سرنوشت خانه دبیرالملک که به رامبد جوان واگذار شده بود به کجا رسید؟

۱۳۹۸/۱۱/۲۰ - ۰۶:۱۶:۲۶
کد خبر: ۹۶۱۴۴۹
سرنوشت خانه دبیرالملک که به رامبد جوان واگذار شده بود به کجا رسید؟
بهره‌برداری خانه تاریخی دبیرالملک که در مدیریت قبلی شهری به رامبد جوان واگذار شده بود تغییر کرده اما چه سرنوشتی برای آن از سوی شهرداری منطقه 12 در نظر گرفته شده است؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ خانه دبیرالملک در محله تاریخی منطقه 12 در زمان مدیریت شهری اسبق به انجمن فراغت ایران با مدیریت رامبد جوان واگذار شد. مدیریت شهری پنجم معتقد است این واگذاری سبب شد تا این خانه را با تخریب مواجه کند و از ابتدا کار مشخصی در این خانه انجام نشده است. از این رو مدیریت شهری جدید این خانه را باز پیش گرفته اما سرنوشت این خانه به کجا رسیده است؟

میثم دلفانی، کارشناس بافت تاریخی منطقه 12، در رابطه با سرنوشت خانه دبیرالملک گفت: بهره‌برداری از این ملک در حال حاضر در دست شهرداری است و اداره بافت تاریخی و ستاد گردشگری منطقه در آن مستقر است و این خانه از رامبد جوان پس گرفته شده است.

او افزود: در حال حاضر بهره‌برداری خاصی نداریم.  طبقه پائین این ملک اتاق فرار است و در اختیار پیمانکار است و پیمانکار در حال بهره‌برداری است.

دلفانی ضمن انتقاد از بهره‌بردار قبلی گفت: ساختمان‌ها را دست کسی می‌دهیم که بتواند از آن به خوبی استفاده کنند. تخریب این ساختمان بیشتر از بهره‌برداری آن بوده و مدیریت جدید این ملک را از بهره‌بردار قبلی پس گرفت.

کارشناس بافت تاریخی منطقه 12 با بیان اینکه استفاده از این خانه از سوی پیمانکار قبلی، سودی برای شهرداری و محل نداشت، گفت: درهای این خانه در حال حاضر به روی گردشگران باز است و کارهای پژوهشی دانشگاهی در آن انجام می شود.

او در پاسخ به این سوال که در گذشته این خانه پاتوق هنرمندان بوده و سینما خانگی داشته است، بیان کرد: این خانه سینما خانگی دکوری داشت و چیزی نبود که منطقه و مردم از آن سود ببرند همچنین یکی از اتاق‌ها هیات مذهبی شده بود و کارهای مذهبی در آن انجام می‌شد.

دلفانی با اشاره به برخی صدماتی که به این خانه آمده بود، اظهار کرد: این خانه را رنگ کردیم و تخریب‌هایش را هم درست کرده‌ایم. همچنین رطوبت آن هم رفع شد.

کارشناس بافت تاریخی منطقه 12 افزود: این خانه تاریخی همه روزه در ساعات اداری و به جز جمعه‌ها به روی گردشگران و علاقمندان باز است و چنانچه افراد زیادی بخواهند در روز جمعه از آن بازدید داشته باشند باید هماهنگی انجام شود.

او در پایان ضمن اعلام آمادگی از برخی بهره‌برداری‌ها از این ملک گفت: آمادگی وجود دارد تا حیاط دوم را به پیمانکار برای کافه یا سایر بهره‌برداری‌های مجاز قرار بدهیم.

گفتنی است خانه دبیرالملک قدمتی 140 ساله دارد و در اواسط دوران قاجار در محله «باغ امین» تهران بنا شده است. این خانه همچنین در اسفند ماه سال 1383 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز