گزارشی از آموزشگاه های ۴۰ جلسه ای زبان

یخ تضمین در این کلاس ها آب می شود

۱۳۸۹/۱۰/۰۵ - ۱۴:۵۸:۰۰
کد خبر: ۴۹۲
یخ تضمین در این کلاس ها آب می شود
یکی از مدرسان زبان انگلیسی می گوید: آیا ممکن است که یک انسان عادی در مدت 30 یا 40 جلسه بتواند انگلیسی صحبت کند؟ انسانی که هیچ زمینه ای برای آموختن زبان ندارد، حداقل باید یک سال را به یادگیری گرامر بگذراند. آموزش مکالمه بدون یادگیری گرامر ممکن نیست، آن هم

باشگاه جوانی برنا/ امیر توانا
"در 80 روز، انگلیسی صحبت کنید"،"با 35 جلسه، مکالمه زبان داشته باشید"،"آموزش تافل در 80 روز." اینها نمونه ای از تبلیغات رنگارنگ موسسات آموزش زبان انگلیسی و زبان های دیگر است که هر روز در روزنامه های صبح و در و دیوار شهر می توانید آنها را ببینید.

یادگیری زبان انگلیسی به دلیل بین المللی بودن آن تبدیل به یک ضرورت شده و جوانان بیشتر علاقمند به یادگیری این زبان هستند. برای بررسی شیوه کار این موسسات و آموزشگاه ها با تعدادی از آنها تماس گرفتیم و سری نیز به چند موسسه زدیم.

همه چیز تضمینی
موسسه "ن" یکی از آموزشگاه های زبان است که در تبلیغات خود ادعا می کند در 40 جلسه 2 ساعته، با تضمین کتبی به شما مکالمه زبان آموزش خواهد داد. مسوول ثبت نام می گوید:" بعد از ثبت نام، شما امتحان تعیین سطح را خواهید داد. اگر سطح مورد نظر 40 جلسه را کسب کردید، تضمین می کنیم در این مدت با روش های خاص، آموزش مکالمه شما را تکمیل کنیم. مبلغ هر جلسه 36 هزار تومان است."

حال این سوال پیش می آید که اگر سطح مورد نیاز کسب نشد، چه اتفاقی می افتد؟" اگر می خواهید وارد موسسه شوید و تضمین بگیرید، باید مقداری زبان بلد باشید. معمولا افرادی که در اینجا ثبت نام می کنند 80 یا 100 جلسه می آیند که آن هم تضمینی است. البته امکان دارد در اواخر دوره نیاز به کلاس های جبرانی باشد."

آموزشگاه دیگری که محل آن در خیابان طالقانی است، تقریبا همین پاسخ را می دهد." شک نکنید که تمام کلاس های ما تضمینی است. شما امتحان می دهید و بر اساس تعیین سطح، تعداد کلاس شما مشخص می شود. آموزشگاه تضمین می کند که در مدت تعیین شده آموزش مکالمه هنرجو را کامل کند. "

می توان نتیجه گرفت که تمام این تضمین ها براساس سطح شما و البته نظر آموزشگاه انجام می شود، ولی در تبلیغات اولیه فقط نوشته شده است"تضمین آموزش کامل در 40 جلسه. "

بازار داغ خصوصی‌ها
در بین آگهی های روزنامه‌، تعداد زیادی از تبلیغات کلاس خصوصی آموزش زبان انگلیسی را می توانید مشاهده کنید. انگار آموزش زبان هیچ مشکل و پیچیدگی خاصی ندارد که افرادی به راحتی مدعی اند می توانند در مدت کوتاهی مکالمه زبان را برای دانشجوی خود کامل کنند.

آقای «م» در تبلیغات روزنامه ای و سایت شخصی خود را دعا می کند در 30 جلسه و تنها به کمک فیلم های زبان اصلی، آموزش مکالمه می دهد. وقتی تماس می گیرم با اعتماد به نفس کامل در مورد کار خود صحبت می کند. وقتی به او می گویم که چیز زیادی از زبان نمی دانم می گوید: " اصلا مهم نیست. من مبتکر روش جدید آموزش مکالمه هستم. بدون کتاب و گرامر. فقط با استفاده از فیلم های انگلیسی می توانم در مدت 30 جلسه به شما آموزش زبان بدهم. هزینه هر جلسه 35 هزار تومان است و در هر هفته 2 بار 3 جلسه خواهیم داشت."

یکی دیگر از این افراد که آموزش زبان های مختلف را شگرد خود می داند می گوید:" شما طی مدت 80 جلسه 1 ساعته می توانید انگلیسی صحبت کنید. کلاس های آموزشی ما براساس آخرین مدل های دنیا طراحی شده است. مطمئن باشید که بعد از این مدت به راحتی انگلیسی صحبت می کنید."

تمام این ادعاها براساس چند مدرک دانش آموختگی از دانشگاه های خارجی عنوان می شود. البته برخی از این مدرک ها هیچ ارتباطی به آموزش زبان انگلیسی ندارد. مانند مدیریت پروژه و برنامه ریزی مدیریتی.


در حوالی میدان انقلاب و خیابان ولی عصر (عج) می توان چندین آموزشگاه و موسسه زبان را پیدا کرد. وارد آموزشگاه «ط» می شوم. چند دانشجو که از صحبت هایشان متوجه می شوم قصد رفتن به خارج را دارند در حال ثبت نام هستند.

ثبت نام کننده به این جوان می گوید:" اگر بخواهید در دوره های فشرده ما شرکت کنید برای هر جلسه باید مبلغ 40 هزار تومان پرداخت کنید. اگر در دوره عادی یک ساله ثبت نام کنید، امتحان تعیین سطح می دهید و در کلاس های عمومی حاضر می شوید." بعد اطمینان می دهد که در مدت چند ماه مشکل مکالمه را برای او حل کند.

می پرسم؛ چطور انسانی که چیزی از مکالمه زبان نمی داند می تواند در مدت 30 یا 40 جلسه، مکالمه کند؟ در جواب می گوید:" ابتدا گوش شما را با لغات انگلیسی و نحوه بیان آنها آشنا می کنیم. در مرحله بعدی روی ترجمه کار خواهیم کرد. بعد از تکمیل شدن ترجمه، شما باید برای آموختن جمله های کاربردی تلاش کنید و امیدواریم که بعد از 40 جلسه به راحتی انگلیسی را صحبت کنید."

در ادامه آن خانم توضیح می دهد که تضمین های موسسه بعد از طی دوره های فشرده و کلاس های تکمیلی است. یعنی اگر هنرجو بعد از کلاس های اصلی نیاز به کلاس های تقویتی داشت باید در آنها نیز ثبت نام کند.

آموزشگاهی دیگر با عنوان «مرکز آموزشی ...» برای مدرک تافل، دوره 3 ماهه برگزار می کند. مسوول ثبت نام می گوید:"هنرآموز بعد از تعیین سطح، وارد دوره می شود و تا مرحله تافل آموزش می بیند. 3 جلسه در هفته برگزار می شود و در مجموع بعد از طی تقریبا 40 جلسه می توانید در امتحان تافل شرکت کنید. مبلغ امتحان تعیین سطح موسسه نیز 10 هزار تومان و هزینه هر جلسه 30 هزار تومان است." این موسسه هیچ تضمینی را به مشتریان خود نمی دهد.

برای بررسی این مساله که آیا این آموزشگاه ها براساس علم، کار خود را پیش می برند یا تبلیغ، با ساجدی مسوول واحد آموزش یکی از آموزشگاه های زبان انگلیسی گفت و گو کردیم:

ساجدی می گوید:"آیا ممکن است که یک انسان عادی در مدت 30 یا 40 جلسه بتواند انگلیسی صحبت کند؟ انسانی که هیچ زمینه ای برای آموختن زبان ندارد، حداقل باید یک سال را به یادگیری گرامر بگذراند. آموزش مکالمه بدون یادگیری گرامر ممکن نیست، آن هم در این مدت کوتاه.

آیا یک فرد خارجی می تواند بدون یادگیری دستور زبان ما، فارسی صحبت کند؟ قبول دارم که اگر فردی در کشورهای خارجی زندگی کند به مرور می تواند زبان آنها را تا حدی یاد بگیرد و در دراز مدت به زبان آنها مکالمه کند، ولی این موضوع با 30 یا 40 جلسه کلاس نتیجه نمی دهد.

ساجدی در مورد شیوه درست آموزش زبان می گوید:" افرادی که در زمینه آموزش زبان تبحر دارند می گوینداین آموزش ها باید از دوران کودکی شروع شود. شیوه صحیح آموزش مرحله به مرحله است. در ابتدای راه شما باید با الفبا آشنا شوید. مرحله بعدی آموزش ابتدایی گرامر و به همراه آن لغات آسان و کاربردی و مراحل بعدی همراهی آموزش گرامر و کاربردی است. در ادامه همراهی گرامر و مکالمه توصیه می شود. البته این کار حدود 2 سال زمان می برد. نمی دانم عده ای چطور مدعی هستند در مدت 30 جلسه زبان انگلیسی افراد را تکمیل می کنند."

مطمئنا آموزش زبان دارای شیوه ها و اقسام مختلفی است، ولی باید به استاندارد این شیوه ها نیز توجه کرد. اگر می خواهید در موسسه آموزش زبان ثبت نام کنید حتما به سابقه و تجربه آنها توجه داشته باشید، چون ممکن است بعد از 40 جلسه و صرف هزینه زیاد، چیزی جز چند کلمه انگلیسی ساده به دست نیاورید.


***

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز