نوروزنامه ۹۹

سالک: در سال ۹۹ سمنی نداریم که شناسه دریافت نکرده باشد/ برگزاری جشنواره اتفاق ۳ با رویکرد تقدیر از سمن‌ها در تابستان سال جاری

۱۳۹۹/۰۱/۰۶ - ۲۳:۲۸:۲۳
کد خبر: ۹۷۸۹۷۶
سالک: در سال ۹۹ سمنی نداریم که شناسه دریافت نکرده باشد/ برگزاری جشنواره اتفاق ۳ با رویکرد تقدیر از سمن‌ها در تابستان سال جاری
مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان گفت: در سال ۹۹ ما سمنی را نخواهیم داشت که خودش علاقه داشته باشد شناسه دریافت کند اما به دلیل موانع اداری از دریافت شناسه محروم شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سجاد سالک، مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان، در خصوص عملکرد و دستاوردهای وزارت ورزش و جوانان به خبرگزاری برنا گفت: سال ۹۸ یکی از درخشان‌ترین سال‌ها برای سازمان‌های مردم نهاد جوانان بود و اگرچه به تلخی به دلیل سیل آغاز شد و به تلخی به دلیل ویروس کرونا پایان یافت اما سالی بود که سازمان‌های مردم نهاد به دلیل مواجهه با وضعیت سخت و فعالیت در صحنه آب دیده‌تر شدند و به اعتقاد من به بلوغ رسیدند.

او ادامه داد: گرچه مجموعه اتفاقاتی که در سال ۹۸ اتفاق افتاد و به وقوع پیوست در مجموعه تلخ و سخت بود و ناراحتی مردم را به همراه داشت ولی جای خوشحالی بود که در روزهای سخت سازمان های مردم نهاد در خدمت جامعه بودند و در بزنگاه های مختلف به کمک شهروندان شتافتند و از توان و وقت و سرمایه که در اختیار داشتن در جهت پیشگیری از بروز مشکلات و آگاه سازی و کاهش تبعات و عوارش مشکلات و مسائل حاد به وجودآمده، استفاده کردند.

سالک بیان کرد: خوشحالیم که امروز می‌توانیم اعلام کنیم سرمایه‌ای به نام سازمان‌های مردم نهاد جوانان وجود دارد که دغدغه جامعه را دارد و بی‌تفاوت نیست و امروز به عنوان یک پشتوانه تمام دستگاه اجرایی کشور می‌توانند روی سمن‌های جوانان حساب ویژه کنند. 

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه در سال ۹۸ اتفاق خوب دیگری که رخ داد حل مشکل ثبت شناسه سازمان‌های مردم نهاد بود، عنوان کرد: با همکاری وزارت کشور این کار انجام شد. گرچه این موضوع در سال ۹۷ آغاز شد و زمان زیادی سپری شد و اگرچه پیچیدگی‌هایی در طول مدت به وجود آمد اما به هر حال در سال ۹۸ موضوع شناسه سمن‌ها به نتیجه رسید و در حال حاضر همکاری مناسبی را از سوی استانداری‌ها و اداره ثبت شاهد هستیم و تعداد سمن‌هایی که در حال اخذ شناسه هستند به طرز محسوسی هر ماه در حال افزایش‌ هستند و در سال ۹۹  ما سمنی نخواهیم داشت که خودش علاقه داشته باشد شناسه دریافت کند اما به دلیل موانع اداری از دریافت شناسه محروم شود.

او اضافه کرد: این رویه خوبی است که در دو ماه پایانی سال حل و فصل شد و این نوید را به ما داد که در سال ۹۹ تمام سمن‌های متقاضی مانند سال گذشته که حداقل ۲۲۷ پرونده در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر اداری در حال طی کردن روند اداری برای صدور شناسه است، کارهایشان در دست انجام قرار خواهد گرفت و به نتیجه مطلوب دست پیدا خواهد کرد.

