مسیری برای گردش در پایتخت؛

گردشی با بوی کتاب و نمایشگاه در خیابان کارگر

۱۳۸۹/۱۰/۱۵ - ۱۳:۵۵:۰۰
کد خبر: ۳۹۴۱
گردشی با بوی کتاب و نمایشگاه در خیابان کارگر
خیابان کارگر، مسیر جالبی برای گردش در تهران است که در آن می‌توانید پارک لاله، موزه هنرهای معاصر، موزه فرش و ... را ببنید.
باشگاه جوانی برنا/ آزاده فضلی

خیابان کارگر تهران از سمت جنوب به میدان راه آهن و از سمت شمال، در انتها به شهرک والفجر می رسد.

خیابان کارگر، در مسیر خود میدان ها و تقاطع های متعددی می‌بیند؛ میدان راه‌آهن، میدان رازی، میدان قزوین (که در قدیم معروف به دروازه قزوین بوده)، چهار راه لشگر، میدان حر، میدان پاستور (مقر ریاست جمهوری در خیابان پاستور که منتهی به میدان پاستور است)، خیابان جمهوری، میدان انقلاب، بلوار کشاورز، خیابان فاطمی، خیابان جلال آل احمد، خیابان شهید گمنام و بزرگراه رسالت (حکیم). در خیابان کارگر 2 ایستگاه مترو یکی در میدان پاستور و دیگری میدان انقلاب قرار دارد.

دروازه‌ای قدیمی در خیابان
فضای میدان قزوین که سال‌های دور دروازه قزوین نام داشته نیز به صورت دروازه‌ مانند طراحی شده؛ بعد از میدان قزوین، میدان حر دیده می‌شود که مجسمه ‌‌انسانی با نیزه‌ای در حال نابود کردن اژدها است؛ حر نماد انسان و اژدها نماد نفس سرکش انسان است. داخل میدان حر، ضلع شمالی میدان کتابخانه شهید قدیریان واقع شده با بیش از 15 هزار جلد کتاب؛

بعد از میدان حر و قزوین، تقاطعی معروف به چهارراه لشگر قرار دارد که ساختمان لانه زنبوری پستخانه مرکزی در آن قرار گرفته است.

نمادی از انقلاب و وحدت ملی
میدان انقلاب تهران که نمادی از وحدت ملی به شمار می‌آید، در مسیر خیابان کارگر قرار دارد که به تازگی نماد انقلاب اسلامی از داخل آن برداشته شده و قرار است در جای دیگری نصب شود. میدان انقلاب و خیابان‌های اطراف آن، کانون اصلی کتابفروشی‌های تهران به شمار می‌آیند که انواع مختلف کتاب در آن‌ ها یافت می‌شود.

شطرنج در پارک لاله
بعد از این میدان، بلوار کشاورز دیده می‌شود که پارک لاله در این تقاطع قرار دارد. این پارک 25 هکتار وسعت دارد و در سال 1345 شمسی در زمینی احداث شد که زمانی به میدان اسب دوانی جلالیه معروف بود. پارک لاله از شمال به خیابان دکتر فاطمی، از شرق به خیابان حجاب، از جنوب به بلوار کشاورز و از غرب به خیابان کارگر محدود می‌شود.

 در پارک لاله گونه های گیاهی چنار، کاج و اقاقیا وجود دارد. درختانی از قبیل سرو، سدروس، ارغوان، بیدمجنون، ماگنولیا، عرعر، گردو، نخل، سپیدار ؛در طراحی پارک لاله از باغ های ژاپنی الهام گرفته شده؛ باغ ژاپنی که در ضلع جنوب شرقی پارک به مساحت 2 هکتار و نیم به سبک پارک‌های ژاپن احداث شده و آب نما و نهرهای مارپیچ دارد.

محوطه میزهای شطرنج در خیابان‌های شمالی پارک در دسترس علاقه‌مندان است. آب نمای بزرگ پارک‌، زمین‌های بازی کودکان، زمین ورزشی پارک  در قسمت شمالی پارک واقع است و شامل زمین‌های والیبال و بسکتبال است.

تندیس خیام‌، مجسمه ابوریحان‌، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مرکز تئاتر عروسکی از دیگر امکانات پارک‌است‌. غرفه‌های خدماتی و تفریحی نیز در قسمت جنوب غربی پارک شامل چند کافی شاپ‌، مرکز ارائه خدمات کامپیوتر و اینترنت‌ و مرکز ارائه خدمات عکاسی و فیلم‌برداری قرار گرفته اند. در فضای این پارک 2 موزه؛ موزه هنرهای معاصر و موزه فرش قرار دارد.



آشنایی با نقاشان و هنرمندان قدیمی و جدید
موزه هنرهای معاصر در ضلع شمالی بلوار کشاورز و غرب پارک لاله واقع شده و در خردادماه سال ۱۳۵۶، فعالیت فرهنگی و هنری خود را آغاز کرد. این موزه در زمینی به وسعت ۲۰۰۰ مترمربع و پیرامون آن فضایی سبز و زیبا موسوم به پارک مجسمه با تندیس‌هایی ارزشمند از هنرمندان پر آوازه معاصر ایران و جهان قرار گرفته‌است‌. ساختمان موزه که یکی از نمونه‌های با ارزش معماری نوین ایران است‌، با الهام از معماری سنتی ایران و مفاهیم فلسفی آن بنا شده؛ هشتی‌، چهارسو، معبر و گذرگاه از جمله عناصر چشم‌نوازی هستند که بازدیدکنندگان هنر دوست را به تأمل در هنر و فرهنگ ایران زمین وامی‌دارند.

موزه هنرهای معاصر مرکز فعالیت‌ها و رویدادهای مهم هنری ایران در زمینه هنرهای تجسمی به شمار می آید. گالری موزه مکان برگزاری نمایشگاه‌های مختلف هنری است‌. به هنگام برپایی هر نمایشگاه‌، یک یا 2 گالری نیز به نمایش گنجینه‌هایی از هنرمندان بزرگ جهان اختصاص می‌یابد.

نمایشگاه کنونی این موزه، "پیشگامان هنر نوگرای ایران" است که شامل آثاری از "احمد اسفندیاری" و "محمود جوادی‌پور" 2 هنرمند نقاش پیشكسوت ایران در فاصله سال‌های 1320 تا امروز به نمایش گذاشته شده؛ نمایشگاه بعدی این موزه، سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر است که از 12 بهمن ماه، کار خود را آغاز می‌کند.



فرش‌های قدیمی و آنتیک در موزه فرش
موزه فرش ایران نیز در ضلع شمالی پارک لاله، روبه‌روی فروشگاه سپه خیابان فاطمی واقع شده است‌. این موزه در ۲۲بهمن ماه سال۱۳۵۶ افتتاح شد. ساختمان موزه فرش ایران معماری جالبی دارد که آذین‌های نمای بیرونی آن شبیه به دار قالی است‌. سطح نمایشی موزه مساحتی برابر ۳۴۰۰ مترمربع را در بر می‌گیرد که شامل 2 تالار است و برای نمایش انواع قالی‌های دست بافت و گلیم از آن استفاده می‌شود. تالار طبقه همکف‌ به نمایشگاه دایمی اختصاص دارد و تالار فوقانی جهت برگزاری نمایشگاه‌های موقت گلیم و قالی طراحی شده است‌.

از خیابان فاطمی که به سمت شمال خیابان کارگر حرکت کنید، دانشکده های دانشکده فنی، اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه تهران را می‌بینید. همچنین دانشگاه‌های تربیت مدرس، علوم اجتماعی و مدیریت نیز در این خیابان هستند.

بیمارستان های روزبه (روانشناسی)، مرکز قلب و شریعتی نیز در خیابان کارگر تهران واقع اند.

کوی دانشگاه و سازمان انرژی اتمی در انتهای خیابان
در خیابان کارگر شمالی از تقاطع خیابان گمنام (چهار راه امیرآباد) به سمت شمال، یکی از محله‌های قدیمی تهران که امیرآباد نام دارد، واقع است.

استادیوم ورزشی دانشگاه تهران، مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران، مسجدالنبی و سازمان انرژی اتمی ایران در شمال این منطقه و خیابان قرار دارند. سازمان انرژی اتمی ایران که مقدمات ساخت آن از سال 1353 فراهم شده بود، با تصویب قانون "سازمان انرژی اتمی" در همین سال ساخته شد.



***

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز