نوروزنامه ۹۹/ یک متخصص جامعه‌شناسی هشدار داد:

زنگ خطر ابتلا کرونا در میان اتباع و افراد بی‌هویت/ هرگونه نابرابری در دسترسی به امکانات کرونا را گسترش می‌دهد/ به همه اقشار خدمات برابر ارائه کنید

۱۳۹۹/۰۱/۱۲ - ۲۳:۱۸:۲۷
کد خبر: ۹۸۲۱۵۰
زنگ خطر ابتلا کرونا در میان اتباع و افراد بی‌هویت/ هرگونه نابرابری در دسترسی به امکانات کرونا را گسترش می‌دهد/ به همه اقشار خدمات برابر ارائه کنید
مجید فولادیان با اشاره به وضعیت نامناسب اتباع و افراد بی‌هویت، نسبت به شیوع کرونا در شهرهایی با جمعیت حاشیه نشین هشدار داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مجید فولادیان، عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، ضمن انتقاد از برخی نابرابری‌ها در درمان و پیشگیری از کرونا گفت: نابرابری‌هایی در توزیع وسایل بهداشتی در مشهد و در میان اتباع و افرادی که مدرک هویتی ندارند وجود دارد.

او افزود: 10 درصد جمعیت مشهد شامل اتباع و افرادی که فاقد مدرک هویتی است و امکان ابتلا این 10 درصد وجود دارد.

فولادیان تصریح کرد: متاسفانه از این افراد آزمایش گرفته نمی‌شود و به دلیل نداشتن مدارک بستری هم نمی شوند و اگر هم انجام شود هزینه زیادی را باید برای درمان بپردازند.

این متخصص جامعه شناسی با بیان اینکه این افراد به دلیل نداشتن شناسنامه در وضعیت بدی به سر می‌برند، گفت: شاید بتوان گفت این افراد فرودست ترین طبقه اجتماعی هستند. آنان پول ندارند، باید کار کنند، رفت و آمد داشته باشند و همه این موارد باعث گسترش بیماری خواهد شد.

او با اشاره به اینکه عدم رعایت بهداشت و ابتلا این افراد سبب گسترش آن در کل کشور خواهد شد، تصریح کرد: هرگونه نابرابری در دسترسی به امکانات بهداشتی، بیماری را به شکل جدی در میان همه گسترش خواهد داد.

فولادیان اضافه کرد: کرونا جز معدود بیماری‌هایی است که اگر به صورت نابرابر در سیستم بهداشت و درمانی رفتار شود هیچ طبقه‌ای را ایمن نگه نمی‌دارد بلکه سبب افزایش  اپیدمی بیماری خواهد شد.

این متخصص جامعه‌شناسی افزود: همه افراد در روند مقابله با این بیماری باید دیده شوند. نابرابری در خدمات باید کاهش پیدا کند و به هر کسی فارغ از مذهب، ملیت، مدرک هویتی باید خدمات ارائه دهند. بدین معنا باید به هر کسی که به مراکز درمانی و بهداشتی رجوع می کند فارغ از مدارک خدمات ارائه شود.

او با بیان اینکه برخی مشکلات اظهار کرد: مشکل این است هر کسی پول ندارد، باید هزینه بیشتری پرداخت کند و این مسئله را پیچیده‌تر می‌کند. اولین قدم این است که به این افراد همانند ایرانیان خدمات ارائه شود. هر آزمایشی که برای ایرانیان رایگان است باید برای آنان هم اینگونه باشد. در غیر اینصورت بیماری کرونا در میان طبقات فرودست گسترش پیدا می‌کند و سبب افزایش مرگ و میر خواهد شد.

فولادیان در پایان تاکید کرد: سبک زندگی و تغذیه برای مقابله با کرونا اهمیت زیادی دارد که این افراد دچار نقصان در این موارد هستند و باید تمهیدات ویژه‌ای برای این افراد در نظر گرفت.

نظر شما