نوروزنامه ۹۹

سیلاب ۹۹ از فرصت تا تهدید!

۱۳۹۹/۰۱/۰۲ - ۲۳:۱۹:۱۸
کد خبر: ۹۷۸۱۷۴
سیلاب ۹۹ از فرصت تا تهدید!
عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به فرصت‌های افزایش شدت باران در سال 99، به لزوم استفاده از سیلاب در سال آینده تاکید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ عادل سپهر، عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد، در رابطه با وضعیت محیط زیست در سال 99 گفت: خوشبین به شرایط هستم و از دولت انتظاری نداریم. ولی از مردم انتظار داریم در این شرایط روحیه خود را بالا ببرند به خصوص آنکه فروردین از راه می رسد و تغییر فصل صورت می گیرد.

او افزود: مردم باید دست به دست بدهند و در بخش‌های مختلف محیط زیست مدیریت و همچنین به دولت کمک کنیم.

سپهر در رابطه با چالش‌های محیط زیستی در سال آینده گفت: بخش‌های مختلف محیط زیست تحت تاثیر چالش‌هاست ولی امیدواریم با برکت بارندگی‌ها، شرایط کشور و زیست محیطی ما در شرایط خوبی قرار بگیرد.

عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه آب کافی سبب ایجاد پوشش گیاهی مناسب خواهد شد، افزود: سایر موارد به مدیریت ما باز می‌گردد. دشت‌های سیلابی نعمت زیادی برای کشاورزی و خاک دارد که می‌تواند سفره آب زیر زمینی را پر کند و با مدیریت خوب سبب پخش سیلاب شوند. این در حالی است که اگر سیلاب مدیریت نشود سبب از بین رفتن خاک و سایر مسائل خواهد شد.

سپهر در پاسخ به اینکه در سال 99 چالشی در حوزه محیط زیست نخواهیم داشت، تصریح کرد: با توجه به شرایط مدیریتی نمی‌توان گفت چالشی وجود نخواهد داشت و بزرگترین چالش بحث سیلاب خواهد بود.

او در رابطه با تجربه سال 98 در خصوص سیلاب ادامه داد: درسی که از سال قبل خواهیم گرفت این است که آمادگی داشته باشیم برکتی به کشور می‌رسد. کشوری که میزان بارش آن که متوسط 200 میلی‌متر است نسبت به متوسط جهانی یعنی 600 میلی متر افزایش پیدا خواهد کرد و باید از این نعمت الهی استفاده کنیم.

این کارشناس منابع طبیعی در پایان گفت: تجربه اسفند سال گذشته باید مورد توجه قرار بگیرد. این سیلاب بخش‌های عمده کشور را دچار خواهد کرد که با مدیریت صحیح سبب تغذیه آب زیرزمینی خواهد شد و اگر این سیلاب به درستی مدیریت شود تالاب‌های ما سیراب خواهد شد اما اگر به سیلاب عظیم تبدیل شود و وارد کانال‌های شهری گردد می‌تواند خسارت زیادی به بار بیاورد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز