راهی به سوی آسمان...

داشتن همسر و شهریه کم حوزه علمیه ... چه کنم؟

۱۳۹۰/۰۳/۱۸ - ۱۳:۴۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۰۷۱
با توجه به داشتن همسر و شهریه کم حوزه علمیه طلبه شوم؟
سوالی از محضر حضرت آیت الله امینی

بنده به علت احساس تکلیف و بر حسب تحقیقات، با وجود مهیا بودن شرایط از نظر کسب و کار و به رغم داشتن تحصیلات عالیه در مقطع کارشناسی ارشد، حوزه علمیه را برای ادامه تحصیل برگزیده‌ام. لکن، بعلت داشتن همسر، هجرت به شهر دیگر برای ادامه تحصیل حوزوی مانند قم و تعهد به حوزه علمیه در مورد شرکت کامل در کلاسهای درس و بحث، مجبورم از کار خود استعفا دهم و در این صورت ممکن است که حین تحصیل با توجه به شرایط بد اقتصادی در جامعه، شهریه اندکی که به طلاب تعلق می‌گیرد و این که والدینم نیز توانایی کمک مالی به بنده را ندارند دچار تنگی معیشت شده و خواه ناخواه برای همسرم نیز مشکلاتی از این باب بوجود آید. حال بر سر دو راهی مانده‌ام که به تکلیفی که در خود احساس کرده‌ام عمل نموده و با توکل به خدا و توسل به پیامبر اسلام و ائمه اطهار حوزه علمیه را انتخاب نموده یا با توجه به مشکلات احتمالی راه دیگری برگزینم؟

پاسخ: با توجه به این که جنابعالی متاهل هستید و تامین هزینه زندگی یکی از ضروریات است و امکانات کار و کسب معیشت هم برای شما فراهم می‌باشد، ترجیح است که شما از ورود در حوزه علمیه صرف نظر کنید و به کسب معیشت ادامه دهید و برای جبران علاقه مفیدی که به علوم حوزوی دارید در یکی از رشته های مورد علاقه خود (از قبیل تفسیر , علوم حدیث, عقاید, فلسفه) به مطالعه کتب مربوطه به طور جدی و منظم اقدام نمایید و در همان قسمت مطالعات خود را متمرکز کنید و از مطالعه پراکنده جدا خودداری فرمایید .

در این صورت بعد از مدتی در همان رشته تخصص پیدا خواهید نمود. خوشبختانه در هر یک از رشته‌ها و قسمت های مربوطه کتاب های متعدد فارسی به چاپ رسیده است . البته بهتر است در انتخاب کتب مناسب در همان زمینه با یکی از متخصصین علوم اسلامی همفکری فرمایید. ضمناً دانشگاه‌های مجازی علوم قرآن و حدیث مانند دانشکده علوم حدیث شهرری وجود دارد که حضرتعالی می توانید با ثبت نام و ادامه تحصیل در آن‌ها به صورت غیرحضوری از کلاس ها بهرمند گردید . خداوند توفیق کسب معارف اسلامی را به شما ارزانی دارد. موفقیت شما را از خدای سبحان خواستاریم.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله امینی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز