یثربی در گفت‌وگو با برنا

مطالعه در کودکی سبب غنی‌ شدن تفکر جوانان می‌شود

۱۳۸۹/۱۰/۱۵ - ۱۲:۱۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۹۷
مطالعه در کودکی سبب غنی‌ شدن تفکر جوانان می‌شود
استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی، با تاکید بر اینکه ما باید عادت مطالعه را از كودكی برای فرزندان خود طرح كنیم، گفت: با این کار کودکان در سنین بزرگسالی لزوم اشراف و احاطه بر منابع مختلف را درك می‌كنند و تفكر در جامعه ما یك وضع غنی‌تری پیدا می‌كند.
سید‌یحیی یثربی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار اندیشه برنا درباره تفکر عمیق و رابطه آن با تولد تفکر اظهار کرد: تفكر عمیق و جدی مستلزم توجه به جهات فكری و نظری مسائل است، به این معنی که بدون ملاحظه جهات حكمی و فلسفی مسائل نمی‌توانیم به عمق آنها برسیم.

وی با اشاره به اینکه برای تامل و ملاحظه جهات حكمی مسائل لازم است از اجزا به سمت كلیات حركت كنیم، افزود: این همان چیزی است که در مباحث فلسفی، حكمی و منطقی ما آمده است.

این استاد فلسفه ادامه داد: شرط حركت از جزء به كل و رفتن از مطالعه و تامل در سوابق و جزییات هر مسئله است و بدون لحاظ و تامل در جزییات سابق و حال، امكان این را پیدا نمی‌كنیم كه به كلیات برویم.

یثربی هم‌چنین ابراز کرد: از آنجا كه در عرصه فرهنگی ما، معمولا افراد صاحب‌نظر یا در مسائل جدید و علوم دانشگاهی واجد مقدمات و مطالعات هستند یا در مسائل قدیم. بنابراین كمتر صاحب‌نظرانی داریم كه واجد توامان مطالعات قدیم و جدید باشند. بر این اساس رفتن از جزییات به كلیات كه لازمه جامع‌الشرایط متفكر است به سادگی میسر نمی‌شود.

نویسنده کتاب "فلسفه عرفان" تصریح کرد: برای اینكه امكان تفكر و طرح درست مسائل فراهم شود مطالعات مختلف را لازم داریم كه معمولا یكی از مشكلات جامعه ما این است كه این مطالعات در عرصه‌های مختلف صورت نمی‌گیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه ما باید عادت مطالعه را از كودكی برای فرزندان خود طرح كنیم، اظهار کرد: با این کار کودکان در سنین بزرگسالی لزوم اشراف و احاطه بر منابع مختلف را درك می‌كنند و تفكر در جامعه ما یك وضع غنی‌تری پیدا می‌كند و به مقاصد اسلامی و معنوی خود می‌رسد.

این مدرس دانشگاه در پاسخ به این سوال كه آیا هر كتابی می‌تواند تولید تفكر كند؟ گفت: این موضوع بستگی به سطح مسائلی كه در هر منبعی آمده متفاوت است. به هر حال اگر مطالعه و كتاب در اختیار نباشد آن توفیق كه حركت از جزییات به سمت كلیات است حاصل نمی‌شود؛ بنابراین در شرایط كنونی با وجود امكانات اینترنتی كه امكان توسعه فرهنگ و تفكر فراهم آمده نباید غافل شد كه نحوه ورود سریع و بی‌زحمت به مسائل مختلف و برخورد ژورنالیستی امكان تامل و تفکر را به ما نمی‌دهد.

یثربی در پایان خاطر نشان كرد: گاهی انبوه مطالب مانع این می‌شود كه محقق در مرحله بعد بتواند تامل لازم را داشته باشد در حالی كه كتاب این امكان را فراهم می‌كند و نحوه ورود به مطلب فرصت تامل و دقیق شدن در مطلب را برای خواننده و اهل تفكر ایجاد می‌كند.

نظر شما