مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات:

تیم های وزارت ارتباطات از روز اول در مناطق سیل زده حاضر بوده اند/مشکل اساسی که منجر به بیشتر شدن مشکلات مردم شده باشد را در حوزه ارتباطی نداشته ایم

۱۳۹۸/۱۰/۲۵ - ۱۲:۰۹:۳۳
کد خبر: ۹۵۰۸۷۵
تیم های وزارت ارتباطات از روز اول در مناطق سیل زده حاضر بوده اند/مشکل اساسی که منجر به بیشتر شدن مشکلات مردم شده باشد را در حوزه ارتباطی نداشته ایم
ترابیان گفت: زمانی که فیبر نوری قطع می شود، اولین تاثیر قطعی سایت های اپراتورها و شرکت مخابرات است. پس از اطلاع از قطع شدن سایت ها تیم های بازسازی مجموعه وزارت ارتباط که شامل تیم های استانی و تیم های بازسازی از استان های همجوار می شود، به سرعت اقدام به بازسازی مسیرهای ارتباطی کردند، تا حداقل ارتباطات مشکل اساسی را در این سیل نداشته باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مهرداد ترابیان، مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص آخرین جزئیات وضعیت ارتباطی مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان به خبرنگار برنا گفت: از 4 روز قبل که سیل سیستان و بلوچستان در قسمتی جنوبی استان و در مجاورت استان هرمزگان روی داد و شهرستان های فنوج، کنارک را تحت تاثیر قرار داد، طبیعتا با توجه به این موضوع که حجم سیلاب زیاد بود، بخش های بزرگی از فیبرهای نوری که متعلق به شرکت مخابرات بود و یا فیبر بین استان که عموما دولتی هستند قطع شد.

ترابیان افزود: زمانی که فیبر نوری قطع می شود، اولین تاثیر قطعی سایت های اپراتورها و شرکت مخابرات است. پس از اطلاع از قطع شدن سایت ها تیم های بازسازی مجموعه وزارت ارتباط که شامل تیم های استانی و تیم های بازسازی از استان های همجوار می شود، به سرعت اقدام به بازسازی مسیرهای ارتباطی کردند، تا حداقل ارتباطات مشکل اساسی را در این سیل نداشته باشد.

این مقام مسئول در رابطه با گستردگی استان سیستان و بلوچستان و مشکلاتی که این گستردگی برای ارتباطات به وجود می آورد، بیان کرد: در حالت طبیعی تعدادی اندک از سایت های استان قطع هستند و امکان دارد با توجه به گستردگی استان فردا تعدادی دیگر از سایت های ارتباطی قطع باشد. البته قطع بودن سایت های ارتباطی به معنی سرویس نگرفتن یک شهر و یا یک بخش نیست، چون یک مرکز از 7 الی 8 سایت اپراتوری سرویس دریافت می کند.

ترابیان افزود: سایت های اپراتوری شهرستان های قصرقند و نیک شهر طی چند روز اخیر دچار قطعی شده بودند و شهرهای کوکی مانند فنوج و بنت نیز قطعی داشتند. قصرقند و فنوج به دلیل اینکه مرکز شهرستان بودند، درعرض کمتر از یک روز مجددا سرویس های ارتباطی را دریافت کرند و اقدام به وصل کردن شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که قطعی برق چه مشکلاتی را به همراه خواهد داشت، بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در این رابطه وجود دارد، مبحث قطع برق است، شهرهای کوچک به این دلیل که برق قطع شده ، دیرتر از باقی شهرها سرویس های ارتباطی را دریافت می کنند. برای قطعی برق تمهیداتی نظیر استقرار باتری اندیشیده شده است که 3 الی 5 ساعت توان  حفظ ارتباطات را دارند اما به هرحال این باتری ها نیز خالی می شود و دیگر توان ارائه سرویس را ندارد و تا زمانی که مجددا برق وصل نشد، ارتباطات قطع خواهد بود. طی چند روز اخیر میزان قطعی ها در فنوج و بنت به 24 ساعت نیز رسید.

ترابیان در ادامه با اشاره به این موضوع برای تامین برق باید از موتور دیزلی استفاده کرد، تصریح کرد: قاعدتا باید برای تامین برق در زمان هایی که باتری خالی می‌شود از دیزل باید استفاده کرد تا جریان برق به حالت عادی خود بازگردد اما به این دلیل ذکه محورهای مواصلاتی و راه های دسترسی قطع شده بود و همچنین وسعت سیل زیاد بود و باید امداد رسانی صورت می‌گرفت، امکان تامین بالگرد برای انتقال دیزل به مکان هایی که دچار قطعی برق بودند را نداشتیم.

وی در رابطه با ارتباطات لحظه ای وزیر ارتباطات با مسئولان وزارتخانه در خصوص آخرین جزئیات وضعیت ارتباطی استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: شخص وزیر ارتباطات به صورت لحظه ای تمامی وقایع را مورد رصد و بررسی قرار می‌دادند و ارتباطات گسترده ای را با تمامی مسئولان ارتباطی داشتند و حتی به بنده نیز دستور داده بودند هر تغییری که صورت می گیرد را سریعا به ایشان گزارش دهم تا در صورت وجود مشکل جدی، دستور ویژه ای برای رفع آن مشکل صادر شود و ارتباطات به روال عادی خود در استان بازگردد.

او ادامه داد: از ابتدای صبح دیروز نیز آقای آذری جهرمی در مناطق سیل زده حاضر شدند که تیمی کامل از نیروهای مجرب درون استان و ستاد همراه ایشان بود و مشکلات را از نزدیک مورد بررسی قرار دادند. سفر از شهرستان چابهار آغاز شد و به سمت نیک شهر حرکت خود را ادامه دادیم که در همین میان از روستاهایی دور افتاده و متاسفانه محروم نیز بازدید به عمل آمد و مشکلات روستائیان با شخص وزیر در میان گذاشته شد.

این مقام مسئول با اشاره به این موضوع که مشکل اساسی ارتباطی در استان سیستان و بلوچستان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ارتباطات برقرار است و از 3 روز گذشته تا به این لحظه به صورت مستمر نیروها و تیم های بازسازی خطوط ارتباطی مشغول فعالیت بوده اند و حتی دور افتاده ترین مناطق نیز مجددا توانسته اند از ارتباط خود را برقرار سازند.

ترابیان در پاسخ به این سوال که سفر وزیر ارتباطات به مناطق سیل زده علاوه بر زوایای ارتباطی، دارای چه زوایای دیگر است، عنوان کرد: طبیعی است که هرگاه مسئولی در مناطق محروم به عنوان نماینده دولت حضور یابد، مردم باقی مشکلات خود را با او در میان خواهند گذاشت. همچنین به این دلیل که محورهای مواصلاتی بسته شده بود، مشکلات اساسی به دقت مورد مشاهده قرار ‌گرفت. در همین راستا وزیر ارتباطات طی صحبت هایی که با وزیر راه و شهرسازی و همچنین استاندار سیستان و بلوچستان داشتند، مشاهدات خود را در اختیار آن ها گذاشت و خوشبختانه دستوراتی مبنی بر تسهیل راه ها برای انتقال تجهیزات برای سرویس دهی به سایت های مناطق دور افتاده از سوی این مسئولین صادر شد تا به راحتی تردد صورت گیرد.

او ادامه داد: معمولا مسئولینی که به مناطق در شرایط بحرانی مراجعه می کنند، سعی می کنند جلساتی را در استان تشکیل دهند اما به جای این موضوع تلاش کردیم به صورت میدانی حضور پیدا کنیم و از پشت میزنشینی برای حل کردن مشکلات خودداری کردیم و تیمی که از تهران راهی سیستان و بلوچستان شد متشکل از شخص وزیر و بنده بود و باقی نیروها از بین نیروهای استانی تامین شد.

این مقام مسئول در رابطه با طرح ها و پروژه های در حال اجرا در استان سیستان و بلوچستان، یادآور شد: نزدیک به 200 سایت ارتباطی روستایی اجرا شده است و روبه جلو پیش برده می‌شود، همچنین حجم قابل توجهی معادل 300 کیلومتر فیبر نوری به استان اختصاص شده و در این سفر مصوب شده 150 الی 160 کیلومتر دیگر اضافه شود تا فیبرهوایی که با کوچکترین حادثه ای قطع می شوند، تبدیل به فیبر خاکی شوند.

ترابیان در پایان، تاکید کرد: در سیل سیستان و بلوچستان مشکل عمده ارتباطی که منجر به بیشتر شدن مشکلات مردم بوده باشد را نداشته ایم و در همان ساعات اولیه برطرف شده است و مشکل جدی و اساسی را خوشبختانه نداشته ایم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز