یک درمانگر اعتیاد مطرح کرد:

اعتیاد به الکل را باید بسیار جدی گرفت/ ترک اعتیاد به الکل زمان‌بر است

۱۳۹۸/۱۱/۲۹ - ۲۳:۱۷:۱۵
کد خبر: ۹۶۶۲۴۰
اعتیاد به الکل را باید بسیار جدی گرفت/ ترک اعتیاد به الکل زمان‌بر است
یک روانپزشک مطرح کرد: اعتیاد به الکل سه مرحله دارد، مرحله ابتدایی، متوسط و مزمن. با اینکه کنار آمدن با کسانی‌که در دو مرحله اول اعتیاد به الکل هستند چندان سخت نیست، اما درمان آنهایی که در مرحله مزمن اعتیاد به الکل هستند زمان می‌برد اما غیرممکن نیست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ الکل یکی از انواع مواد اعتیادآور به حساب می‌آید و قدرت اعتیادآوری آن کمتر از سایر مواد نیست. الکل به دلیل تاثیرش بر کاهش عملکردهای حیاتی بدن جزو مواد کند کننده دسته‌بندی می‌شود. در نتیجه فردی که الکل مصرف می‌کند سرعت پردازش اطلاعات در ذهنش کم شده و در نتیجه عکس‌العمل‌های کندی از خود نشان می‌دهد، بریده بریده صحبت کردن و سخت شدن راه رفتن از نشانه های اعتیاد به الکل هستند.

محمد نقیبی، روانپزشک و درمانگر اعتیاد، در خصوص مراحل اعتیاد به الکل و زمان درمان استفاده از مشروبات الکلی در میان افراد به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: اعتیاد به الکل سه مرحله دارد؛ مرحله ابتدایی، متوسط و مزمن. با اینکه کنار آمدن با کسانی‌که در دو مرحله اول اعتیاد به الکل هستند چندان سخت نیست،  اما درمان آنهایی که در مرحله مزمن اعتیاد به الکل هستند زمان می‌برد اما غیرممکن نیست.

او در خصوص نشانه‌های اعتیاد مزمن به الکل در میان افراد، اظهار کرد: این افراد علائمی مثل نوشیدن بیش‌ از اندازه مشروبات الکلی، فروپاشی عصبی، سوء‌ظن به دیگران و از این قبیل را نشان می‌دهند. اگر تصور می‌کنید به این مرحله رسیده‌اید، خیلی مهم است که در اسرع وقت درمان را شروع کنید.

این روانپزشک در خصوص عوارض و ایجاد مزاحمت افراد الکلی برای اطرافیان، یادآور شد: اگر به الکل اعتیاد داشته باشید، نه فقط برای خودتان، بلکه برای اطرافیان و خانواده‌تان تولید استرس خواهید کرد. چیزی که باعث بدتر شدن وضعیت می‌شود این است که درمان‌های اعتیاد به الکل موثر واقع نشود. دلیل اصلی آن می‌تواند این باشد که بعضی مراکز ترک اعتیاد فقط به فکر سود مالی هستند و درمان مناسبی برای افراد در نظر نمی‌گیرند.

این درمانگر اعتیاد با بیان این مبحث که پس از اعتیاد به الکل بلافاصله درمان پزشکی را باید شروع کرد، گفت: اگر متوجه شدید که در مرحله اعتیاد مزمن به الکل هستید، دیگر جای تعلل نیست. بلافاصله به دنبال درمان باشید، داروهای موثر بسیاری برای کمک به ترک مصرف مشروبات الکلی وجود دارد؛ البته اگر قدرت اراده این کار را در خود ببینید.

نقیبی در خصوص مراحل ترک اعتیاد به الکل، عنوان کرد: درمان اعتیاد به الکل با سم‌زدایی بدن شروع می‌شود. دکترها داروهایی برای جلوگیری از توهم، لرز و عوارض دیگر ترک اعتیاد برای بیمار تجویز خواهند کرد که موثر خواهد بود و اگر این داروها در زمان مقرر و به موقع مصرف شود، قطعا شاهد رهایی فرد از اعتیاد مزمن به الکل خواهیم بود.

او در خصوص این موضوع که اعتیاد به الکل نوعی بیماری است، تصریح کرد: خیلی مهم است که بدانید اعتیاد به الکل یک بیماری است. درمان‌های روانشناسی در بهبودی فرد بسیار مهم است. این درمان‌ها معمولاً شامل درمان گروهی، مشاوره و جلسات سخنرانی است. متخصصین تغییراتی در سبک زندگی فرد نیز به خود و خانواده‌اش پیشنهاد می‌کنند.

این روانپزشک، مشاوره برای خانواده افرادی که اعتیاد به الکل دارند را الزامی می‌داند و می‌گوید: برای اعضای خانواده فردی که به مشروبات الکلی اعتیاد دارد خیلی مهم است که اهمیت موضوع را درک کنند. به همین دلیل، پزشکان با کل خانواده فرد مشاوره می‌کنند تا آنها هم درک کنند که تا چه اندازه می‌توانند به فرد بیمار کمک کنند.

نقیبی در ادامه با بیان اینکه ادامه درمان باید همواره انجام شود، تصریح کرد: متاسفانه بیماران مختلفی در اواسط راه درمان را قطع می‌کنند یا پیگیری پس از درمان را انجام نمی‌دهند. هدف شما باید خلاص شدن از بیماری به طور کامل باشد. از این گذشته، پیگیری پس از درمان است که پیشرفت شما در تصمیمی که گرفته‌اید را نشان می‌دهد. اگر بیمار نشانه‌هایی از شروع دوباره مصرف الکل نشان دهد، پزشکان می‌توانند به او کمک کنند.

این پژوهشگر حوزه اعتیاد در ارتباط با این موضوع که درمان و بهبودی فرد معتاد به الکل روندی تدریجی دارد و باید صبر کرد، افزود: خیلی مهم است و به خاطر داشته باشید که درمان اعتیاد به الکل زمان می‌برد و این فرایند، یک روند تدریجی است. بنابراین، اگر شما و خانواده‌تان به دنبال یک تغییر فوری هستید، مطمئناً ناامید خواهید شد. علاوه‌ بر این، آنهایی که می‌خواهند واقعاً اعتیاد به الکل را کنار بگذارند، باید اراده لازم برای این کار را داشته باشند. اینکه اعتیادتان را کنار گذاشته اما بعد مدتی دوباره نوشیدن الکل را شروع کنید، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. هزینه این درمان بسیار بالاست، بنابراین زمان باید این کار را شروع کنید که تصمیم قطعی را گرفته باشید و اراده لازم را در خود ببینید.

نظر شما