رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش تاکید کرد:

تفکر محوری و تعقل محوری در سند برنامه درسی ملی

۱۳۹۸/۱۱/۲۱ - ۲۳:۲۱:۳۹
کد خبر: ۹۶۱۶۳۳
تفکر محوری و تعقل محوری در سند برنامه درسی ملی
حجت الاسلام ذوعلم گفت: دو خلاء در برنامه‌های ما مطرح می‌شود یکی اینکه برنامه درسی خلاقیت محور نیست و محفوظاتی است و دیگر اینکه ارتباطی با زندگی واقعی پیدا نمی‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش درباره رویکرد این سازمان درباره برنامه درسی مدارس و عدم خلاقیت آن و همینطور عدم توجه به فعالیت های پژوهشی به برنا گفت: در سند برنامه درسی ملی به تفکر محوری و تعقل محوری تأکید شده است. البته دو خلاء در برنامه‌های ما مطرح می‌شود یکی اینکه برنامه درسی خلاقیت محور نیست و محفوضاتی است و دیگر اینکه ارتباطی با زندگی واقعی پیدا نمی‌کند.

او ادامه داد: نیاز داریم تا کارگروه علمی به معنای خاص با حضور پژوهشگاه، معاونت طراحی و تولید بسته‌های یادگیری و حوزه‌های تربیت و یادگیری تشکیل شود تا محورهایی مشخص شود تا محققان و پژوهشگران را در کارهای برتر معرفی کند.

ذوعلم با اشاره به اینکه بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب فرآیندهای پژوهشی را تقویت خواهیم کرد، توضیح داد: اهمیت پژوهش در نگاه دانشی و عمیق پروژه‌ها و مسائل علمی است. از همین رو آنچه که ما را متمایز می کند این است که مسائل آموزش‌وپرورش مطرح شود. حتی با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در استان‌ها، ارتقای توانمندی پژوهشی استان و ارائه تجارب می توانیم پژوهش را تقویت کنیم.

او تاکید کرد: باید بدانیم پژوهشی که می‌خواهد صورت بگیرد چه نوع پژوهشی است؟ پژوهشی آکادمیک و دانشگاهی یا نظری به معنای رایج یا پژوهشی است که دانش آموزان را در مسیر ارتقاء و رشد تفکر، تعقل و اندیشه ورزی توانمند کند؛ یا اینکه معلم، مدیر و مربی را در حسن اجرای رسالت پژوهشی و تربیتی‌ او کمک کند یا پژوهشی که مسائل آموزش ‌وپرورش را حل کند و در ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت موثر باشد. حتما باید استانداردی در پژوهش‌های وزارت آموزش‌وپرورش تعریف شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز