یک متخصص گوارش:

افزایش بیماری های عفونی در هنگام وقوع سیل/ روانپزشکان و روانشناسان در مناطق سیل‌زده حضور داشته باشند

۱۳۹۸/۱۰/۲۴ - ۰۵:۵۹:۰۶
کد خبر: ۹۴۹۶۸۳
افزایش بیماری های عفونی در هنگام وقوع سیل/ روانپزشکان و روانشناسان در مناطق سیل‌زده حضور داشته باشند
جلالی گفت: بعد از وقوع سیل، شاهد وجود آب‌های آلوده و همچنین رشد حیوانات موذی و جانوران گزنده و به دنبال آن بروز بیماری‌های عفونی در این مناطق هستیم به طوری که تخمین زده می‌شود بین 6 تا 7 ماه این قبیل عوارض در مناطق سیل‌زده باقی می‌ماند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ امیرهوشنگ جلالی، متخصص گوارش و غدد در خصوص بیماری‌هایی که در هنگام سیل و پس از اتمام آن سیل‌زدگان را تهدید می‌کند، اظهار کرد: بعد از وقوع سیل ما شاهد وجود آب‌های آلوده و همچنین رشد حیوانات موذی و جانوران گزنده و به دنبال آن بروز بیماری‌های عفونی در این مناطق هستیم به طوری که تخمین زده می‌شود بین 6 تا 7 ماه این قبیل عوارض در مناطق سیل زده باقی می‌ماند. از این رو لازم است برای جلوگیری از هجوم عفونت‌های روده‌ای، بیماری‌های گوارشی و پوستی، نیروهای اورژانس پزشکی در محل باقی بمانند.

او با عنوان این مطلب که تداخل فاضلاب شهری و خانگی با آب مصرفی، احتمال بروز بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد، افزود: آبیاری سبزیجات و درختان با آب‌های آلوده شهری می‌تواند امراض عفونی گوارش از جمله تیفوئید و پاراتیفوئید را بروز دهد.

این پزشک عنوان کرد: حشرات نیز قادر به انتقال آلودگی‌ها هستند و باید نگران شیوع اسهال‌های آمیبی نیز بود. میکروب لپتوسپیروز که انسان را به زردی مبتلا می‌کند نیز از طریق پوست و آب آلوده می‌تواند منتقل شود.

جلالی خاطرنشان کرد: آنچه مهم است ماندگاری این عوامل عفونی در خاک و آب است. زیرا برخی از این عوامل بیماری‌زا ماه‌ها در خاک زنده می‌مانند.

این متخصص گوارش با تاکید بر اینکه حداقل تا حدود سه ماه بعد از سیل باید نگران و منتظر بروز برخی بیماری‌ها و یا اپیدمی انواع عفونت‌های گوارش از نوع تیفوئیدی، شیگلا، لپتوسپیروز، وبا و غیره باشیم، گفت: مراقبت از آب آشامیدنی بسیار حائز اهمیت است و توجه ملی نیاز دارد.

او به نیش جانوران خزنده در استان‌های جنوبی گرفتار سیل اشاره کرد و گفت: آنچه مسلم است، داروهای مورد نیاز مقابله با گزیدگی است که باید در خانه‌های بهداشت روستایی و شهرهای سیل زده وجود داشته باشد تا زمان معالجه کوتاه شود.

جلالی در پایان با تاکید بر اینکه مشکلات سیل‌زدگان تنها مربوط به همان روزهای اول حادثه نیست و چند هفته بعد مشکلات به صورت بیماری‌های روحی روانی خود را نشان می‌دهد، اضافه کرد: از همین‌رو لازم است تا همکاران روانپزشک و روانشناس ما به طور جدی در این مناطق حضور داشته باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز