تا فشارش بر مردم و دولت نباشد. حتی لازم است در بندها و تبصره‌ها به یکسری موارد اشاره شود تا شهرداری تهران موظف شود یکسری مسائل را حل کند.

مخالف لایحه درآمد پایدار شهری نیستم

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این گفتگو با تاکید بر لزوم مدیریت یکپارچه شهری افزود: لایحه درآمد پایدار شهری درست است و مخالف آن نیستم و باید عوارض آن هم در نظر گرفته شود اما باید موارد دیگر هم بدان اضافه شود و مدیریت باید مدیریت یکپارچه شهری باشد.

تندگویان تاکید کرد: حتی درآمد مواردی مانند ازدواج و طلاق، عوارض خروج، صدور گذرنامه، شناسنامه و ثبت احوال باید به حساب شهرداری برود چراکه مدیریت یکپارچه شهری اینگونه است. این درآمدها در کشورهای توسعه یافته برای شهرداری‌ها محسوب می‌شود چرا که شهرداری‌ها تنها محل رجوع مردم برای دریافت خدمات کل شهر هستند. اما در قبال آن شهرداری مسئولیت آب و فاضلاب و... را باید بر عهده بگیرند. مردم به یک جا قبض پرداخت کنند.

درآمد پایدار شهری و مدیریت یکپارچه شهری به یکدیگر وابسته است/ ادعای مدیریت یکپارچه شهری دروغ است

نایب رئیس سابق کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه درآمد پایدار شهری و مدیریت یکپارچه شهری به یکدیگر ارتباط دارد، گفت: شعار مدیریت یکپارچه که می‌دهیم در ایران ایجاد نشده و هر آن‌کسی که می‌گوید، ادعای دروغ دارد. اگر اجرا شده بود همه درآمدهای شهر یک‌جا متمرکز می‌شد و همان جا همه خدمات را ارائه می‌داد.

تندگویان با اشاره به برخی مشکلات موجود افزود: به‌دلیل نبود یکپارچگی، شاهد موازی کاری و درگیری نهادهای داخلی با یکدیگر هستیم. وقتی یک دستگاه می‌خواهد کاری انجام بدهد یکسری درگیری‌هایی با شهرداری یا سایر مجموعه‌ها دارد در صورتی که اگر مدیریت یکپارچه شهری وجود داشت، دیگر دردسر در شهر نداشتیم و مردم هم به یک جا مراجعه می‌کردند. درآمدهای شهرداری افزایش پیدا می‌کرد و اداره شهر راحت‌تر می‌شد و خام فروشی صورت نمی‌گرفت.

به گفته عضو چهارم شورای اسلامی شهر تهران در کنار مدیریت یکپارچه شهری، باید برخی موارد در لایحه درآمدهای پایدار اضافه شود و به شهرداری تکلیف شود که باید درآمدهایش را کسب کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز