صباح زنگنه در گفت‌وگو با برنا؛

ارتش مصر از انبوه مردم برای خارج کردن رقیب از صحنه استفاده می‌کند

۱۳۹۲/۰۵/۰۴ - ۰۴:۳۶:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۱۱۵
ارتش مصر از انبوه مردم برای خارج کردن رقیب از صحنه استفاده می‌کند
یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: آنچه اتفاق افتاد به نوعی استفاده از انبوه جمعیت توسط ارتش، برای خارج کردن رقیب از صحنه سیاست تلقی می‌شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل برنا، دکتر صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با این خبرگزاری به تشریح برخی سؤالات درباره تحولات مصر، رویکرد ارتش و اخوان‌المسلمین در تقابل با یکدیگر پرداخت. مشروح این گفتگو در ادامه آمده است:

ارتش مصر مدعی است که بنا به خواست مردم مصر محمد مرسی را از قدرت برکنار کرده است. نظر شما در مورد این ادعا چیست؟ آیا طرفداران مرسی جزو مردم مصر نبودند؟

آنچه اتفاق افتاد به نوعی استفاده از انبوه جمعیت توسط ارتش، برای خارج کردن رقیب از صحنه سیاست تلقی می‌شود. ظاهراً بنا به آماری که اعلام کردند جمعیتی که در طرف مقابل قرار گرفته بود، بیشتر از تعداد طرفداران مرسی بود. در هر حال این ادعایی است که از سوی ارتش مطرح شده و مسلماً کسی هم تعداد طرفداران و مخالفان مرسی را به طور دقیق مشخص نکرده است. ارتشی‌ها و رئیس‌جمهور موقت هم طی رایزنی‌هایی که انجام دادند نتوانستند به توافقی درمورد یافتن یک راه حل سیاسی برسند.

همانطور که می‌دانید فرمانده ارتش مصر فراخوانی برای تظاهرات میلیونی روز جمعه داده است و از سوی دیگر اخوان‌المسلمین نیز برپایی 34 راهپیمایی را برنامه ریزی کرده‌اند، به نظر شما این زورآزمایی خیابانی ارتش و اخوان تا کجا می‌تواند ادامه پیدا کند؟ راه حل پایان دادن به این صف‌آرایی‌های خیابانی چیست؟ آیا بهتر نیست اخوان با دولت موقت آشتی کرده و در انتخابات آتی شرکت کند؟

به نظر می‌آید مناسب‌ترین راه این است که یک جمع معتدل و معقول که مورد احترام همه گروه‌ها و مردم باشد، به میانجی‌گری بین جناح‌های درگیر بپردازد و با ارائه راه حل منطقی و نظرسنجی عمومی کشور مصر را از افتادن در سرنوشت مبهم نجات دهد.

مرسی نتوانست اعتماد همه اقشار مردم مصر را به خود جلب کند. به نظر شما اصلی‌ترین اشتباه مرسی چه بود؟

شاید اساسی‌ترین اشتباه مرسی، عجله وی برای تسلط بر همه قوای کشور بود. یعنی علاوه بر قوه مجریه که در دست خود او بود، تسلط بر قوه قضائیه هم در نظر وی بود که این امر با عرف و سوابق حکومتی در مصر مغایرت داشت.

تا چه حد احتمال می‌دهید که اخوان‌المسلمین به سمت تحرکات مسلحانه و زیرزمینی پیش برود؟

کل مجموعه اخوان بعید است که به این سمت حرکت کند، اما احتمال اینکه افراد و مجموعه‌ای از گروه‌های وابسته به اخوان دست به اقدامات مسحانه بزنند وجود دارد. اما اینکه کل تشکیلات اخوان روی به تحرکات زیرزمینی و اقدامات مسلحانه بیاورند، بسیار بعید به نظر می‌رسد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز