وزیر آموزش و پرورش:

موفیقت در تربیت مستلزم مشارکت، همگرایی و هم‌راستایی اولیاو مربیان است/هیچ نهادی نمی‌تواند جایگرین تربیت خانواده باشد

۱۳۹۸/۱۰/۲۴ - ۱۳:۴۰:۴۴
کد خبر: ۹۵۰۴۲۳
موفیقت در تربیت مستلزم مشارکت، همگرایی و هم‌راستایی اولیاو مربیان است/هیچ نهادی نمی‌تواند جایگرین تربیت خانواده باشد
حاجی میرزایی با بیان اینکه تربیت فرزندان ماموریت مشترک آموزش و پرورش و اولیا است، افرود: این امر به عنوان مسئولیت اصلی خانواده‌ها به‌شمار می‌رود، آموزش و پرورش‌در کنار خانواده به پیشبرد تعلیم و تربیت کمک می‌کند، هیچ نهادی نمی‌تواند جایگرین تربیت خانواده باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نشست با نمایندگان انجمن های اولیا و مربیان برتر کشور که صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار‌شد، اظهار کرد: حضور من در این جلسه و شنیدن دغدغه‌های اولیا و مربیان الهام بخش بود، خوشحالم که نظام تعلیم و تربیت شرکایی پای کار، علاقمند و وفاداری مانند اولیا و مربیان دارد. امیدوارم بتوانیم شاکر این نعمت بزرگ باشیم.

او با بیان اینکه تربیت فرزندان ماموریت مشترک آموزش و پرورش و اولیا است، افرود: این امر به عنوان مسئولیت اصلی خانواده‌ها به‌شمار می‌رود، آموزش و پرورش‌در کنار خانواده به پیشبرد تعلیم و تربیت کمک می‌کند، هیچ نهادی نمی‌تواند جایگرین تربیت خانواده باشد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: از یک تا ۷ سالگی بهترین زمان برای تربیت فرزندان است و بخشی از تربیت پس از ۷ سالگی به آموزش و پرورش‌سپرده می‌شود، بخشی توسط خانواده و بخشی دیگر توسط جامعه صورت می‌گیرد.

حاجی میرزایی بیان کرد: موفیقت در تربیت مستلزم مشارکت، همگرایی و هم‌راستایی اولیاو مربیان است، هیچ ماموریتی در جامعه خطیرتر از ماموریت تربیت دانش‌اموزان در جامعه نیست، ایمن بودن پیش نیاز از جملت شرایط لازم در این زمینه است؛ اما تربیت به عنوان ماموریت اصلی تلقی می‌شود. 

او افزود: آینده جامعه را چگونگی، کیفیت و اثربخشی تربیت دانش‌آموزان می‌سازد، محققانی که در زمینه تربیت اجتماعی پژوهش کرده‌اند، تمامی تحولات را محصول یادگیری جامعه در نظر می‌گیرند، اگر تصویری از آینده جامعه داشته باشید، باید به خانه‌ها و مدارس سر زد و مواردی که توسط معلمان آموخته و توسط دلنش‌آموزان فراگرفته می‌شود نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. 

حاجی میرزایی افزود: زمانی که از مشارکت صحبت می‌کنیم، متاسفانه در بسیاری موارد فهم ناقصی از مشارکت شکل گرفته است، مشارکت یک ضرورت راهبردی به شمار می‌رود، اگر نتوانیم با یکدیگر تلفیق شویم و چشم انداز مشترک نداشته باشیم، هدف مشترکمان نیز تحقق پیدا نمی‌کند، در صورت شکل نگرفتن ارتباط میان آموزش و پرورش و خانواده مشکلات آموزش و پرورش حل نخواهد شد.

او بیان کرد: همه ماموریت‌های آموزش و پرورش به کارکردها، مشارکت و همراستایی خانواده نیازمند است، سرعت تحولات و تغییرات در جوامع بشری بسیار بالاست و منجر به تغییر اولویتها و دگرگونی مسائل می‌شود و بر ماموریت مشترک ما نیز تاثیر می‌گذارد. در همین‌راستا باید نسل فردای خود را متناسب با تغییرات نسل فردا تربیت کنیم، اگر این امر به درستی مدیریت نشود، جامعه را به‌سمت درماندگی انزوا حرکت داده و نظام تعلیم و تربیت را با شکست مواجه می‌کند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه تحولات قدرت را جابه جا می‌کند، گفت: به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که به عنوان والدین دارای پتانسیل و ظرفیت ‌های خاصی است. به عنوان مثال زمانی که این فرد به سراغ فرزندانش برود باید توجه کند که آهنگ تغییرات زیاد است ‌ 

او بیان کرد: ممکن است والدین نتوانند همپا با این تغییرات تغییر کنند. در این راستا باید خانواده‌ها و انجمن اولیا و مربیان همگام با تغییرات ظرفیت خود را افزایش دهند. در حال حاضر باید دائما یادگیری‌ها، مهارت‌ها و قابلیت‌های والدین نو شود. برای نقش آفرینی خانواده‌ها باید مهارت آفرینی آن‌‌ها در شرایط فعلی در آنان ایجاد کرد.

او اظهار کرد: اگر در جریان یادگیری یک جامعه توقفی ایجاد شود، در نقش‌آفرینی و کاردکردهای ان جامعه با خلاهایی مواجه خواهیم شد، در این راستا نیازمند مشارکت اولیا و مربیان در این زمینه هستیم.

حاجی میرزایی با بیان اینکه ظرفیت‌‌ها و یادگیری‌های والدین باید به روز رسانی شود، افزود: انجمن‌های اولیا مربیان باید کمک کنند تا خانواده ها بتوانند با فرزندشان تعامل بیشتری داشته باشد، در چنین شرایطی ان فرزند مصونیت بیشتری نسبت به آسیب های اجتماعی خواهد داشت. 

او بیان کرد: خانواده محکم و موثر به فرزند خود در برابر آسیب مصونیت می‌دهد. در سال‌های متمادی تصور شده است که آموختن دانش کفایت می‌کنند و دیگر نیازی به افرایش قابیلیت‌های دانش‌آموزان و والدین نیست. امروز سند تحول به دنبال این است که تربیت را در کنار آموزش پررنگ کند. اکنون نظام تربیت و تعلیم کشور بر مداری حرکت می‌کند که در انتها به سدی به نام کنکور می‌رسد. در تمام سال‌ها دانش‌آموز را برای تست زنی اماده می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش به دنبال الگویی است که بتواند با کمک آن با اولیا و مربیان ترکیب شود، اولیا و مربیان متن اموزش و پرورش هستند نباید در حاشیه قرار گیرند. اولیا و مربیان باید در دل تمام اتفاقات مدارس بوده و در این میدان حضور داشته باشند. از انجمن اولیا و مربیان دعوت می‌کنم تا برای هموار ساختن مسیر با آموزش و پرورش همراه شوند.

او افزود: باید تصویر روشنی از آینده متناسب با تحولات آینده ایجاد کنیم؛ چرا که این همکاری برکات زیادی خواهد داشت. یکی از این برکات داوطلبانه بودن هدمات اولیا و مربیان است. در نظر داریم تمام ضعف ها را بررسی کنیم.

حاجی میرزایی بیان کرد: در نظر داریم مدارس هیات امنایی را با کمک انجمن اولیا و مربیان توسعه دهیم. مدرسه باید عنصر زنده‌ای از محیط باشد و بتواند با مسائل محله خود ارتباط داشته باشد. 

او بیان کرد: در مورد مهارت‌آموزی در صدد تصویب یک مهارت‌ برای هر دانش‌آموز در مدارس هستیم و در نظر داریم بر این هدف متمرکز شویم. چرا که معتقدیم کسی که به مهارت دست پیدا می‌کند، قدرت نفوذ و اشتغال‌آفرینی بهتری را در جامعه خواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اخیرا طرحی را با هدف آشنایی دانش آموزان با محله خود و طرح مشکلات و مطرح کردن آن در مدارس به شکل پایلوت آغاز کرده ایم و امیدواریم با تلاش انجمن اولیا به اهداف خود دست پیدا کنیم و فضای مشارکت جمعی پیش از‌گذشته رونق پیدا کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز