۵۰ کشته در درگیری‌ دیروز قاهره

۱۳۹۲/۰۷/۱۵ - ۱۱:۵۲:۳۵
کد خبر: ۱۴۳۴۰۳
۵۰ کشته در درگیری‌ دیروز قاهره
در درگیری‌های دیروز قاهره میان پلیس و طرفداران مرسی دست‌کم 50 تن کشته و 268 نفر دیگر مجروح شدند.

درگیری های خونین میان طرفداران سرنگون محمد مرسی، رئیس جمهوری و نیروهای پلیس مصر حداقل 50 نفر کشته شده اند. به گزارش خبرنگار بین‌الملل برنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در درگیری‌های میان پلیس و حامیان مرسی روز یکشنبه دست‌کم 50 نفر کشته شدند.

مردم مصر روز گذشته به مناسبت سالگرد جنگ کیپور (جنگ اعراب و اسرائیل) در سال 1973 جشن برپا کرده بودند که گروهی از هواداران اخوان‌المسلمین نیز در محل تجمع مخالفان مرسی برای برپایی جشن سالروز پیروزی در جنگ اکتبر حضور یافتند.

مقامات اعلام کردند که همه کشته‌شدگان شهروندان می‌باشند و در میان آن‌ها هیچ افسر پلیسی دیده نمی‌شود.

این درگیری‌های خونین از 14 اوت میان طرفداران مرسی و نیروهای امنیتی در قاهره شروع شد که صدها نفر جان خود را در این درگیری خونین از دست دادند.

احمد انصاری، یکی از مقامات ارشد وزارت بهداشت و درمان اعلام کرد که در درگیری روز یکشنبه دست‌کم 45 نفر در قاهره و پنج نفر در شهرهای مختلف جنوبی پایتخت کشته و 268 نفر دیگر نیز مجروح شدند.

بطوری که پانزده تن در قاهره و پانزده تن دیگر در استان الجیزه کشته شدند، استان بنی سویف نیز شاهد کشته شدن سه تن بود و یک نفر هم در استان المنیا کشته شد.

روز گذشته درگیری خشونت‌آمیزی میان طرفداران و مخالفان مرسی صورت گرفت که پلیس با استفاده از گاز اشک‌آور و انفجارهای خودکار آنها را پراکنده کرد.

روزنامه‌نگاران خبرگزاری فرانسه اظهار داشتند که پلیش مردم را زیر ضرب و شتم قرار داده و تعدادی را بازداشت کرد.
 
مرسی، اولین رئیس‌جمهور دموکرات مصر است که سوم ژوئیه توسط ارتش بازداشت شد.

وزارت کشور در بیانیه‌ای اعضای اخوان المسلمین را متهم به گشودن آتش بر روی پلیس‌ و اموال عمومی و همچنین تیراندازی به سوی شهروندان و کشتار آنها کرد و گفت این اقدامات معترضان پلیس را وادار به مداخله کردند. به گفته وی 423 نفر در این درگیری بازداشت شدند.

سرلشکر سید شفیق معاون امنیت ملی در وزارت کشور مصر گفت: عمده تلفات درگیری‌های امروز مربوط به مناطق رمسیس، الدقی و المنیل قاهره بوده است.

وی در گفت وگوی تلفنی با برنامه رادیویی«الحیاة الیوم» گفت:اخوانی‌ها قصد خراب کردن شادی مردم مصر به مناسبت جشن سالروز جنگ کیپور سال 1973 را داشتند اما امنیت کاملا برقرار است، خیابان‌ها خالی از تظاهرات است.

وی افزود: زمان اغتشاشگری و ناآرامی به پایان رسیده و دیگر هرگز اجازه برپایی تحصن‌ها در میدان های قاهره را نمی‌دهیم.

از سوی دیگر شیخ هزاع بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی امارات که برای تبریک سالروز پیروزی های اکتبر 1973 به مقامات مصری و ملت مصر به قاهره سفر کرده است، شب گذشته ساعتی پیش با هواپیمای اختصاصی از ابوظبی در فرودگاه قاهره به زمین نشست.

عدلی منصور، رئیس‌جمهور موقت مصر نیز روز گذشته در حاشیه مراسم جشن نیروهای مسلح به مناسبت پیروزی جنگ میان اعراب و اسرائیل با عبدالله النسور، نخست‌وزیر اردن در قاهره دیدار کرد.

از سوی دیگر پایگاه خبری الیوم السابع گزارش داد که پلیس واشنگتن به منظور فیصله دادن به درگیری بین مخالفان و موافقان مرسی در مقابل مقر وابسته نظامی مصر وارد عمل شد.

موافقان مرسی در این تظاهرات پارچه نوشته‌ای را در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: «السیسی آدمکش است رژیم مبارک به مصر بازگشته است» و دو تصویر از مرسی و السیسی نیز روی این پارچه نوشته بود در حالی که بر روی السیسی خط قرمز کشیده شده بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز