در گفتگو با برنا:

شناسایی کشورهای حوزه دریای خزر گام بلندی در راستای به‌دست گرفتن بازار منطقه است

۱۳۹۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۵۱:۵۹
کد خبر: ۱۸۰۷۳۳
شناسایی کشورهای حوزه دریای خزر گام بلندی در راستای به‌دست گرفتن بازار منطقه است
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: می‌توان با فراهم ساختن زیر ساخت‌ها و ایجاد مراکز بسته بندی کالا در کشورهای حوزه دریای خزر وارد بازار رقابتی مناسب شویم.

فرهاد منتصر کوهساری مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در گفتگو با خبرگزاری برنا در بندرانزلی در ارزیابی وضعیت صادرات و واردات و ترانزیت در سال 93 گفت: بحث تجارت و بازار بستگی به عرضه و تقاضا دارد و باید دید چقدر تقاضا در بحث واردات مواد اولیه و کالاهای فرآوری شده وجود دارد و نیز چقدر کالا می توان تولید و برهمان اساس آن را به کشورهای منطقه صادر کنیم.

وی با اشاره به اینکه مطالعه و شناخت بازار یکی از نکات مهم در صادرات است، افزود: باید نیازهای مورد نیاز از کشورهای حوزه دریای خزر شناسایی و کالاهایی را دارای استانداردها و کیفیت لازم و بسته بندی مناسب است را صادر کرد.
 
کوهساری با ذکر اینکه هم اکنون تقاضای سیمان، کلینکر، شیشه و مصالح ساختمانی دارای بازار بسیار خوب در منطقه است، گفت: می توان با فراهم ساختن زیر ساخت ها و ایجاد مراکز بسته بندی کالا در کشورهای حوزه دریای خزر وارد بازار رقابتی مناسب شویم.

وی دلیل این امر را در استقبال بیشتر این کشورها از کالاها را خرد شده و بسته بندی شده عنوان کرد و افزود: با انجام این کار یعنی بسته بندی محصولات صادراتی در همان کشورها هم می توان در بازار منطقه نسبت به رقبا جلو بود و هم مالیات کمتری به آنها پرداخت کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان میزان رشد کالاهای صادراتی از بنادر گیلان نسبت به سال 91 را حدود 82 درصد اعلام و گفت: این خود نشان دهنده یک رشد خیلی خوب و منطقی است و تلاش می کنیم که این روند را ادامه دهیم.

وی کنترل کالا براساس حجم مورد نیاز کشورها را هم از نکات مهم برشمرد و افزود: برای جلوگیری از آسیب تجار در بازار رقابتی و اشباع نشدن کالاها در منطقه باید متناسب با میزان مورد نیاز و نه بیشتر از آن و هرتاجر یک کالا و نه همه یک کالا را عرضه کنند.

کوهساری براهمیت نقش ایران در ترانزیت کالا تأکید کرد و گفت: با توجه به حجم مازاد گندم در قزاقستان و روسیه در ترانزیت غلات به کشورهای ارمنستان و ترکیه می توانیم موفق عمل کنیم چراکه کارکرد و اشتغال و درآمد خیلی خوبی دارد. اگر بتوانیم قیمت پایین تری را فراهم کنیم می تواند در بعد کشتیرانی و بنادر و حمل ونقل و صنایع موفق عمل کنیم.

وی با بیان اینکه بیشترین کالاهای وارداتی در سال 92 شمش، رول، فولاد و چوب بودند گفت: سیمان و کلینکر باحدود 500 هزار تن از مهمترین کالاهای صادراتی به کشورهای منطقه بوده و ترانزیت سوخت هایی مثل بنزین، گازوئیل و نفت و حتی نفت خام از کشور ترکمنستان و آذربایجان به کشور عراق و جلفا از طریق ایران انجام می شود.

/همایون رضایی زاده/

نظر شما