سخنگوی وزارت بهداشت:

پروتکل‌های شستشوی اجساد کرونایی ابلاغ شده است/ تخصیص مبلغی از صندوق ذخیره ملی در حوزه کرونا/ مشکلات بویایی، چشایی و عارضه چشم صورتی از علایم ویروس کرونا است

۱۳۹۹/۰۱/۲۰ - ۱۵:۵۱:۵۶
کد خبر: ۹۸۶۰۴۲
پروتکل‌های شستشوی اجساد کرونایی ابلاغ شده است/ تخصیص مبلغی از صندوق ذخیره ملی در حوزه کرونا/ مشکلات بویایی، چشایی و عارضه چشم صورتی از علایم ویروس کرونا است
کیانوش جهانپور در نشست خبری مجازی که عصر امروز سه شنبه 20 فروردین برگزار شد، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در نشست خبری مجازی که عصر امروز سه شنبه برگزار شد گفت: هشدار برای ترکیه به مراتب واجب تر از هشدار برای تهران است چون که تهران پیک را پشت سر گذاشته و ترکیه هنوز به پیک نرسیده است.

او افزود: روند کرونا در ایران مدیریت شده اما فاز مدیریتی موقت است و اگر مردم مجدد به خیابان‌ها بیایند و رعایت نکنند، این مدیریت از دست ما خارج می‌شود.

جهانپور در پاسخ به نحوه استخدام دوباره بهورزانی که به دلیل کرونا ترک کار کرده اند گفت: اگر کسی یک بار از استخدام دولتی خارج شود دیگر اجازه به کارگیری او حتی به بهانه کرونا را نداریم و یک نفر دو بار نمی‌تواند استخدام دولت شود، البته ممکن است مواردی باشد که قابل بازگشت به کار باشد که باید از مجاری قانونی پیگیری کرد.

تخصیص مبلغی از صندوق ذخیره ملی در حوزه کرونا

او بیان کرد: خوشبختانه مبلغی برای هزینه در حوزه کرونا  از سوی دولتدتخصیص یافته است که بخشی از آن به وزارت بهداشت تعلق می‌گیرد. البته مبلغی که از صندوق ذخیره ملی برداشت شد برابر با رقم بدهی وزارت بهداشت به شرکت‌های بیمه است. این مبلغ هیچ ربطی به بیمارستان‌های خصوصی که دارای مشکل هستند، ندارد.

نمی خواهیم سلامت را وارد مقوله سیاسی کنیم

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص سیاسی شدن بحران کرونا گفت : اگر سازمان بهداشت جهانی را بخواهیم وارد مقوله سیاسی کنیم تا حدودی می‌توان گفت سازمان بهداشت آمریکا محور است اما ما نمی‌خواهیم سلامت را وارد سیاست کنیم و این سازمان یک سازمان بین المللی غیرسیاسی است و همکاری ما با این سازمان ادامه دارد. اگر قرار است برای مقابله با بیماری کرونا به یک رویکرد مشترک برسیم باید ارزیابی‌هایی سیاسی سازمان بهداشت جهانی را کنار بگذاریم حتی اگر دولت آمریکا خواستار چنین چیزی باشد باید ما حائز اهمیت نیست.

پروتکل‌ها برای شستشوی اجساد کرونایی ابلاغ شده است

او افزود: پروتکل‌ها برای شستشوی جسد ابلاغ و آموزش‌های لازم به غسال‌ها داده شده است، نحوه شستشو، انتقال، تدفین و محلول ضدعفونی و… به آرامستان ها اعلام شده است، البته در دیگر استان‌ها شست و شوی اموات کرونایی از روزهای قبل در جریان بوده و تهران چند روزی است که شروع شده است.

 

عدم اعلام آمار ابتلای نمایندگان به بیماری کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص اعلام آمار تعداد نمایندگان مبتلا به ویروس کرونا در مجلس گفت: آمار ابتلای نمایندگان به بیماری کرونا را طبق اصول و تعهدات پزشکی نمی‌توانیم اعلام کنیم اگر کسی مایل باشد خودش می‌تواند اعلام کند اما ما اجازه نداریم هویت افراد مبتلا را اعلام کنیم، مجلس هم جزئی از ملت است و همانطور که هویت افراد دیگر را نمی‌گوییم نمایندگان هم شامل همین قانون هستند.

اوافزود: طبق آخرین آمار که البته جدید هم نیست و مربوط به حدود ۲ هفته پیش است، ۴۳ نفر از کارکنان نظام سلامت و یا کادر درمانی به شهادت رسیده اند، البته تعداد بیشتر بوده ولی در حین خدمت و درگیر کار با کرونا نبودند و جزو آمار شهدا نیستند.

 

هیچ بیمارستانی حق دریافت هزینه از بیماران کرونایی بستری شده را ندارند

جهانپور ادامه داد: هیچ بیمارستان تابع دانشگاه علوم پزشکی اجازه ندارد هزینه‌ای برای بستری و یا ترخیص بیماران کرونایی دریافت کند و یا اینکه بگویند شرط ترخیص تسویه حساب است!

او در رابطه با کارایی غربالگری وزارت بهداشت افزود: حدود هزار و ۸۰۵ نفر از افرادی که در بیمارستان‌ها بستری شده اند از طریق غربالگری ملی یا سامانه سلامت و یا تماس ۴۰۳۰ شناسایی و به بیمارستان‌ها هدایت شدند.

 

مشکلات بویایی و چشایی از علایم ویروس کرونا است

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار برنا در خصوص اینکه کاهش حس بویایی و چشایی جز عوارض بیماری کرونا است یا نه  گفت : احتمال دارد ویروس کرونای جدید حمله به حس بویایی و چشایی داشته و عارضه چشم صورتی باشد. البته این علایم اختصاصی و وخیم کرونا نیست. اما این مساله گزارش شده است.

نظر شما