نوروزنامه ۹۹/ مهمترین اتفاقات اردیبهشت ماه ۹۸ در حوزه اجتماعی

ملخ‌های ویرانگر نصیب جنوب کشور شدند؛ پروانه‌ها سهم تهران

۱۳۹۹/۰۱/۰۱ - ۲۳:۵۲:۴۰
کد خبر: ۹۶۸۵۵۹
ملخ‌های ویرانگر نصیب جنوب کشور شدند؛ پروانه‌ها سهم تهران
ایرانیان هنوز در بهت شروع سال متفاوت خود با سیل خانمان برانداز فروردین ماه بودند که ملخ‌ها به کشور حمله کردند و تهدید بزرگی برای ته ماندگان محصولات کشاورزی بودند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: ملخ‌های که در موج اول یعنی اواخر فروردین وارد کشور شدند در جفت‌گیری و تخم‌ریزی در دشت جازموریان انجام داده اند که در اواخر اردیبهشت ماه این تخم ها به حالت طغیانی تبدیل شدند.

او علت این هجوم را اینگونه بیان کرد: همزمان با گرم شدن مناطق آفریقایی، پوره‌ها (بچه ملخ) بالدار شده و به عربستان نقل مکان کرده‌اند، متاسفانه در عربستان مبارزه درست و اصولی انجام نشد و حجم بالای تراکم دستجات ملخ برای تغذیه به ایران کوچ کرده‌اند. 

این ملخ‌ها به استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، فارس و جزیره قشم هجوم آورده‌اند.

این ملخ‌ها روزانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر طی مسافت داشتند. که خسارت بسیاری به اکوسیستم منطقه زدند. سم پاشی‌های متعدد در چندین نوبت انجام شد ولی یارای مقابله با این حجم از هجوم این حشرات مزاحم نبود.

در همان اردیبهشت 98 که مردمان جنوب ایران درگیر مبارزه با آفت ملخ‌های نابودگر بودند پایتخت‌نشینان در حال لذت بردن از  پروانه‌ها بودند.

این در حالی بود که با وجود خسارات شدیدی که ملخ‌ها به کشور وارد کردند کارشناسان محیط زیست این اطمینان را به شهروندان تهرانی دادند که پروانه‌ها خطری برای سلامتی ندارند.

در این راستا اسماعیل کهرم، بوم‌شناس و مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، علت وقوع این اتفاق وزش بادهای پرقدرت بیان کرد.

این در حالی بود که در بهار 98 اتفاق مشابهی در لبنان هم رخ داده بود.

بادهای سرد اروپا شرقی به همراه آب و هوای عجیب بهاری لبنان باعث شده تا این حشرات در موج مهاجرت‌شان از آفریقا به اروپا در لبنان ساکن شوند. پروانه‌های چندین هفته میهمان ایران بودند تا اینکه اروپا را برای میزبان بعدی خود انتخاب کردند.

یکی دیگر از اتفاقات عجیب که در اردیبهشت‌ماه رخ داد این بود که در صبح روز شنبه 7 اردیبهشت 1398، هنگامی که «مصطفی قاسمی»، طلبه 46 ساله اهل همدان، از حوزه علمیه محل کار خود در محله آخوند همدان خارج می‌شد، ضارب با اتومبیل پژو 206 بر سر راه وی قرار می‌گیرد و با اسلحه کلاشنیکف، دو گلوله به وی شلیک می‌کند که بلافاصله موجب کشته شدنش می‌شود. قاتل پس از از ارتکاب جرم از محل متواری می‌شود این حادثه حواشی بسیاری در محافل رسانه و فضای مجازی در پی داشت.

نظر شما