معاون بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌و‌گو با برنا:

بی‌ثباتی آمریکا نشان می‌دهد نمی‌توان روی قول و قرارهای واشنگتن حساب کرد

۱۳۹۲/۰۷/۱۵ - ۱۲:۱۵:۲۹
کد خبر: ۱۴۳۳۶۳
بی‌ثباتی آمریکا نشان می‌دهد نمی‌توان روی قول و قرارهای واشنگتن حساب کرد
حمیدرضا ترقی گفت: اوباما با تعلیق دولت می‌خواهد مردم آمریکا را در برابر کنگره و جمهوری‌خواهان قرار دهد و زمینه کسب موقعیت بهتر دموکرات‌ها را در انتخابات آینده فراهم کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل برنا، حمیدرضا ترقی، معاون بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌و‌گوی خود با این خبرگزاری، به تشریح شرایط کنونی آمریکا و دلایل تعطیلی دولت این کشور پرداخت.

تعطیلی دولت آمریکا به دلیل عدم تصویب بودجه توسط نمایندگان کنگره که اکنون وارد هفتمین روز خود شده است، چگونه خاتمه می‌یابد و چه راهکارهایی برای برون‌رفت از این بحران پیش روی آمریکا قرار دارد؟
ریشه این مسأله را باید در روابط انتخاباتی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا جستجو کرد. اوباما با تعلیق دولت می‌خواهد مردم آمریکا را در برابر کنگره و جمهوری‌خواهان قرار دهد و زمینه کسب موقعیت بهتر دموکرات‌ها را در انتخابات آینده فراهم کند. از سوی دیگر جمهوری‌خواهان نیز به دنبال آن هستند که این زمینه را برای دموکرات‌ها از بین ببرند. اما چون سیستم دولت آمریکا، فدرال است، بخش عمده‌ای از چرخه اقتصادی آمریکا که غیردولتی است می‌تواند به کار خود ادامه دهد. از سوی دیگر به دست آوردن بودجه برای حل مشکل تأمین اجتماعی برای آینده اوباما از اهمیت زیادی برخوردار است و برای وی مهم است که این اقدام را به نتیجه برساند. لذا تا مجلس نمایندگان بودجه دولت را از حالت تعلیق خارج نکند یا قانون حفاظت از بیمار و مراقبت مقرون به صرفه از سوی دولت رد نشود، این مشکل حل نخواهد شد.
 
تاکنون دوبار دولت آمریکا به تعطیلی کشیده شده، یک بار در سال 1995 چهار روز تعطیل شد و علت آن نیز مناقشه میان بیل کلینتون، رئیس‌جمهور دموکرات وقت و جمهوری‌خواهان بر سر قانون محیط زیست بود و بار دوم نیز در سال 1996 بود که دولت به مدت 26 روز تعطیل شد. این نشان‌دهنده توانایی و کشش دولت فدرال برای تحمل تعطیلی حتی طولانی‌تر است تا در نهایت کنگره را وادار کند نظر دولت را در مورد لایحه خدمات درمانی بپذیرد.

تعطیلی دولت آمریکا چه پیامدهایی برای این کشور و وجهه بین‌المللی آن دارد؟
طبیعی است که چنین وضعیتی برای آمریکا نشان‌دهنده بی‌ثباتی در این کشور است. وقتی بین دولت و کنگره به عنوان قوای اجرایی و قانون‌گذار چنین اختلافی روی می‌دهد و به بن‌بست سیاسی منجر می‌شود، مفهوم آن این است که بر روی قول و قرارهای دولت آمریکا در قراردادها و تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی نمی‌توان چندان حساب کرد و از طرفی دستورات و اوامر رئیس‌جمهور در داخل و خارج آمریکا نافذ نخواهد بود.

وقتی مردم در برابر جمهوری‌خواهان قرار می‌گیرند این احتمال وجود دارد که این بن‌بست سیاسی مشکلات داخلی دیگری را هم به وجود بیاورد، لذا قطعاً این تعطیلی در جایگاه و موقعیت بین‌ا‌لمللی آمریکا تأثیر منفی خواهد داشت.

خودسوزی یک فرد سیاه‌پوست در مقابل ساختمان کنگره آمریکا در بحبوحه بحران اقتصادی و سیاسی این کشور چه پیامدی برای دولتمردان آمریکایی می‌تواند داشته باشد؟
البته دولتمردان آمریکایی نسبت به این نوع مسائل بی‌اعتنا هستند و حتی اگر ده‌ها نفر هم در مقابل چشم آن‌ها خودسوزی کنند، برایشان اهمیتی ندارد. در آمریکا قدرت سرکوب ارتش و تحمل این‌جور مسائل بسیار بالاست و دولتمردان از کنار این مسائل به راحتی می‌گذرند.

نظر شما