اختصاص اعتبار برای مقابله با گردوغبار خوزستان؛

ابتکار: با یک بسته حمایتی به خوزستان سفر می کنیم

۱۳۹۳/۱۱/۲۶ - ۱۲:۲۹:۵۲
کد خبر: ۲۶۲۵۹۱
معاون رییس جمهور با اعلام سفر روز سه شنبه خود به خوزستان، گفت: با یک بسته حمایتی و برنامه اجرایی و اعتبارات لازم برای مقابله با پدیده گردوغبار، به خوزستان سفر خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار برنا در اهواز، معصومه ابتکار با حضور در استودیو شبکه خبر در برنامه ای که با موضوع بررسی ریزگردها در کشور برگزار شد، اظهار کرد: 10 سال پیش یا بیشتر از آن، پدیده ریزگردها در کشورهای منطقه شمال آفریقا و غرب آسیا شروع شد. این پدیده به دلیل تغییرات اقلیمی که بحث داغ دنیاست، ایجاد شده است.

همچنین کاهش بارندگی، گرم شدن هوا و خشک شدن خاک نیز در این پدیده بی تاثیر نبوده است.

وی ادامه داد: خاک به دلیل نداشتن رطوبت کافی با کمترین باد به هوا برمی خیزد و این مسئله به دلیل آن است که بر عرصه های منابع طبیعی و تالاب ها مدیریت جدی نشده است.
 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: البته تنها خوزستان نیست که با این مشکل رو به رو است؛ بلکه برخی نقاط کشور همچون سیستان و بلوچستان هم شاهد پدیده شن های روان و گردوغبار بوده است. البته ریشه این مسئله، فرامنطقه ای است و در غرب کشور از سمت عراق است و تالاب های خشک شده یا اراضی رهاشده منشاء این پدیده شده اند.

ابتکار با اشاره به تبعات وقوع پدیده گردوخاک بر سلامت و زندگی مردم، افزود: منشا این پدیده در وهه اول داخلی بوده ولی در روزهای پایانی، یک جبهه خارجی به آن اضافه شده است. این پدیده چیزی نیست که بتوان به راحتی با آن برخورد کرد.

وی درباره جنس این پدیده در استان خوزستان گفت: گردوخاک خوزستان بیشتر از جنس غبار بوده است. ذرات کوچک تر از 2.5 میکرون ریزگرد و بیشتر از 2.5 میکرون از نوع گردوغبارهستند.

پدیده اخیر از شدیدترین مواردی بود که در خوزستان رخ داد و کاهش شدید بارندگی در خوزستان به خصوص در جنوب استان نیز بر شدت آن افزود.
 
ابتکار با تاکید بر قابل پیش بینی بودن این پدیده، گفت: البته برخی کارشناسان معتقدند درصدی از این پدیده ها پیش بینی نمی شوند که طوفان تهران یکی از این موارد غیرقابل پیش بینی بوده است. اما پدیده گردوخاک خوزستان پیش بینی شده بود و گله مندی مردم نیز از عدم اطلاع رسانی به موقع دستگاه های مختلف است.

وی ادامه داد: هواشناسی مسئولیت اصلی را در پیش آگاهی این پدیده دارد که موضوع پیش بینی شده بود. البته تجهیز دستگاه هایی چون هواشناسی و حفاظت محیط زیست برای پیش بینی و پایش و نظارت کافی بر این پدیده در دستور کار قرار گرفته است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در این میان، محیط زیست وظیفه مدیریت تالاب ها و منابع طبیعی وظیفه مدیریت عرصه های مرتعی کشور را برعهده دارند.

ابتکار درباره اختصاص بسته حمایتی برای خوزستان اظهار کرد: بودجه و اعتباری برای مقابله با این پدیده در استان خوزستان تعیین شده که قرار است در جلسه هیات دولت به تصویب برسد.
 
وی گفت: خشک شدن تالاب هورالعظیم از تهدیدات جدی در این زمینه است که در دوره ای به بهانه اکتشاف نفت صورت گرفت اما در دولت یازدهم ورود آب به تالاب از یک ماه و اندی پیش آغاز شد که این امر میتواند کاهنده گردوغبار باشد.
 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: دستگاه های سنجش هوا که از اواخر سال 92 و اوایل 93 خریداری شدند، هم اکنون نیز فعال هستند.

وی با بیان اینکه یک سازوکار مدیریتی منسجم برای هماهنگی دستگاه ها در کشور لازم است، گفت: البته یک بعد این قضیه، بین المللی است.
 
در اسفند ماه سال گذشته نشستهایی با عراق داشتیم که متاسفانه به دلیل شرایط ناامنی در این کشور، اجرای بخشی از تفاهم نامه میان دو کشور در حوزه محیط زیست میسر نشد. امیدوارم با استقرار دولت جدید عراق، امکانات برای حل این مشکل فراهم شود.

ابتکار به عدم فعالیت یک صندوق بین المللی حمایتی در زمینه حل معضل ریزگردها درمنطقه اشاره کرد و گفت: مخالفت یکی دو کشور منطقه موجب شد این امر انجام نشود که امیدوارم با یک سازوکار منطقه ای این کار اجرایی گردد.

آنچه در این دو هفته لازم بود، انجام داده ایم
 
به گزارش خبرنگار برنا؛ عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان نیز در ارتباط زنده با استودیو شبکه خبر در این باره گفت: آمادگی برای مقابله حوادث غیر مترقبه در استان وجود دارد و هیچ دستگاهی را در استان مشاهده نکردیم که به وظایفش در این زمینه عمل نکرده باشد.

وی ادامه داد: ارزیابی این که طی این 10 سال گذشته چه اتفاقی افتاده است، در اختیارات ما نمی گنجد ولی آنچه که اهمیت دارد این است در دوران مسئولیت خود و در شرایط خاص، آن چه لازم بود را طی این دو هفته انجام داده ایم.

استاندار خوزستان درباره وقوع پدیده گرد و خاک اخیر گفت: تاکنون هرگز سابقه نداشته که گردوغبار با این وسعت و گستردگی رخ دهد.

بر همین اساس با تاکید رییس جمهور، قرار بوده که خانم ابتکار و آقای نوبخت به استان خوزستان سفر کنند اما توصیه من این است که حتما با مصوبات راهگشا و ضروری به خوزستان سفر داشته باشند.
 
انتقال آب از سرشاخه های کارون، حق آبه تالابها را برد
 
به گزارش خبرنگار برنا؛ سیدشریف حسینی، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در این برنامه، اظهارکرد: امسال از 14 بار وقوع این پدیده دراستان خوزستان، 9 تا 10 مرتبه آن مربوط کانون های داخلی بوده است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که کسانی که دستور انتقال آب از سرشاخه های کارون را داده اند و حق آبه تالابها را کاهش داده اند و سدهای بالادستی را ایجاد کرده اند، موجب شدند 750 هزار هکتار از تالاب هورالعظیم که یک سوم آن در کشور ایران قرار دارد، با مشکل کم آبی مواجه شود.

وی با اشاره به فعالیت نفت در بخشی از تالاب و بحث میادین مشترک نفتی، افزود: در بحث جهانی، انتقال آب بدون بروز مشکل زیست محیطی در مبدا امکان پذیر است لذا خانم ابتکار می تواند فردا اعلام کند که انتقال آب مشکل ساز شده است؟

البته که این کار را انجام نخواهد داد. حسینی اظهار کرد: 280 هزار هکتار از زمین ها در استان خوزستان، کانون های داخلی گردوخاک است. قرار بود 200 هزار هکتار توسط مجموعه نفت در دولت قبل مالچ پاشی شود که تنها 12.5 آن اجرا شد و سپس به دلیل عدم تامین اعتبار، تعطیل شد.

وی افزود: استاندار خوزستان آنچه که در توان داشت انجام داد و وظایفی را هم که در اختیار نداشت برعهده گرفت.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: ضروری است برنامه های خاصی برای این موضوع تهیه شود و مسئولان را به حل مشکل وادار کنیم. انتقادی به هیچ شخصی ندارم اما از دستگاه های مربوطه انتظار داریم به طور علمی مشکل را حل کنند.

می توان گفت که اراده و انگیزه ای برای حل مشکل تا قبل از دستور مقام معظم رهبری وجود نداشت که امیدوارم از این پس این اراده ادامه داشته باشد.
 
حسینی با اشاره به مراجعه تعداد زیادی از مردم به مراکز درمانی به دلیل بروز مشکلات تنفسی، اظهار کرد: باید با هر نوع انتقال آب مخالفت شود چون هم علمی نیست و هم به نفع مبدا و مقصد نخواهد بود.

وی به ضرورت افزایش حق آبه تالابها نیز اشاره کرد و گفت: مالچ پاشی و توجه به اجرای کمربند سبز در استان خوزستان از دیگر ضرورتها در این زمینه است.
 
نماینده اهواز همچنین به خسارت 900 میلیاد تومانی کشاورزان خوزستانی به واسطه وقوع پدیده گردوخاک اشاره و عنوان کرد: لازم است بیمه و جبران خسارت کشاورزان در بسته حمایتی دولت برای استان لحاظ شود. همچنین برای بخش خصوصی که تمایل خود را برای سرمایه گذاری در استان به دلیل وقوع گردوخاک از دست می دهد، کاهش مالیات در نظر گرفته شود و برای مشاغل آزاد نیز که دچار مشکل معیشتی می شوند، تسهیلاتی در نظر گرفت.

وی به لزوم توجه به متخصصان خوزستان و مسئله فرار مغزها در این شرایط اشاره کرد و گفت: علاوه بر این کارمندان و کارگران نیز تمایلی برای ماندن در استان خوزستان ندارند. در نظر گرفتن حق بدی آب و هوا نیز باید دستورکار قرار بگیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز