نوروزنامه ۹۹؛

آتش‌هایی که به جان مردم ایران افتاد!

۱۳۹۹/۰۱/۰۲ - ۲۳:۰۸:۴۳
کد خبر: ۹۷۴۹۷۲
آتش‌هایی که به جان مردم ایران افتاد!
سال 98 را با همه کش‌وقوس‌هایش پشت سر گذاشتیم؛ سالی که آتش‌سوزی های فراوانی را داشت اما خوشبختانه عموم آن‌ها خطر جانی نداشت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در سالی که گذشت آتش‌سوزی‌های مهیبی مناطق مختلف ایران را به کام خود کشید و زبانه‌های بی‌رحم آن سازه‌های بشری و محیط زیست را در خود فرو برد. شعله‌هایی که به عمد یا غیرعمد هزینه‌های مادی و جانی بسیاری را بر قربانیانش تحمیل کرده است.

شعله‌های بی‌رحم آتشی که بر جان ساختمان‌ها، جنگل‌ها و غیره می‌افتد علاوه بر خسارت‌های مادی، باعث آسیب‌های بدنی و سوختگی افراد یا مرگ آنها می‌شود. این آتش‌سوزی‌ها بیشتر بر اثر رعایت نکردن نکات ایمنی یا بی‌دقتی افراد اتفاق می‌افتد که رعایت نکات ایمنی می‌تواند باعث کاهش آنها شود.

در ادامه به مهمترین آتش‌سوزی‌های سال 98 اشاره کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

آتش‌سوزی در پارک چیتگر تهران

ساعت شش بعد از ظهر 16 خرداد، آتش‌سوزی در فاز غربی پارک چیتگر به نیروی اجرایی این پارک اعلام شد که بلافاصله به محل اعزام و متوجه شدند اشخاصی در پی انجام یک شرط بندی بر سر وسعت آتش‌ گرفتن پارک چیتگر، اقدام به آتش‌زدن محدوده‌ای از این پارک کرده‌اند غافل از اینکه گستردگی این ناحیه و وزش باد موجب گسترش سریع آتش‌سوزی می‌شود.

آتش+سوزی

معاون خدمات شهری منطقه ۲۲، با اشاره به دستگیری این افراد توسط نیروهای اجرایی پارک چیتگر گفت: این افراد توسط نیروهای اجرائیات داخل پارک دستگیر و به کلانتری منتقل شدند.

آتش سوزی در مجتمع ۵۶ واحدی در تهران

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از وقوع آتش‌سوزی در یک ساختمان مسکونی ۴ طبقه و ۵۶ واحدی در 27 فروردین ماه سال گذشته خبر داد.

آتش‌سوزی در طبقه منفی یک این ساختمان رخ داده بود که یک خودرو ۲۰۶ در طبقه منفی یک ساختمان کاملا شعله‌ور شده بود و آتش به یک خودروی سمند و چند انباری نیز سرایت کرده و به‌سرعت گسترش پیدا کرده بود. همچنین دود زیادی در طبقه منفی یک و دیگر طبقات ساختمان پخش شده بود.

این حادثه خوشبختانه خسارت جانی نداشت.

آتش‌سوزی در کارگاه تولید کفش

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از وقوع آتش‌سوزی در یک کارگاه کفاشی سه‌طبقه‌ای در خیابان صف (سپهسالار سابق) تهران در روز 5 خرداد 98 خبر داد.

محل آتش‌سوزی ساختمانی سه طبقه و شش واحدی بود که در هر طبقه دو واحد حدوداً ۵٠ متری وجود داشت و تمام این واحدها کاربری تولید یا انبار کیف و کفش داشتند. یکی از این واحدها به وسعت ۴٠ متر در طبقه اول دچار آتش‌سوزی شده بود و افراد در این کارگاه و دیگر واحدهای ساختمان مشغول به کار بودند.

این حادثه سه مصدوم داشت که توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.