سالک توضیح داد: در سال 98، 650 مجوز برای سازمان‌های مردم نهاد صادر کردیم، این در حالی است که در سال قبل ۶۰۲ مجوز و در سال ۹۶، ۴۱۱ مجوز صادر شده بود. این شیب صعودی صدور مجوز از دو منظر جای خوشحالی دارد؛ منظر اول این که نشان می‌دهد جوانان زیادی متقاضی کار فعالیت اداری  هستند و دوم اینکه سیستم اداری ما با سرعت بیشتری، کارها را انجام می‌دهد و با کاهش موانع و تسریع در صدور مجوز ما هر سال در مقایسه با سال قبل شاهد افزایش روند ثبت و صدور مجوز هستیم.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از مهمترین کارها و سخت‌ترین آن در سال ۹۸ برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات مجامع سازمان‌های مردم نهاد بود که با برنامه‌ریزی خوبِ ستادِ مرکزی انتخابات در 30 استان به سرانجام رسید و استان 31 که قرار بود انتخاباتش در ابتدای اسفندماه برگزار شود متاسفانه به دلیل مواجهه با ویروس کرونا برنامه هایش به تعویق افتاد تا نتوانیم انتخابات 31 استان را با هم برگزار کنیم. اما در مجموع اتفاق خوبی بود که توانستیم دومین دوره انتخابات را با روند کاملاً سالم و دموکراتیک و قانونی برگزار کنیم و تیمی تازه نفس در 30 استان به عنوان هیات رئیس مجامع استانی انتخاب و برگزیده شوند تا بتوانند کارهای مرتبط با سازمان‌های مردم نهاد استان‌های خود را با قوت و قاطعیت پیش ببرند.

او با اشاره به موفقیت چشمگیر خانم ها در انتخابات و حضور در هیات رئیسه مجامع استانی،گفت: در 3 استان خانم‌ها به عنوان رئیس مجمع انتخاب شدند و در 2 استان اکثریت اعضای هیات رئیسه مجمع با خانم‌ها هستند که این نشان می‌دهد توجه نسبت به نقش آفرینی و فعالیت خانم‌ها در سطح جامعه مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

مدیرکل مشارکت های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: در نهایت این که برخی از اقدامات و کارهای که در سال ۹۸ استارت زده شده شروع گردید و در سال ۹۹ به نتیجه خواهد رسید و به ثمر خواهد نشست، از جمله بحث آموزش آنلاین که از سه ماه پیش آغاز شد و طبیعتاً باشیب ویروس کرونا به آن سرعت بیشتری می‌بخشیم زیرا به هر حال در فضای فعلی استفاده از ابزار فضای مجازی برای ما حائز اهمیت است اما قبل از اینکه اتفاق بیفتد برای کاهش هزینه‌ها و فراگیری بیشتر متقاضیان این موضوع را آغاز کردیم که امیدواریم اولین کلاس آموزشی ما در بهار 99 برگزار شود، در عین حال راه اندازی شبکه داخلی ارتباطی سمن‌ها یا همان اتوماسی داخلی سمن‌ها جز برنامه‌های در دست انجام است که امیدواریم در سال 99 به نتیجه برسد. 

سالک بیان کرد: راه‌اندازی شبکه‌های تخصصی در سال 99 ادامه پیدا خواهد کرد. در سال 98 شبکه امداد و نجات و شبکه تخصصی مدیریت رسانه را راه‌اندازی کردیم، در سال 99 این شبکه‌ها به کار خود ادامه خواهند داد و در عین حال مسائل مرتبط با حاشیه نشینی و شبکه سلامت و پیشگیری راه اندازی خواهد شد. همچنین در سال 98 طرح اعتبار سنجی و رتبه‌بندی سازمان‌های مردم نهاد را شروع کردیم، مرحه اول رتبه‌بندی ما در 31 استان که بحث خوداظهاری بود به پایان رسید، مرحله دوم هم در 17 استان انجام شد که به خاطر مشکلات اخیر نتوانستیم آن را به 20 استان برسانیم. به محض اینکه مشکلات همه گیر شده ویروس کرونا مرتفع شود ارزیاب های ما برای مرحله دوم راهی استان‌های باقی مانده خواهد شد و امیدواریم که بتوانیم در تابستان 99 جشنواره اتفاق 3 را  با هدف تقدیر از سازمان‌های مردم نهاد برگزیده برگزار کنیم. 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سال 99 با ارزیابی رتبه‌بندی که انجام دادیم با نگاه ریزبینانه و دقیق‌تری به عملکرد سازمان‌های مردم نهاد توجه خواهد شد، توضیح داد: امیدواریم که تصویر روشن‌تری از مجموعه فعالیت‌های سازمان های مردم نهاد و اثرگذاری آن‌ها داشته باشیم و نتایج رتبه‌های صورت گرفته قطعا در واگذاری طرح‌ها، کارگاه‌ها و پروژه‌ها و استفاده از توان سازمان‌های مردم نهاد موثر خواهد بود و تصور می‌کنیم اتفاق خوبی است که ما از وضعیت فعلی سمن‌ها داشته باشیم تا در ادامه مسیر برای ما کارآمد خواهد بود. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز