در گفت‌وگو یک حقو‌قدان مطرح شد:

تمکین زن از مرد ناقض حقوق زنان در زندگی مشترک نیست/ تمکین را می‌توان از تبعات ازدواج دانست

۱۳۹۸/۱۱/۰۳ - ۰۷:۱۴:۰۰
کد خبر: ۹۵۲۹۵۸
تمکین زن از مرد ناقض حقوق زنان در زندگی مشترک نیست/ تمکین را می‌توان از تبعات ازدواج دانست
زهرا نادری گفت: تمکین تعریفی مشخص دارد، همانطوری که مرد مکلف است تا هزینه‌های زندگی زن را به عنوان رئیس خانواده تقبل کند، زن نیز ملزم به تمکین عام و خاص از شوهر است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ماده 1105 قانون آئین دادرسی مدنی به تعریف انواع تمکین پرداخته است و زن را موظف به اطاعت از شوهر چه در امور جاریه زندگی و چه در مسائل زناشویی کرده است و در مقابل این تمکین، وی را مستحق دریافت نفقه دانسته است. عدم تمکین زن به هر صورتی که باشد، باعث می شود حکم زن ناشزه به وی اطلاق شود. در واقع زن ناسازگاری که بدون داشتن هیچ عذر و بهانه ای از شوهرش تمکین نکند، ناشزه است و بنابراین از دریافت نفقه محروم می شود.

در این خصوص به به سراغ زهرا نادری، حقوقدان و وکیل داگستری، رفتیم و گفتگویی را با او داشتیم که در ادامه خواهید خواند.

نادری در خصوص مبحث عدم تمکین می‌گوید: عدم تمکین به این معنا نیست که زن در تمامی امور از شوهر تبعیت کند و از او نمکین کند، برای مثال مردی که در حال انجام کار خلافی است نمی‌تواند از همسر خود بخواهد که همراه او باشد و در این خصوص از تمکین کند، چون این کار از توان زن خارج است.

این حقوقدان در خصوص تعریف مبحث تمکین زن از شوهر، بیان کرد: تمکین تعریفی مشخص دارد، همانطوری که مرد مکلف است تا هزینه‌های زندگی زن را به عنوان رئیس خانواده تقبل کند، زن نیز ملزم به تمکین عام و خاص از شوهر است.

این وکیل دادگستری با بیان این موضوع که تمکین از تبعات ازدواج است، اظهار کرد: زمانی که ازدواج می‌کنند و زندگی مشترکی را با یکدیگر آغاز می‌کنند، باید به نحوی همراه و همدل یکدیگر باشند و مبحث تمکین نیز از این قاعده مستثنی نیست و در زمره مباحث همدلانه قرار می‌گیرد. حتی در جوامع مختلف تمکین امری عادی است و افراد در زندگی مشترک آن را رعایت می‌کنند.

نادری با اشاره به این موضوع که تمکین زن از مرد هیچ‌گونه خللی در حقوق زن در زندگی مشترک به وجود نمی‌آورد، تصریح کرد: تمکین را می‌توان به عنوان وجه تمایز زن از مرد در زندگی قلمداد کرد. اگر بخواهیم به این موضوع به مورد نقض کننده حقوق زنان اشاره داشته باشیم در مقابل نیز باید دیگر انتظار نداشت که مرد به عنوان رئیس خانواده هزینه‌های همسر و فرزندان را تامین کند. در نتیجه این مبحث ناقض حقوق زن در زندگی مشترک نیست و امری متقابل است.

این وکیل دادگستری در پاسخ به این سوال که آیا مواردی در خصوص تمکین مرد در قانون وجود دارد یا خیر، عنوان کرد: شاید موارد مورد بحث در خصوص مردان را نتوانیم تمکین بگوئیم، بلکه باید به آن حسن معاشرت گفت. مبحث مهم این است که تمکین امری دو طرفه است میان زن و مرد اما در خصوص زن به آن تمکین می‌گویند چون مرد را رئیس خانواده می‌دانند و در خصوص مرد از واژه‌ای دیگر جز واژه تمکین استفاده می‌کنند.

او ادامه داد: در بسیاری از موارد به راحتی می‌توان مشاهده کرد مرد مجبور به احترام و تمکین از شئونات خانواده است اما چون به از لحاظ گفتاری به آن تمکین نمی‌گویند به اشتباه فکر می‌کنیم مرد نمی‌تواند از زن تمکین کند.

این حقوقدان در پایان یادآور شد: آن چیزی که ضمانت اجرای عدم تمکین زن است در وهله اول عدم پرداخت نفقه از سوی مرد است و در وهله دوم چنانچه زنی بدون هیچ عذر قانونی تمکین نکند و ناشزه شناخته شود، مرد اجازه ازدواج مجدد را از طریق دادگاه می‌تواند کسب کند.

نظر شما