نوروزنامه ۹۹/ یک استاد سرشناس محیط زیست مطرح کرد:

رویایی‌ترین سیزده بدر برای طبیعت ایران/ جهان پسا کرونا نیازمند توجه به محیط زیست است/ صدا و سیما به داد طبیعت برسد

۱۳۹۹/۰۱/۱۳ - ۰۰:۰۶:۰۲
کد خبر: ۹۸۳۰۸۱
رویایی‌ترین سیزده بدر برای طبیعت ایران/ جهان پسا کرونا نیازمند توجه به محیط زیست است/ صدا و سیما به داد طبیعت برسد
محمد درویش گفت: در 13 فروردین امسال شاهد کمترین میزان خسارت به طبیعت ایران هستیم، همین قضیه نیز چندان دلگرم کننده نیست، چون مردم از هراس ابتلا به کرونا از رفتن به طبیعت ابا دارند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمد درویش، کارشناس محیط زیست درباره اقدامات محیط زیستی در 13فروردین (روز طبیعت) گفت: امید است، امسال به دلیل شیوع اپیدمی کرونا رویایی‌ترین سیزده بدر در تاریخ ایران رقم بخورد، چون بر اساس آمار تاکنون 80 درصد از ایرانی‌ها فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه خانگی  را رعایت کرده‌اند.

 به گفته او 13 فروردین امسال هم اکثر افراد قرنطینه خانگی و فاصله گذاری اجتماعی را در اولویت اقدامات خود قرار می‌دهند.

این کارشناس محیط زیست تاکید کرد: برخی افراد هم به هر دلیل قرنطینه خانگی را رعایت نمی‌کنند، امیدواریم آنها نیز بر اساس تمهیدات نهادهای مسئول از تصمیم خود منصرف شوند.

درویش افزود: در 13 فروردین امسال رفتن به دامن طبیعت به این معناست که فشار کاری مضاعف به کادر درمان کشور وارد شود که این قضیه تبعات فراوان برای سلامت جامعه به همراه دارد.

 به گفته او هر گونه تجمع در این روزها کادر درمان  را با چالش مواجه و باعث تداوم چرخه کرونا در کشور می‌شود.

گشت و گذار در طبیعت نیازمند فرهنگسازی و آموزش

این کارشناس محیط زیست گفت: در 13 فروردین امسال شاهد  کمترین میزان خسارت به طبیعت ایران هستیم، همین قضیه نیز چندان دلگرم کننده نیست، چون مردم از هراس ابتلا به کرونا از رفتن به طبیعت ابا دارند، در حالی که مردم باید  با خرد و منطق با طبیعت رفتار کنند تا در هر گشت و گذار فقط ردپای آنها باقی بماند، نه رهاسازی انواع زباله و خسارت‌های جبران ناپذیر به طبیعت.

درویش تاکید کرد: امیدواریم در جهان پسا کرونا  شاهد توجه جدی در زمینه محیط زیست باشیم.

به گفته او با شیوع اپیدمی کرونا شاهد رها سازی دستکش‌ها و ماسک‌های یکبار مصرف در سطح شهر، طبیعت و مصرف بیش از پیش شوینده هستیم. این مساله نشان دهنده کم کاری صدا و سیما و شهرداری‌هاست.

این کارشناس محیط زیست تاکید کرد: مردم ما برای مهار کرونا از شوینده استفاده می‌کنند اما  قرار نیست در 20 ثانیه شست‌وشوی دست و صورت شیر آب باز بماند، بلکه با یک لیوان آب هم می‌توان به‌طور کامل شست‌وشو را انجام داد.

صدا و سیما به داد محیط زیست برسد

درویش افزود: صدا و سیما می‌تواند با پخش کلیپ‌های جذاب به مردم یادآوری کند که برای شست‌وشوی دست نباید آب هدر شود. از سوی دیگر شهرداری‌ها مکانیزم‌هایی را طراحی کنند تا مردم دستکش‌ها، ماسک‌ها و زباله‌های عفونی خود را به  آن مخازن منتقل کنند. درضمن مخزن مذکور نیز باید از دیگر مخازن زباله جدا شود. 

 به گفته او با تمهیدات از سوی شهرداری دیگر نیاز نیست، این سازمان به تفکیک زباله بپردازد. توصیه می‌شود، در این روزها خانواده‌ها از میزان تولید زباله بکاهند. برای مثال آنها می‌توانند با تبدیل زباله‌های تر به خشک از آن به عنوان کود برای باغچه استفاده کنند. همچنین این اقدام شیرآبه‌ها کمتری را وارد فاضلاب می‌کند.

این کارشناس محیط زیست تاکید کرد: شهروندان می‌توانند زباله‌های خشک همچون بطری‌های آب معدنی، نوشابه‌ها و قوطی‌های فلزی را تفکیک کرده و به مراکز بازیافت زباله  شهرداری تحویل دهند تا این سرمایه‌ها از دست نرود.  به گفته او در وضعیت کنونی به سهولت می‌توان این اقدام را انجام داد.

نظر شما