دریاچه بزنگان در استان خراسان رضوی

۱۳۹۰/۰۱/۰۷ - ۱۴:۴۱:۰۰
کد خبر: ۲۹۷۹۱
دریاچه بزنگان در استان خراسان رضوی
دریاچه بزنگان یا کل بی‌ بی ، تنها دریاچه در استان خراسان رضوی است و در ۱۳۰ کیلومتری مشهد و ۸۰ کیلومتری شهرستان سرخس و در جنوب رشته ‌کوه‌ های هزار مسجد قرار دارد .

دریاچه بزنگان یا کل بی‌ بی ، تنها دریاچه در استان خراسان رضوی است و در ۱۳۰ کیلومتری مشهد و ۸۰ کیلومتری شهرستان سرخس و در جنوب رشته ‌کوه‌ های هزار مسجد قرار دارد . وسعت این دریاچه حدود ۸۰ هکتار است و عمیق ‌ترین نقطه آن ۱۲ متر می ‌باشد .

آب دریاچه از بارندگی های سالانه و چشمه‌ های کوچک منطقه بزنگان تامین می‌ شود . دریاچه « کل ‌بی ‌بی » در فصول مختلف سال ، محل تجمع پرندگان مهاجر و محل پرورش ماهی قزل ‌آلا ( رنگین کمان ) است .

تاکنون ۳۳ گونه فیتو پلانکتون جلبکی در دریاچه بزنگان شناسایی شده است .

دریاچه بزنگان دارای ویژگی های خاص و از اهمیت علمی و تحقیقاتی بالایی برخوردار است که همه ساله در فصل های پاییز و زمستان و اوایل بهار زیستگاه بسیار مناسبی جهت زمستان گذرانی پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی می باشد . سازمان حفاظت محیط زیست در جهت حفظ و بهره وری معقول از این پدیده طبیعی و با حفظ اصالت تعادل اکولوژیکی آن ، ‌برنامه هایی در دست اقدام داشته و در آینده نزدیک یکی از مراکز مهم علمی پژوهشی و تفرجگاهی خواهد شد .

ارتفاع این دریاچه از سطح دریا 850 متر است و به لحاظ آب و هوایی در ناحیه ای معتدل با بارش کم ( حدود 200/300میلیمتر در سال ) قرار گرفته در نتیجه از اوایل خرداد تا شهریور آب و هوا خشک و خیلی گرم است . متوسط عمق آب 6 متر و بیشترین ژرفای دریاچه بیش از 11 متراندازه گیری شده است و مساحت آن در حدود 690000متر مربع می باشد . منشاء تامین آب دریاچه نیز باران ، یک ورودی آب اندک و چشمه یا چشمه های زیر دریاچه می باشد .
 
طعم آب نیز کمی تلخ و شورمزه است . این دریاچه و محیط پیرامون آن زیستگاهی مناسب برای ماهیان ، جانوران و پرندگان مهاجر زمستان گذرا ، بهارگذار و بومی است .

ماهی بومی دریاچه از همان نوع شیرماهی موجود در دیگر رودخانه های استان می باشد ولی بزنگان زیستگاه خوبی نیز برای چند نوع ماهی کپور شده است .

این دریاچه به عنوان تنها « اثر طبیعی ملی » استان خراسان شناخته می شود . غار بزنگان نیز در شش کیلومتری جنوب غربی روستای بزنگان واقع شده و قدمت آن به لحاظ آثار بدست آمده به پیش از میلاد بر می گردد . غار بزنگان آهکی بوده و دارای ستون های استالاگتیت و استالاگمیت می باشد . کف غار خاکی و صاف و دهانه آن رو به شمال قرار دارد و در داخل آن نیز آب آشامیدنی وجود دارد و از مهمترین غار های استان به شمار می رود .

منبع: وفاق

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز