معاون اجتماعی پلیس فتا:

تداوم کلاهبرداری‌ها پس از وضع رمز پویا/ توصیه‌ها برای ممانعت کلاهبرداری از رمز پویا

۱۳۹۹/۰۱/۲۸ - ۰۶:۰۵:۱۲
کد خبر: ۹۸۸۸۵۱
تداوم کلاهبرداری‌ها پس از وضع رمز پویا/ توصیه‌ها برای ممانعت کلاهبرداری از رمز پویا
سرهنگ رامین پاشایی با اشاره به تداوم کلاهبرداری‌ها پس از اجرای طرح رمز پویا، از کاهش چشمگیر جرائم در این حوزه خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا، در رابطه با رمزهای یکبار مصرف بانکی گفت: طی سال گذشته 80 درصد جرائم در حوزه فضای مجازی مربوط به حوزه اقتصادی بوده است که مهم‌ترین آن‌ها برداشت غیرمجاز از حساب‌ها بوده است.

او افزود: در این میان حدود 65 درصد جرائم مربوط به حوزه اقتصادی نیز در حوزه فیشینگ است. این در حالی است میزان جرم حوزه فیشینگ پس از برقرار شدن رمز پویا 55 درصد کاهش یافته است. 

سرهنگ پاشایی تصریح کرد: در راستای پیشگیری از افزایش روز افزون جرائم در حوزه مجازی مجموعه دستگاه‌ها به این جمع‌بندی رسیدند که رمز پویا می‌تواند در این زمینه موثر باشد. در برهه‌ای از زمان صفحات فیشینگ در فضای مجازی روند صعودی بسیار سریعی داشت و این امر موجب شد در زمینه پیشگیری، تصمیماتی اتخاذ شود که مهم ترین آنها برقراری رمز پویا بود.

معاون اجتماعی پلیس فتا با اشاره به سایر جرائم مهم در زمان استفاده از رمزهای ایستا اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین معایب رمزهای ایستا این بود که وجوه سرقتی میان حساب افراد جا به جا می‌شد تا پیشینه خود را پاک کنند و این امر بدون آن‌که مالکان حساب‌ها متوجه شوند، صورت می‌گرفت و سبب می‌شد تا مراجع قضایی حساب بسیاری از شهروندان عادی را در راستای کشف وجوه سرقتی مسدود کنند.

سرهنگ پاشایی ادامه داد: رمز پویا عملا مانع این تخلف در سطح کشور شد و راه آن را بر سودجویان بست.

او افزود: ایراداتی در حوزه رمز پویا وجود دارد که با همکاری بخش‌های مختلف این مشکلات رفع می‌شود و بانک‌ها موظف شده‌اند تا سیستم‌های انتقال پول و اینترنت بانک‌های خود را روزانه بر اساس بروزرسانی‌ها، تغییر دهند. 

سرهنگ پاشایی با تاکید بر نقش مهم مردم برای جلوگیری از کلاهبرداری‌ها خاطرنشان کرد: ایجاد امنیت قابل قبول در فضای مجازی و پرداخت‌های الکترونیک نیازمند همکاری مداوم مردم است و پلیس فتا و بانک‌ها به تنهایی نمی‌توانند جرائم این حوزه را به حداقل برسانند. با توسعه فناوری و تلاش بی‌وقفه مجموعه‌ها جرائم قطعا در این زمینه باز هم کاهش خواهد یافت.

معاون اجتماعی فتا در پایان به با ذکر توصیه‌هایی به مردم گفت: در هنگام خرید به دامنه شاپرک که در بالای صفحه درج می‌شود، توجه داشته باشند و از نوشتار دقیق آن مطمئن شوند. بسیاری از تخلفات و برداشت های غیرمجاز پس از ایجاد رمز پویا از همین طریق است که متخلفین صفحات مشابه ایجاد می‌کنند تا از آن طریق اقدام به کلاهبرداری کنند.

نظر شما