چگونه بوی سیگار داخل خودرو را از بین ببریم؟

۱۳۹۸/۱۱/۲۱ - ۲۳:۰۷:۱۸
کد خبر: ۹۶۲۳۵۶
چگونه بوی سیگار داخل خودرو را از بین ببریم؟
خودرویی که بوی بد سیگار و دود می‌دهد مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد. این مشکلات کاملاً متنوع هستند، از موارد کوچکی همچون احساس ناراحتی سرنشینان در کابین گرفته تا مشکلات بزرگ‌تری همچون امراض گوناگون ریوی که نهایتاً باعث ایجاد سرطان نیز می‌شوند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزرای برنا؛ دود سیگار برای ماده ژنتیکی سلول‌ها کاملاً مضر بوده و در بدن تولید سم می‌کند. این را بو هانگ، محقق مواد شیمیایی در آزمایشگاه ملی لاورنس برکلی کالیفرنیا می‌گوید. هر چقدر بیشتر در معرض مواد شیمیایی دود سیگار قرار گیرید سلامتی خود را بیشتر به خطر می‌اندازید.

هوشمندانه‌ترین کاری که می‌توانید بکنید ناپدید کردن دود سیگار از خودرو در سریع‌ترین زمان ممکن است. شاید شما یک خودروی دست‌دوم خریده و می‌خواهید از آن استفاده کنید اما در هر صورت فرقی نمی‌کند، اگر دوست دارید سلامتی خود را حفظ کنید باید دود سیگار را از کابین حذف کنید.

خب چگونه از شر بوی سیگار در کابین خلاص شویم؟

علیرغم اینکه اسپری‌های تازه کننده هوا می‌توانند دودهای موجود در کابین را خنثی کنند اما عطر پراکنده شده در هوا کمک زیادی به حذف بوی سیگار از خودرو نخواهد کرد و بنابراین باید کار اساسی‌تری انجام دهید.

جرمی مارتینز یکی از متخصصان این حوزه در تورنتو می‌گوید:

حذف بوی سیگار در ابتدا کار سختی است اما پاک کردن مداوم آن باعث خواهد شد دیگر بویی به مشام نرسد. 80 درصد خودروهایی که من با آن‌ها سر و کار داشته‌ام پس از فرایند کامل تمیز کردن دیگر بوی سیگاری در کابین نداشته‌اند.

20 درصد باقی مانده چه؟ شاید سیستم تهویه مطبوع برخی خودروها بیشتر از بقیه خودروها بوی سیگار را به خود جذب کرده باشند. بوی سیگار می‌تواند در شکاف‌های داخلی جای گیرد و متأسفانه حذف آن تقریباً غیرممکن خواهد بود.

مارتینز تجربه زیادی در زمینه بازسازی و پاک‌سازی کابین خودروها داشته و می‌گوید صندلی‌های پارچه‌ای بیشتر از صندلی‌های چرمی بوی سیگار را به خود می‌گیرند زیرا فیبرهای فوم بکار رفته در این صندلی‌ها منافذ بیشتری دارند.

اگرچه هر خودرو وضعیت خاص خود را دارد اما آفتاب‌گیرها، کمربند صندلی‌ها، پوشش سقف طرف راننده و شیشه‌ها از جمله نقاطی هستند که ذرات نیکوتین به سرعت روی آن‌ها نشسته و به آرامی آلاینده‌های شیمیایی را به کابین آزاد می‌کنند.

یکی دیگر از فعالان این حوزه می‌گوید:

پوشش سقف تأثیرات گوناگونی را می‌پذیرد زیرا ذرات دود سیگاری که به سمت بالا می‌روند مجبورند در این نقطه جمع شده و توزیع ذرات نیکوتین در این مورد پراکندگی کمتری دارد.

پیش از خرید شامپو و پاک کننده موردنظر به تغییر رنگ قهوه‌ای و قهوه‌ای تیره روی پوشش سقف نگاه کنید. البته برای خراب شدن احتمالی پوشش سقف نیز آماده باشید. برخی متخصصان می‌گویند اگر پوشش سقف در نتیجه فرایند پاک کردن و حذف بوی سیگار خراب شد باید آن را عوض کرد.

کابین یک خودروی پر از بوی سیگار از نظر شیمیایی محیطی غیر متوازن بوده و استفاده از سرکه روش بسیار مناسبی برای جذب اولیه بوی سیگار و باقی مانده‌های آن روی صندلی‌ها، داشبورد و دیگر بخش‌هایی است که دسترسی به آن سخت می‌باشد.

چیزی که خودتان باید پیش از بردن خودرو پیش متخصص انجام دهید عوض کردن فیلتر هوای کابین است زیرا ذرات و دود سیگار در این بخش به دام افتاده و اگر آن را عوض نکنید با روشن کردن سیستم تهویه مطبوع همچنان شاهد ورود بوی سیگار به کابین خواهید بود.

پس از تعویض فیلتر هوای کابین، پاک کردن سطوح به شروع فرایند کمک خواهد کرد.

ریک نرسیان، مالک یکی از مؤسسات معروف پاک‌سازی کابین خودروها در پنسیلوانیا می‌گوید:

تمیز کردن تمامی سطوح کابین با استفاده از تمیزکننده‌های سطوح باعث می‌شود باقی مانده‌های سیگار سریعاً پاک شده و لایه محافظتی جدیدی تشکیل شود.

پس از پاک کردن ابتدایی کابین، استفاده از بخار شو روی کف‌پوش‌ها و سطوح پارچه‌ای باعث پاک شدن نیکوتین سفت شده و دیگر ذرات دوده‌ای خواهد شد که در طی ماه‌ها روی این بخش‌ها نشسته‌اند. این امر باعث می‌شود شامپوی مخصوص پاک کردن آسان‌تر به تمامی سطوح موردنظر برسد و کار خود را انجام دهد.

پس از این مرحله نیز شامپو را مستقیم باید روی کف‌پوش و صندلی‌ها بکار برد. یک برس مته‌ای بهترین ابزار برای استفاده در این مرحله است. شامپو باید ذرات سیگار و نیکوتین را پاک کند و شما باید شامپو را حداقل دو بار استفاده کنید. یک تکنیک مفید برای تمیز کردن سقف، بکار گیری شامپو از کناره‌های بیرونی به طرف مرکز سقف است. این امر باعث می‌شود از گسترش باقی مانده‌های سفت‌تر ذرات سیگار روی دیگر بخش‌های پاک جلوگیری شود. پس از اینکه کارتان تمام شد از ماشین بخار برای خارج کردن آرام آلودگی‌های عمیق استفاده کنید. پس از آن نیز یک دستگاه خلا خیس برای خشک کردن صندلی‌ها و کف‌پوش‌ها لازم خواهد بود.

پارچه‌های میکرو فیبری بکار رفته در این فرایند باید بتوانند آلودگی زیادی را جذب کنند. پارچه‌هایی که خاصیت جذب‌کنندگی کمتری دارند باید برای شیشه‌ها و سطوح تخت‌تر استفاده شوند. با این کار باقی مانده‌های دوده سیگار با اتمام فرایند پاک کردن کابین دوباره پخش نخواهند شد.

پس از اینکه اولین فرایند موردنظر تمام شد شاید برخی دوده‌ها هنوز هم در کابین باقی مانده باشند. فرایند پاک کردن کابین معمولاً بسته به نیاز و شدت بوی به مشام رسیده تکرار می‌شود. پس از آن نیز شاید یک ژنراتور اوزون برای شکستن بیشتر مولکول‌های هوا در کابین کمک کننده باشد. ژنراتورهای اوزون از تابش فرابنفش برای شکست مولکول‌های اکسیژن به هسته خود استفاده کرده و اوزون نیز فراورده جانبی است. یک متخصص کاربلد می‌داند چگونه از این وسیله استفاده کند.

خلاص شدن از شر بوی سیگار یک کار کاملاً طولانی و وسیع بوده و اگر شما در حال خرید خودرویی هستید که پر از فیلتر سیگار و بوی آن است شاید بهتر باشد از آن صرف‌نظر کنید مگر اینکه واقعاً خرید آن معامله مناسبی برایتان باشد.

اما اگر در دام افتادید انتظار هزینه‌ای بین 60 تا 200 دلار را بسته به ابزار مورد استفاده برای تمیز کردن کابین داشته باشید. یکی از گران‌ترین ابزارهای مورد استفاده تمیز کننده بخار خواهد بود.

اما اگر خودرو را پیش یک متخصص ببرید بین 100 تا 125 دلار هزینه خواهید کرد ولی این را بدانید خلاصی کامل از شر این بو فرایندی چندباره خواهد بود.

تا جایی که می‌توانید خودتان فرایند تمیز کردن کابین را انجام دهید اما اگر نیازمند یک متخصص این کار بودید اطلاعات بیشتر می‌تواند کمک‌حال شما باشد.

نظر شما