چهره، هنرمند/

هنر معرق چوب ایران حرف اول را در جهان می‌زند

۱۳۹۲/۰۵/۰۴ - ۰۶:۱۰:۵۱
کد خبر: ۱۳۱۶۷۴
هنر معرق چوب ایران حرف اول را در جهان می‌زند
عادل عبداله پور گفت: هنرهای دستی سهم قابل توجهی در صادرات غیر نفتی دارند چرا که در آن تنوع مختلفی وجود دارد.

عادل عبداله پور هنرمند عرصه معرق چوب در گفت‌و‌گو با خبرنگار میراث فرهنگی برنا اظهار کرد: هنر معرق چوب در دنیا از نظر تاریخی زمان مشخصی ندارد اما در ایران این صنعت قدمتی 50 ساله دارد.

وی تصریح کرد: منشا این هنر به درستی معلوم نیست. در هند و چین انواع مختلف معرق چوب کار می‌شود که می توان گفت احتمالا قدمت تاریخی و ریشه آن نیز از در این کشورها بوده است. 

عبداله پور تاکید کرد: هنر معرق چوب با قدمت 50 ساله در مقابل هنرهای دیگر در حقیقت یک صنعت و هنر نوپا بوده است. با این وجود  امروز مورد استقبال قرار گرفته است.

وی به کاربردهای هنر معرق چوب اشاره کرد و گفت: بیشترین کاربرد آن در زمینه اشیاء تزئینی، میز، میز معرق، چهره و اشکال و طرح‌های معرقی که به شکل تابلو است و همچنین مواردی دیگر که بر روی هنرهای دیگر کار می‌شود. مواردی مانند میز و ساعت است. از این رو می‌بینید که کارهای معرق دارای تنوع مختلف است.

این هنرمند عرصه معرق چوب اضافه کرد: هنرهای دستی سهم قابل توجهی در صادرات غیر نفتی دارند چرا که در آن تنوع مختلفی وجود دارد.
 
وی اظهار کرد: هنر و صنعت معرق چوب در سراسر جهان مشتاقان و علاقمندان بسیاری دارد و توجه ویژه ای به این هنر می‌شود.

این هنرمند عرصه صنایع دستی افزود: کشور ایران می‌تواند سفارش‌های خوبی را از کشورهای دیگر با توجه به اقبال آن‌ها به این هنر به ویژه کشورهای غربی و اروپایی بگیرد.‌

عبداله پور گفت: هند و چین رقبای ایران در عرصه های مختلف هستند اما ما می‌توانیم با تنوع طرح ها و اصیل بوده آن حرف اول را در جهان بزنیم.

وی خاطر نشان کرد: تنوع طرح‌ها از جمله مینیاتور و آثار استاد فرشچیان کار شده و با تنوع کارهای موجود نسبت به کشورهای دیگر جلو هستیم و حرف اول را برای گفتن داریم.

این هنرمند عرصه صنایع دستی افزود: با توجه به وجود رقبا، تبلیغات و بازاریابی در زمینه هنرهای صنایع دستی یک نیاز و ضرورت است.

وی تصریح کرد: با توجه به این‌که سازمان صنایع دستی هنرمندان این حوزه را شناسایی کرده و مجوزهای لازم را به آنان داده است و شناسنامه برای آن‌ها صادر کرده این کار ارزشمندی از سوی سازمان صنایع دستی محسوب می شود. پرداخت وام خود اشتغالی به هنرمندان نیز جای تقدیر دارد. اما با این وجود باید کارهای بیشتری صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: نمایشگاه های متعددی در حوزه صنایع دستی برگزار شد که فروشنده و خریداری به صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط داشتند. برپایی این گونه نمایشگاه ها در سطح بین المللی و جهانی باشد نتایج مطلوب تری را به همراه دارد و سبب معرفی هنرمندان ایرانی به جهان می‌شود.

هنرمند عرصه معرق چوب در پایان و ادامه این مطلب گفت: برپایی نمایشگاه‌ها در سطح بین‌المللی و جهانی موجب می‌شود تا ایران و هنرمندان ایرانی سهم بیشتری را در صادرات غیر نفتی داشته باشند.

نظر شما