آخر هفته کجا بریم؟

۱۳۹۸/۱۱/۲۴ - ۰۴:۵۵:۲۲
کد خبر: ۹۶۳۴۷۸
آخر هفته کجا بریم؟
بافت تاریخی تهران یکی از فضاهایی است که می‌توان چند ساعتی در آن قدم زد و به دوران گذشته و تهران قدیم بازگشت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بسیاری از شهروندان علاقه زیادی به بافت تاریخی تهران دارند و آن را یکی از فضاهای جاذب برای گردشگری می‌خوانند. در این راستا بازدید از سرای قدیمی تهران را به شما پیشنهاد می‌کنیم که با نما و فضای تاریخ معاصر بیشتر آشنا شوید.

عمارت سرای روشن در تهران در خیابان ناصرخسرو و نزدیک به کوچه مروی واقع شده است. این بنا به عنوان یک مرکز تجاری مهم و پرفت و امد و با الهام از نوع معماری «گوتیگ» در سال 1311 ساخته شد. معماری آن بسیار با شکوه است ولی پس از مدتی تخریب و سپس توسط یکی از معروف‌ترین مهندسین ایرانی یعنی مهندس صفامنش در دهه هفتاد احیا و باز سازی شد.

این بنا محصول تلفیق معماری مدرن و سنتی بوده که جلوه خاصی را به خیابان ناصر خسرو بخشیده است.

این بنا از منظر نما فاخر است.  در بخش های بالایی این بنا نماد اهورامزدا چشم‎نوازی می‎کند که یادآور دوران هخامنشی در ایران است. وجود فرشته‌ها در این بنا از تاثیر معماری اروپایی در دوره پهلوی خبر می‌دهد.  تزیینات ستون ها و مجسمه‌ها الهام گرفته از معماری «باروک» است، بیانگر معماری اروپایی به کار رفته در ساختمان سرای روشن می‌باشد. کاشی کاری‌های سنتی که مخصوص هنر ایرانی است.

سرای روشن، مانند بسیاری از «سرا»های گوشه‌وکنار بازار بزرگ تهران، کاربری تجاری دارد: چند مغازه در پیاده‌رو خیابان اصلی (ناصرخسرو)، و تعداد بیشتری دفتر و دکان در حیاط و طبقات آن جا گرفته‌اند. حیاط سرا، مثل موارد مشابه، محلی برای تخلیه‌ بار است و فضای داخلی، برخلاف جداره‌ بیرونی که به نظر می‌رسد با دقت مرمت شده، از گزند آجرهای زرد نامتناسب در امان نمانده است.

تعدادی از دفترها و مغازه‌ها فعال‌اند و تعدادی دیگر، عمدتاً در طبقه‌ دوم، فعالیت مشخصی ندارند. دسترسی به زیرزمین، که انبار اجناس است، حتی برای افراد کنجکاو هم مقدور نیست، اما از ورودی‌اش می‌توان فهمید چه حال‌ و روزی دارد.

این بنا در میانه خیابان ناصر خسرو و در نزدیکی کوچه مروی قرار دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز