پاسخ به پرسش‌های جوانی؛

همسران اختلاف نظرها را به هم بگویند

۱۳۸۹/۱۰/۱۵ - ۱۱:۰۳:۰۰
کد خبر: ۳۷۷۲
همسران اختلاف نظرها را به هم بگویند
شیوه بیان دلخوری یا تفاوت سلیقه بسیار اهمیت دارد و نباید به صورت قضاوتی مطرح شود؛ بلکه باید به صورت بیان احساسات باشد.

باشگاه جوانی برنا/ آیا همسران باید اختلاف نظرها را پنهان کنند یا نظرات خود را درباره مسایل مختلف مطرح کنند؟ دعوا در روابط زناشویی خوب است یا نه؟

طیبه شریفی، مدیر گروه مشاوره هیأت علمی دانشگاه شهرکرد و مسوول کمیته پژوهشی زنان هیأت علمی دانشگاه: همسران باید مشکلات و تضادهایشان را به هم بگویند. زوج ها به دو دسته سازگار و ناسازگار تقسیم می‌شوند: ناسازگارها آن دسته‌ای هستند که وقتی مشکلی پیش می‌آید، آن را در میان نمی‌گذارند، اما فراموش هم نمی‌کنند و صبر می کنند تا زمانی که دلخوری‌های مختلفی روی هم جمع شد، آنگاه به صورت انفجاری لبریز می‌شود؛ اما دسته دوم که زن و شوهرهای سازگار هستند، درباره مسایل مختلف با هم صحبت می‌کنند.
 
شیوه بیان دلخوری یا تفاوت سلیقه هم بسیار اهمیت دارد و نباید به صورت قضاوتی مطرح شود؛ به عبارتی شخصی که ناراحت است، نباید با رفتار خصمانه شخصیت طرف مقابل را زیر سؤال ببرد و به او برچسب بزند.
 
بهترین نوع بیان دلخوری‌ها این است که فارغ از هر نوع قضاوتی احساسمان را بیان کنیم، برای مثال: اگر همسرمان روز تولد یا تشکر از زحمات ما را فراموش کرد، نباید به او برچسب قدرناشناسی زد و گفت که "اصولا انسان قدر ناشناسی هستی!" بلکه باید اجازه بدهیم تا او از حالت غمگینی ما بپرسد و در پاسخ، دلخوری‌مان را توضیح دهیم. این گونه تاثیر بیشتری دارد.
  
در مقام مقایسه، وقتی که فرد احساسش را بیان می‌کند، مانند این است که طرف مقابلش را برای مهمانی به خانه‌اش دعوت کرده، اما وقتی فرد در رابطه ای قضاوت می‌کند، مانند این است که به خانه او شبیخون زده است.

باید مسایل مطرح شود، اما شیوه مطرح شدن آن بسیار اهمیت دارد. همچنین در زمان صحبت کردن در مورد اختلاف نظرها باید شرایط روحی طرف مقابل را هم در نظر بگیریم و تمام پیش فرض‌های مختلف را رعایت کنیم.
 
دعوا کردن در یک رابطه زناشویی خوب نیست و بهتر است که طولانی نشود؛ گرچه گفته می‌شود که دعوا، نمک زندگی است، اما ترجیحا بهتر است که پیش نیاید. البته از دلخوری‌های جزئی نمی‌توان اجتناب کرد و مسایل و مشکلات در هر زندگی مشترکی پیش می‌آید.

 ***

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز