نوروزنامه ۹۹

بررسی داروخانه‌های آنلاین در وضعیت ویروس کووید ۱۹

۱۳۹۹/۰۱/۱۴ - ۲۳:۳۹:۵۷
کد خبر: ۹۸۳۲۹۹
بررسی داروخانه‌های آنلاین در وضعیت ویروس کووید ۱۹
این روزها عموم مردم با ویروس کووید 19 دست و پنجه نرم می‌کنند با توجه به شیوع این بیماری و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی برای تهیه دارو و وسایل بهداشتی عموم مردم به سراغ گزینه جدیدتری یعنی داروخانه آنلاین می‌روند در حالی که شلوغی داروخانه‌ها به هنگام خرید دارو و اقلام بهداشتی در شرایط کنونی، تهدیدی برای سلامتی محسوب می‌شود و خود به تنهایی خطرآفرین است، خرید انلاین بهترین گزینه خواهد بود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در یک تعریف اجمالی می‌توان گفت با پیشرفت تجارت الکترونیک و رشد کسب کارهای اینترنتی مشاغلی به مانند داروخانه‌ها دچار تحرکاتی در زمینه فروش کالاهای خود شده‌اند. داروخانه آنلاین مانند هر فروشگاه اینترنتی دارای یکسری ویژگی‌هاست که خریدار را علاقمند به خرید می‌کند.

در این ارتباط معاون اجتماعی پلیس فتا در گفت و گو با خبرگزاری برنا اظهار داشت: تا این لحظه مجوز فروش اقلام دارویی در فضای مجازی صادر نشده، یعنی به‌طور کلی وزارت بهداشت از این قبیل مجوزها صادر نکرده و اگر هم اقلام دارویی به‌صورت آنلاین در پوشش داروخانه به فروش می‌رسد کاری غیرقانونی محسوب می‌شود و بر اساس جرم به مرجع قضایی معرفی خواهند شد.

او در ادامه مطرح کرد: اخیرا طرحی را به‌عنوان طرح (پان جی یا) را شروع کرده‌ایم که دوازدهمین طرح عملیات بین‌المللی است که بیش از صد کشور جهان در ان شرکت کرده‌اند و هدف از این طرح مقابله با فروش اقلام دارویی که در فضای مجازی اتفاق می افتد است. همچنین از طرق عملیاتی کردن این طرح دستگیری‌های زیادی داشته‌ایم از جمله پرونده‌هایی که اشخاص مبادرت به فروش داروهایی اعم از مکمل‌های تقویتی و غیره داشتند که خارج از چارچوب وزارت بهداشت و معاونت غذا و دارو بوده است.

سرهنگ رامین پاشایی اذعان داشت: هرگونه فروش دارو از طرق فضای مجازی و سایت‌هایی مثل دیوار غیرمجاز محسوب شده چراکه هیچگونه مجوزی اخذ نکرده‌اند و عملکرد این افراد غیرقانونی و جرم محسوب خواهد شد.

معاون اجتماعی پلیس فتا در خصوص اعلام کشف و فروش داروی کرونا ویروس توسط یکسری از پزشکان تصریح کرد: هرگونه اعلام کشف داروی درمان بیماری کرونا باید از طریق مسئولین وزارت بهداشت صورت گیرد و اگر در همین راستا شخصی بیاید ادعایی مطرح کند مجرم محسوب شده که اخیرا هم در استان تهران  با این موارد مواجه شده‌ایم. شخص از طرق اطلاعات پزشکی که در اختیارش می‌گذاشتند تشخیص می‌داد فرد کرونا دارد یا خیر و برایش تجویز دارو می‌کرد به‌طور کلی این قبیل عملکرد و ادعاها جرم محسوب شده و درصورت مشاهده، تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت و به مرجع قضایی معرفی می‌شود.

او تاکید کرد: با توجه به این که ما داروخانه آنلاین نداریم، یکسری افراد سودجو از این موقعیت سوءاستفاده می‌کنند و یکسری اقلام بهداشتی و دارویی را خارج از چرخه بهداشتی و درمانی به فروش می‌رسانند. یکسری از اقلام مانند ماسک، کالای بهداشتی محسوب می‌شود. در این راستا سایت‌های معتبری وجود دارد که مجوز دارند، دارای موقعیت مکانی هستند و کاملا قانونی بودن آن‌ها قابل تشخیص است. لطفا مردم از آن طریق کالای بهداشتی خود را تهیه کنند و به هیچ عنوان داروهای خود را اینترنتی تهیه نکنند چراکه مواردی داشتیم افراد از این راه داروی تقلبی به مشتری فروخته و عوارض غیرقابل جبرانی برای مشتری به‌جا مانده است. به مردم توصیه می‌کنم اگر فروش دارو از طریق اینترنتی را مشاهده کردند از طریق سایت رسمی پلیس فتا، بخش گزارش‌های مردمی اطلاع رسانی کنند تا مورد پیگرد قانونی قرار دهیم.

در ادامه یک فروشنده شرکت دارویی  در خصوص این که این داروها از چه طریقی در اختیار داروخانه‌های آنلاین قرار می‌گیرند به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا تصریح کرد: تمام موجودی دارویی شرکت‌ها در دانشگاه علوم پزشکی ثبت شده و فاکتوری که فروشندگان شرکت‌های دارویی برای داروخانه‌ها صادر می‌کنند، یک نمونه به‌طور خودکار در سیستم دانشگاه علوم پزشکی ثبت خواهد شد و تمام موجودی‌های فروش باید به‌صورت یکسان و طبق دستور از پیش تعیین شده توزیع شود. با توجه به این‌که داروخانه‌های آنلاین هیچ‌گونه مجوز قانونی دریافت نکرده‌اند پس در لیست داروخانه‌های تحت پوشش علوم پزشکی قرار ندارند و داروهایشان به‌صورت غیرقانونی و قاچاق از کشورهای دیگر به دست‌شان می‌رسد و در این خصوص شرکت‌های دارویی قانونی هیچ دخل و تصرفی نخواهند داشت.

او در ادامه بیان کرد: اکثر فروشندگان داروهای اینترنتی در پشت صحنه هیچ پشتوانه دارویی ندارد و فرد صرفا هدفش اخاذی از مشتری است.

خطراتی که همواره خرید آنلاین دارو تهدیدمان می‌کند

گرچه فعالیت داروخانه‌های آنلاین با مزایایی همراه هستند اما در کنار آن خطرات زیادی آن را تهدید می‌کند. از جمله این خطرات احتمال ارسال داروهای تاریخ مصرف گذشته، تقلبی و جایگزین از سوی داروخانه‌های تقلبی و غیرمجاز خواهد بود. ارسال دارو از داروخانه‌های اینترنتی خارج از کشور با مشکلات فراوانی مواجه هستند؛ از جمله اینکه برخی داروها باید در شرایط دمایی خاصی نگهداری شوند و ارسال دارو از طریق پست می‌تواند موجب خرابی آن شود که این مورد خطری جدی برای سلامتی بیمار محسوب می‌شود.

خطر سفارش داروهای خاص توسط افراد زیر سن قانونی و کودکان بدون نظارت والدین وجود دارد. نگرانی از محرمانه نبودن اطلاعات بیمار، بسته‌بندی نامناسب، عدم ذکر شرایط نگهداری دارو و تداخلات دارویی احتمالی از جمله دیگر مشکلات نسخه‌های آنلاین دارویی است.

مشکلات احتمالی که عرضه دارو را تهدید می‌کند

ممکن است مشکلاتی در محصول وجود داشته باشد که داروخانه آنلاین فقط به شما ارائه می‌دهد. در اینجا به برخی از مشکلات داروهای خریداری شده از این داروخانه‌ها پرداختیم از جمله: داروها ممکن است منسوخ شوند. داروهای ممنوعه ممکن است ارزان باشند اما ممکن است آن‌قدر قدیمی باشند که اثربخشی خود را از دست داده‌اند.

داروها ممکن است رقیق شوند. به‌طور خاص یک دارو مایع می‌تواند در اثر شرایط نامناسب نگهداری کاهش یابد.

شما ممکن است یک دوز بزرگ‌تر را سفارش دهید و آن را کوچکتر دریافت کنید (به‌عنوان مثال شما 40 میلی‌گرم قرص را سفارش داده و 20 میلی‌گرم در روز دریافت می‌کنید.)

داروهای داخل بطری ممکن است حاوی برچسب نادرست یا مواد مخدر باشند. ممکن است یک داروی مارک‌دار با نام تجاری سفارش دهید اما آنچه در بطری وجود دارد با بعضی مواد ارزان دیگر ساخته شده باشد. گاهی اوقات شما یک دارو را سفارش می‌دهید و به شما یک محصول متفاوت ارسال می‌کنند، به شما می‌گویند این همان دارویی است که شما سفارش داده‌اید.

از آنجا که بسیاری از این داروخانه‌های آنلاین غیرقانونی هستند، خطر توزیع شماره‌های کارت اعتباری و کدهای مشتریان وجود دارد. یک کارت اعتباری به سرقت رفته می‌تواند به سرقت هویت منجر شود. استفاده از اطلاعات شخصی شما همچنین می‌تواند سرقت هویت پزشکی باشد که نتیجه خطرناکی را در بر دارد.

از آنجا که هیچ دارویی در معامله وجود ندارد و از آنجا که احتمالا داروهای تجویزی یا داروهای دیگر را از مکان‌های دیگر خریداری می‌کنید، هیچ فرصتی برای بررسی اختلافات دارویی وجود ندارد.

داروخانه‌های آنلاین غیر قانونی، هیچ توجهی به حریم خصوصی شما ندارد در حالی که داروخانه‌های قانونی تلاش می‌کنند اطلاعات شما را خصوصی نگه دارند.

در حال حاضر که شما از مشکلات احتمالی ایمنی در هنگام خرید داروهای آنلاین آگاه هستید، بیشتر درباره خرید داروهای خود از داروخانه آنلاین تحقیق کنید.

نظر شما