وقوع انفجار در ساختمان مسکونی در جنت‌آباد

روز 8 تیر 98 یک ساختمان مسکونی در جنت‌آباد دچار انفجار و آتش‌سوزی شد. شدت این انفجار به اندازه‌ای بود که شیشه‌های طبقات دیگر هم شکست و در پنج واحد طبقه اول نیز تخریب‌هایی از ٣٠ تا ٨٠ درصد اتفاق افتاد. بررسی‌های اولیه کارشناسان حاکی از آن بود که وقوع این انفجار ناشی از نشت گاز و ایجاد شعله و جرقه ناگهانی بوده است.

این حادثه 7 مصدوم داشت که یکی از آنها بدحال و دارای سوختگی صددرصد بود.

آتش‌سوزی گسترده در جاده قدیم قم

روز 9 تیر آتش‌سوزی گسترده در یک سوله با وسعت بیش از ۲۰۰۰ متر به سامانه ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اعلام شد که بلافاصله در پی آن چهار ایستگاه به محل حادثه واقع در جاده قدیم قم، بالاتر از قوچ‌حصار اعزام شدند.

محل حادثه یک مجتمع بزرگ انبار بود که چندین سوله نگهداری کالا در آن وجود داشت. یکی از این سوله‌ها با وسعت بسیار زیاد دچار آتش‌سوزی شده بود و شدت حرارت به اندازه‌ای بود که در لحظات اولیه، آتش از زیر سقف‌ها به بیرون سرایت می‌کرد و در اثر همین اتفاق سقف‌ها تخریب شده بود.

گفتنی است که این حادثه خسارت جانی دربرنداشت.

سقف یک گنبد میراثی دور میدان حسن‌آباد در اثر آتش سوزی از بین رفت

روز 27 تیر 98 بر اثر آتش‌سوزی سقف یکی از گنبدهای میدان حسن آباد که در ضلع شرقی این بخش قرار داشت، از بین رفت و تا حدود ٩٠ درصد طبقه فوقانی که شیروانی بود، آسیب دید.

سقف ریخته شده از پشت به یک گاراژ متصل بود که انباری بوده و ابزار و یراق آلات در آن قرار داشت. طبقه فوقانی نیز در اختیار بانک‌های شهر و تجارت بود و بخشی از اسناد بانک در آن مکان نگهداری می‌شد. دلیل این حادثه وجود کاغذ و چوبی بودن سقف عنوان شده بود که باعث شد تا آتش سریع شعله‌ور شود و سرایت کند. 

images

اما آن چیزی که در این حادثه سوال برانگیز بود عدم اطفای حریق زودهنگام با وجود حضور ایستگاه آتش نشانی در میدان حسن آباد بود که مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در این باره گفته بود: «با توجه به موقعیت بازار تهران محدوده تحت پوشش ایستگاه حسن آباد از ۵/۵ کیلومتر به ٣/۵ کیلومتر کاهش یافته است. در ایستگاه شماره یک که در کنار محل آتش سوزی میدان حسن آباد قرار دارد، یک گروه حریق، یک گروه نجات و گروه پشتیبانی در محل حضور داشتند اما برای انجام عملیات دیگری به محل حادثه اعزام شده بودند و بخشی از گروه پشتیبانی محل حضور داشتند. آتش‌نشانان ۵ دقیقه پس از اعلام حریق حسن آباد به محل رسیدند اما علت گسترش آتش‌سوزی عدم کشف سریع حریق بود. این حریق حدود ٢٠ دقیقه دیر کشف و از سوی شهروندان به آتش نشانی اعلام شد و آتش‌نشانان به همین علت دیر به محل حادثه رسیدند. اگر این شرایط نبود از گسترش حریق جلوگیری می‌شد».

نجات بیش از 30تن از حریق برج مسکونی در سعادت آباد

روز اول مرداد 98 حادثه حریق در یک برج مسکونی در محدوده سعادت‌آباد به دلیل نداشتن سیستم اعلام و اطفا حریق اتفاق افتاد که در این اتفاق بیش از 30 نفر ازساکنان این مجتمع مسکونی توسط آتش‌نشانان از میان دود خارج  و به محلی امن انتقال داده شدند. 

