نوروزنامه ۹۹/ مهمترین اتفاقات آبان‌ماه ۹۸ در حوزه اجتماعی؛

آتش بنزین به جان جامعه!

۱۳۹۹/۰۱/۰۷ - ۲۳:۵۵:۱۳
کد خبر: ۹۷۲۹۵۱
آتش بنزین به جان جامعه!
آبان 98 آغاز شد بدون اینکه کسی خبر داشته باشد چه روزهای برای مردم این دیار رقم زده است اتفاقاتی که جدای از بازتاب رسانه‌ای در دنیا زندگی بسیار از مردم ایران تحت تاثیر خود قرار داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بزرگترین اتفاقی که در آبان 98 رخ داد این بود که قیمت بنزین اصلاح شد و این اتفاق کشور را درگیر آتشی کرد که در چندین سال گذشته سابقه نداشت.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی سران قوا آغاز سهمیه‌بندی بنزین با کارت سوخت را اعلام کرد. در این اتفاق قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر 1500 تومان، قیمت بنزین معمولی غیر سهمیه‌ای هر لیتر 3000 تومان و قیمت بنزین سوپر هر لیتر 3500 تومان اعلام شد.

اعتراضات بنزینی

این تصمیم البته برخی اعتراض ها را به دنبال داشت ولی آنچه بیشتر به چشم آمد خشونت به کار رفته در ایران اعتراض ها بود، خشونتی که باعث آتش گرفتن چندین بانک و فروشگاه و انبار و حمله به اماکن نظامی شد. اغتشاشات ایجاد شده حاصلی جز قطعی سراسری اینترنت نداشت. در همان روز اینترنت تلفن همراه در شهرهای مشهد، اهواز، بهبهان و امیدیه مختل و ضعیف شد.

از شنبه ۲۵ آبان به دستور شورای امنیت کشور مقام‌های ایرانی اعلام کردند اینترنت به‌دلایل امنیتی قطع است و زمان بازگشت آن هم مشخص نیست، ۲۹ استان و صدها شهر دستخوش ناآرامی‌های پس از تغییر قیمت بنزین بودند.

ماجرای‌های آبان تمامی نداشت تا اینکه خبرهایی مبنی بر حضور یک دختر جوان به نام مریم مقتدری بدون طی مراحل ثبت‌نام و حتی شرکت در کنکور در کلاس‌های تئوری و عملی رشته دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی جنجالی تازه در فضای مجازی به پا کرد و بازتاب خبری زیادی داشت. این اتفاق با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی دانشجویان و کنکوری‌ها نیز همراه شده است. گفته‌ها حاکی از این است که او با جعل عنوان دانشجوی دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی اقدام به کلاهبرداری در فضای مجازی کرده و با طرح شکایت از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دستگیر شد.

آموزش‌های مهارت‌های ارتباطی چند همسری

در حالی که ازدواج جوانان و بالا رفتن سن ازدواج و به طبع آن کاهش فرزندآوری و پیر شدن جمعیت در این چند سال به یکی از چالش‌های مهم کشور تبدیل شده و از سوی دیگر بسیاری از جوانان به دلیل گرانی و نابسامانی اقتصادی کشور قادر به تامین مالی هزینه‌های زندگی و ازدواج نیستند و حتی در مواردی از عهده خرج و مخارج خود نیز برنمی‌آیند و فقر عاطفی بر زندگی‌شان سایه انداخته است، عده‌ای با حمایت برخی از رسانه‌ها به دنبال احیای شیوه‌ای از زیست اجتماعی و فرهنگی به نام «چند همسری» در کشور در آبان‌ماه بودند.

در همان ماه یک پوستر تبلیغاتی با موضوع آموزش‌های مهارت‌های ارتباطی چند همسری در فضای مجازی دست به دست می شود که این پوستر از زوایای مختلف جنجال تازه ای در ایران به پا کرد.

چند همسری

پوستری که در آن چهار زن چادری شاد و خندان در کنار یک مرد که چفیه بر گردن انداخته و به همراه سه کودک، حضور داشتند.

در این راستا معاون وزارت ورزش و جوانان در واکنش به این موضوع گفت: هزینه ترویج ازدواج دوم را به خیرین ازدواج بدهید. چراکه جوانان این کشور «دچار موانع اساسی در امر ازدواج هستند.» به گفته محمدمهدی تندگویان، آمار ازدواج اول برای جوانان در حال کاهش و سن ازدواج در حال افزایش است. تندگویان از کسانی که می‌خواهند برای ترویج ازدواج دوم فرهنگ‌سازی یا کمک کنند خواست هزینه این فعالیت‌ها را «به خیرین ازدواج بدهند تا مشکلات‌شان حل شود.»

و اما محیط زیست آبان پر حادثه خالی از خبر نبود؛ در این ماه آلودگی هوای بسیاری از کلانشهرهای کشور در وضعیت اضطرای بود. که حتی مدارس را به چندین روز به تعطیلی کشاند.

همچنین زلزله‌هایی که دست از سر ایران بر نمی‌دارد؛ این‌بار زمین لرزه‌ای به بزرگی 5/9 ریشتر جمعه 17 آبان 1398 در نزدیکی شهر ترکمانچای، استان آذربایجان شرقی، رخ داد. ترکمانچای یا ترکمنچای یکی از شهرهای قدیمی و تاریخی ایران که در شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی واقع شده‌ است. این زمین‌لرزه در تبریز و شهرهای اطراف مانند هشترود، مهربان، اسکو بسیار محسوس بود و موجب وحشت مردم آن مناطق شد. به علت قطع بودن سامانه اینترنتی مرکز لرزه‌نگاری ایران کانون و قدرت این زمین‌لرزه مشخص نیست، اما بر اساس اعلام سامانه لرزه‌نگاری جهانی قدرت این زمین لرزه ۶ ریشتر بوده‌ است.در این اتفاق  ۵ نفر جان خود را از دست دادند و ۲۵۱ نفر مصدوم شده‌اند. بیشترین خسارت در روستاهای ورنکش، بال استیل، ورزقان، گاوینه رود و گین علی رخ داد.

زلزله در آذربایجان شرقی

همچنین زمین‌لرزه دیگری به بزرگی ۴/۸ ریشتر ساعت ۲ و ۳۷ دقیقه و ۱۶ ثانیه بامداد جمعه حوالی گردکشانه در استان آذربایجان غربی را نیز لرزاند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز