چرا پاشنه پا ترک می‌خورد؟

۱۳۹۸/۱۱/۲۱ - ۱۹:۳۴:۴۴
کد خبر: ۹۶۲۸۶۰
اگر پاشنه‌هایتان ترک خورده‌اند احتمالاً فکر می‌کنید بدنتان کم آب است یا پوستتان زیادی خشک است؛ اما در برخی موارد، ترک پاشنه پا می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد که باعث می‌شوند پوستتان خشک شده و در قسمت پاشنه‌ها پوسته‌پوسته شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ پاشنه‌های ترک‌خورده، یکی از مشکلات شایع در پاها است که می‌تواند باعث ناراحتی و یا حتی درد در آن‌ها شود. اغلب اوقات تنها مشکل پاشنه‌های ترک‌خورده، ظاهر آن‌هاست؛ اما با این حال، در برخی موارد، در صورت آلوده شدن این ترک‌ها ممکن است فرد با مشکلات جدی‌تری روبرو شود.

زنان 50 درصد بیشتر از مردان به این مشکل دچار می‌شوند و اگر ترک پاشنه پا عمیق باشد، هنگام ایستادن فرد می‌تواند موجب درد، آسیب و گاهی اوقات خونریزی شود.

دلایل ایجاد ترک پاشنه‌ی پا

اضافه وزن

چرا؟ پاهای شما، وزن تمام بدنتان را تحمل می‌کنند. بنابراین وقتی که وزن اضافی دارید، فشار وارد بر بافت چربی در زیر پاشنه‌هایتان هم بیشتر می‌شود. در این مورد، پاشنه‌های شما مجبور هستند از طرفین پهن‌تر شوند تا بتوانند این وزن اضافی را تحمل کنند و اگر پوست شما رطوبت کافی نداشته باشد، ترک خواهد خورد.

چه باید کرد؟ وزنتان را کنترل کنید و از شر وزن اضافی‌تان خلاص شوید. ضمناً یادتان نرود افرادی که دیابت دارند هم معمولاً دچار ترک‌خوردگی پاشنه‌ها می‌شوند. بنابراین سطح قند خونتان را به طور مرتب چک کنید.

کمبود ویتامین

چرا؟ بدون داشتن ویتامین و املاح کافی و سایر مواد مغذی در بدن، پوست شما نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد و خشک و ضخیم و زبر می‌شود.

چه باید کرد؟ غذاهای سرشار از ویتامین A، B3، C، E، روی و اسیدهای چرب امگا 3 را بیشتر در رژیم غذایی خود بگنجانید.

کفش‌های نامناسب

چرا؟ کفش‌های پشت باز یا صندل معمولاً اجازه می‌دهند چربی زیر پاشنه‌هایتان به طرفین کشیده و باز شوند و احتمال ترک خوردن پاشنه بیشتر شود. کفش‌های تنگ و پاشنه باریک هم می‌توانند ترک پاشنه و پاشنه درد ایجاد کنند.

چه باید کرد؟ کفش‌های پشت بسته بپوشید که بتوانند به خوبی از تمام قسمت‌های کف پایتان به خوبی حمایت کنند.

یائسگی

چرا؟ برخی از خانم‌ها بعد از یائسگی دچار عارضه‌ی کراتودرما می‌شوند که می‌تواند منجر به ترک خوردن پوست در پاشنه‌ها و سایر قسمت‌های بدن شود.

چه باید کرد؟ اگر علت ترک خوردن پاشنه‌هایتان کراتودرماست، می‌توانید از استروژن‌های موضعی استفاده کنید؛ اما فراموش نکنید که اول باید با پزشک مشورت کنید.

زیاد سرپا ایستادن

چرا؟ سرپا ایستادن برای مدت‌های طولانی، خصوصاً روی سطوح سفت، می‌تواند فشار اضافی به پاشنه‌ها وارد کرده و به پوست این قسمت استرس وارد کند.

چه باید کرد؟ سعی کنید راهی پیدا کنید تا مجبور نشوید زیاد روی پاهایتان بایستید. اگر امکانش نیست، چند تمرین و حرکت ساده انجام دهید تا فشار وارد بر پاشنه‌هایتان هر چند دقیقه توزیع و تعدیل شود.

عادت‌های اشتباه در حمام

چرا؟ حمام‌های بسیار داغ و طولانی‌مدت برای سلامت پوستتان مضرند زیرا می‌توانند چربی طبیعی پوست را از بین ببرند و آن را زبر و خشک کنند. ضمناً شوینده‌های قوی هم می‌توانند به سد دفاعی طبیعی پوست آسیب بزنند.

چه باید کرد؟ همیشه برای حمام کردن از آب گرم متمایل به ولرم استفاده کنید و مدت زمان حمام کردن خود را به 5 تا 10 دقیقه محدود نمایید تا رطوبت پوستتان از دست نرود. پاهایتان را بعد از شستشو با حوله خشک کنید و مرطوب‌کننده بزنید. از صابون‌های قوی با رایحه تند استفاده نکنید.

ریسک فاکتورهای ترک پاشنه

برخی عوارض و بیماری‌ها باعث می‌شوند افراد مستعد خشکی پوست شده و در معرض ترک پاشنه قرار بگیرند:

. چاقی

. دیابت

. پسوریازیس

. اگزما

. صافی کف پا

. پای ورزشکار

. عفونت‌های قارچی

. کم‌کاری تیروئید

. سندرم شوگرن

چند نکته برای رفع ترک پاشنه

از مرطوب کننده‌های حاوی گلیسیرین استفاده کنید

مرطوب کننده‌های نرم‌کننده (مثلاً حاوی گلیسیرین) می‌توانند به پوست نفوذ کرده و جلوی از دست رفتن رطوبت پوست را بگیرند. این مواد، فواصل میان پوسته‌ها را پُر کرده و پوست را نرم و لطیف می‌کنند. مرطوب کننده‌های حاوی نرم‌کننده به لایه‌ی بیرونی پوست نفوذ کرده، آب را از هوا جذب کرده و رطوبت را در پوست حفظ می‌کنند.

بعد از مرطوب‌کننده، وازلین بزنید

بعد از اینکه مرطوب‌کننده یا نرم‌کننده جذب پوستتان شد خیلی خوب است که لایه‌ای وازلین روی آن بزنید تا رطوبت در پوستتان بماند (قبل از رفتن به رختخواب). وازلین یا لانولین، پوست را با لایه‌ای نازک می‌پوشانند و اجازه نمی‌دهند رطوبت از لایه‌ی بیرونی پوست تبخیر شود.

هنگام خواب، جوراب‌های صد در صد نخی بپوشید

پوشیدن جوراب‌های کاملاً نخی بعد از اینکه به پاشنه‌هایتان وازلین زدید کمک می‌کند رطوبت پوست بهتر حفظ شود، پوست پاشنه‌هایتان نفس بکشد و ملافه‌هایتان چرب نشوند. این کار را مرتب ادامه دهید و بعد از چند روز اثرش را ببینید.

روی پوست ضخیم‌تان کراتولیتیک بزنید

اگر پوست پاشنه‌تان ضخیم شده می‌توانید از داروی کراتولیتیک کمک بگیرید. کراتولیتیک‌ها عواملی هستند که پوست ضخیم را نازک می‌کنند و باعث می‌شوند لایه‌ی بیرونی پوست، نرم شود و سلول‌های مرده‌ی پوست جدا شوند. در نتیجه پوست نفس می‌کشد و می‌تواند رطوبت بیشتری جذب کند.

پوست ضخیم پاشنه را با سنگ‌پا به آرامی بسابید

با سنگ پا، پوست پاشنه‌هایتان را هنگامی که خیس و مرطوب است به آرامی بسابید تا از ضخامت پوست کم شده و پینه‌ها نرم شوند. هرگز پوسته‌های خشک پاشنه را قیچی نکنید یا با تیغ نبُرید. افرادی که دیابت یا نوروپاتی دارند نباید از سنگ پا استفاده کنند و برای زدودن پینه باید به پزشک مراجعه کنند.

درمان‌های پزشکی ترک پاشنه

ترک پاشنه در موارد شدیدتر نیازمند اقدامات پزشکی است:

. برداشتن سلول‌های مرده‌ی پوست

. تجویز داروهای نرم کننده‌ی قوی‌تر

. به کار بردن چسب‌های طبی برای ترمیم ترک‌ها

. تجویز آنتی‌بیوتیک در صورت بروز عفونت

. پانسمان کردن پاشنه

. تجویز پدهای طبی یا کاپ‌های پاشنه

. کمک به بیمار برای تغییر نحوه‌ی راه رفتن

نظر شما