بیش از ۱۳ ساعت ساختمان نیمه‌کاره هتل آسمان شیراز در آتش سوخت

هتل نیمه‌کاره آسمان که از ابتدای دهه ۹۰ کار ساخت آن آغاز شده بود و بارها به اشکال مختلف و به‌دلیل اعتراض به تعداد طبقات آن در صدر اخبار قرار گرفته بود، ساعت ۱۲ روز 13 مرداد سال گذشته به دلایلی که هنوز به شکل دقیق اعلام نشد، دچار حریق شد و بیش از 13 ساعت در آتش سوخت.

24633897

آتش‌سوزی در هتل خیابان ناصرخسرو

این مجتمع اقامتی هتلی سه طبقه داشت که روز 22 آبان 98 یک اتاق حدودا 15 متری آن آتش‌ گرفت. آتش‌نشانان به طور همزمان با خاموش کردن آتش مشغول جست و جو در اتاق‌ها و طبقات شدند و 20 نفر را به سلامت و بدون آسیب دیدگی از این هتل خارج کردند.

آتش‌سوزی مرگبار در خیابان ستارخان

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران روز 3 آذر 98 از مرگ مردی جوان در پی آتش گرفتن یک مغازه لاستیک فروشی در خیابان ستارخان خبر داد.

آتش‌‌سوزی گسترده در ضلع شرقی پلاسکوی قدیم

محل حادثه در ضلع شرقی پلاسکو قدیم واقع شده بود که روز 21 آذرماه 98 اتفاق افتاد. ساختمان محل آتش‌سوزی در گذشته گاراژ بوده و مغازه‌هایی در کنار آن وجود داشت. در طبقه بالایی این ساختمان که بیش از 1000 متر وسعت داشت، چندین باب مغازه دچار آتش‌سوزی شده که انبارها و مغازه‌ها کاربری تولید و نگهداری لباس داشتند و وسعت آتش‌سوزی حدود 250 متر بود. 

این اتفاق خسارت جانی نداشت.

آتش_سوزی+گسترده+در+ضلع+شرقی+پلاسکوی+قدیم

آتش سوزی مجتمع مسکونی در قم 5 نفر فوتی داشت

روز 9 اسفند 98 حریق در چند بلوک آپارتمانی به اورژانس کشور اعلام شد که بلافاصله ١٢ آمبولانس به محل حادثه واقع در انسجام، خیابان محرابی اعزام شدند.

در این حادثه پنج نفر فوت و 66 تن نیز مصدوم شدند.

قفاق-1

سوختگی دو نفر درپی حریق یک انبار در خیابان مولوی

محل حادثه یک منزل قدیمی دو طبقه با یک طبقه زیر زمین به وسعت هر طبقه حدود ۱۵۰ مترمربع بود که به محلی برای نگهداری لوازم پلاستیکی و پارچه تبدیل شده و مقادیر زیادی لوازم پلاستیکی و پارچه‌ای در آن قرار داشت، به‌طوریکه در بالکن این ساختمان نیز مملو از اجناس بود. این حادثه روز 15 اسفند ماه 98 رخ داد.

همزمان گروهی دیگر از آتش‌نشانان نیز به جستجو در محل پرداخته و دو کارگر جوان را که دچار سوختگی شده و یکی از آنان سوختگی شدیدتری داشت خارج کرده و برای انتقال به مراکز درمانی به عوامل اورژانس تحویل دادند.

851499_652

آتش‌سوزی در نوتردام 

اما اگر بخواهیم به مهمترین آتش سوزی در ابعاد جهانی نگاهی بیاندازیم باید از آتش گرفتن کلیسای نوتردام فرانسه در 26 فروردین 98 سخن بگوئیم.

در بهار سال گذشته، کلیسای قدیمی نوتردام در مقابل چشم جهانیان در آتش سوخت. این کلیسا که قدمت تاریخی بسیار با ارزشی در جهان دارد به دلیل یک اتصال کوتاه الکتریکی در آتش سوخت.

هیچ کشته یا مجروحی در این حادثه گزارش نشده‌ است. در این حادثه برج و سقف کلیسای نوتردام فرو ریخت و آسیب جدی به قسمت‌های داخلی کلیسا و تزئینات آن وارد شد.

unnamed

نظر شما