انتقاد عفو بین‌الملل از سرکوبگری‌های شدید در عربستان

۱۳۹۲/۰۷/۲۹ - ۱۵:۱۰:۰۳
کد خبر: ۱۴۵۱۷۷
انتقاد عفو بین‌الملل از سرکوبگری‌های شدید در عربستان
سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی نسبت به «وضعیت وخیم» حقوق بشر در عربستان سعودی انتقاد کرده و اعلام کرد که اوضاع حقوق بشر عربستان به جای بهبود، بدتر شده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل برنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان عفو بین‌الملل «وضعیت وخیم» حقوق بشر در عربستان را مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد که اوضاع حقوق بشر عربستان به جای بهبود، بدتر شده است.

این سازمان از عربستان خواست به علت عدم وفاداری به تعهدات خود در مورد بهبود اوضاع حقوق بشر در این کشور جوابگو باشد.

این گزارش که روز دوشنبه هفته گذشته، در آستانه کنفرانس ژنو به سازمان ملل ارائه شد به جزئیات وضعیت وخیم در عربستان از جمله بازداشت‌های خودسرانه، زندان، محاکمه‌های ناعادلانه، شکنجه و دیگر رفتارهای خشونت آمیز در چهار سال گذشته اشاره شده است.

در این گزارش تاکید شده است که عربستان از اجرای دستورات شورای حقوق بشر سازمان ملل که در سال 2009 طی گزارشی به این کشور ابلاغ شده، شانه خالی کرده است و از چهار سال پیش دیپلمات‌های سعودی برای بهبود اوضاع حقوق بشر، مجموعه ای از دستورها را پس از جلسه‌ای که در ژنو برگزرا شد، پذیرفتند؛ اما از آن زمان نه تنها هیچ اقدامی در بهبود این اوضاع نکردند، بلکه سرکوب مردم بیشتر و بیشتر هم شده است.

فیلیپ لوتر، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا، در این سازمان با اشاره به شانه خالی کردن سعودی‌ها از اجرای دستورات، تاکید می کند که تجربه ثابت کرده که وعده‌های گذشته عربستان نیز توخالی بوده و این کشور از نفوذ سیاسی و اقتصادی خود برای ممانعت جامعه بین الملل از انتقاد نسبت به این عملکرد بد سوء استفاده می کند.

وی در این راستا از جامعه جهانی خواستار شد تا به این اتفاقات واکنش نشان دهند که علیه فعالان مسالمت آمیز سیاسی در زندان‌ها و شکنجه و زندانی شدن غیر قانونی آنها صورت می‌گیرد.

اوضاع حقوق بشر عربستان به جای بهبود، به حدی بدتر شده است که دو نفر از موسسان جمعیت حقوق مدنی و سیاسی در عربستان به نام‌های دکتر عبدالله بن حامد علی الحامد و محمد بن فهد بن مفلح القحطانی را به 10 و 11 سال زندان محکوم شده‌اند و این در حالی است که پس از آزادی نیز این دو نفر تا 10 سال ممنوع الخروج خواهند بود،. علاوه بر این دو نفر، ‌اعضای دیگری از این موسسه حقوقی نیز بازداشت هستند. این جمعیت حقوقی نیز غیر قانونی اعلام شده و تمامی اموال و حساب های اینترنتی آنها مصادره شده است.

این گزارش در پنج بند مفصل به بیان اقدامات سرکوب‌گرانه عربستانی‌ها علیه شهروندان اشاره کرد:
تبعیض گسترده علیه زنان، بدرفتاری با کارگران خارجی، رفتار تبعیض‌آمیز با اقلیت‌های مذهبی، اعدام با حکم دادگاه‌های عجولانه و اعترافات به زور گرفته شده، شکنجه زندانیان و بدرفتاری‌های دیگر...

نظر شما