نشستی با گروه برنامه‌ساز «جوونی دربست»/ نویسنده‌ها

از شوخی با خبرگزاری برنا تا موضوعات وبلاگی

۱۳۹۰/۰۳/۱۸ - ۱۷:۲۴:۰۰
کد خبر: ۵۵۳۱۴
از شوخی با خبرگزاری برنا تا موضوعات وبلاگی
سعی ام در این برنامه بر این بوده که مطالب مختلف به گونه‌ای طنزآمیز مطرح شود، مخصوصا موضوعاتی که کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود و یا اصلا نمی‌توانند آن‌ها را مطرح کنند.
باشگاه جوانی برنا/ برنامه رادیویی «جوونی دربست»، برنامه‌ای است با فرم مستند و گزارش که از قالب نقد و طنز در بخش‌های مختلف استفاده می‌کند که از شنبه تا چهارشنبه ساعت 10 الی 11 به روی آنتن می‌رود. در مصاحبه‌های مردمی درباره موضوع برنامه با مردم گفت‌وگو می‌شود و گزارش مستند به اتفاقات دنیای جوانی اختصاص دارد. یکی دیگر از بخش‌های مختلف «جوونی دربست»، بخش نشست خبری آن است که از میزگردی با موضوع طنز تشکیل شده و به موضوعات اجتماعی و سیاسی می‌پردازد. شیوه پخش این برنامه به این شکل است که هر هفته برنامه‌ای از جوونی دربست پخش می‌شود که با هفته دیگر متفاوت است. به صورتی که دو جنس برنامه که مکملند و در راستای هم هستند، پخش می‌شود.

از این جهت که این برنامه به دغدغه‌های روزمره جوان‌ها و مسایل و مشکلات آن‌ها می‌پردازد، با تیم سازنده و اجرایی این برنامه به گفت‌وگو نشستیم. نویسنده‌های این برنامه متشکل از سه نفر هستند که یکی از آن‌ها نویسنده طنز است و در آیتم «نشست خبری» فعالیت می‌کند و دو نفر دیگر متن‌های برنامه را بر اساس موضوعات و سوژه‌های انتخابی می‌نویسند.

"محمدرضا ستوده" نویسنده طنز «جوونی دربست» که در آیتم نشست خبری این برنامه فعالیت می‌کند، درباره شیوه کارش می‌گوید: در متن‌ها بیشتر از قالب خبری روز استفاده می‌کنیم و سعی‌مان بر این است که خبرها را با موضوعی که برنامه حول آن می‌چرخد، مرتبط باشد. کلید کارم به این صورت است که اتفاقات روز را که بیشتر در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است، با سوژه اصلی برنامه مربوط می‌کنم، البته اگر متنی هم پیدا نشود که با موضوع مربوط باشد، بالاخره به شیوه‌ای ربطش می‌دهم.

وی ادامه می‌دهد: سعی من در این برنامه بر این بوده که همه نوع مطالبی به گونه‌ای طنزآمیز مطرح شود، مخصوصا موضوعاتی که کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود و یا اصلا نمی‌توانند آن‌ها را مطرح کنند. چون اعتقاد من این است که همه چیز را می‌توان گفت، فقط چگونه گفتن آن مهم و شرط است. برای مثال ما برنامه‌ای را بر روی موضوع برکناری آقای متکی داشتیم که شاید کمتر کسی به آن پرداخته بود.

ستوده در پایان با خنده می‌گوید: در یکی از برنامه‌هایمان، با خبرگزاری برنا هم شوخی کردیم. البته لازم است بگویم که با بقیه خبرگزاری‌ها هم شوخی کرده‌ایم.


"سیده انوشه میرمجلسی" نویسنده «جوونی دربست» و سردبیر در رادیو جوان درباره متن‌های متمایز در این برنامه می‌گوید: سعی‌مان بر این است بیشتر از نشانه‌هایی که برای جوانان مصداق دارد، استفاده کنیم. تفاوت و تمایز شبکه جوان، به فرمی که شبکه طراحی کرده، بر می‌گردد و سعی می‌کنم به سراغ دم دستی‌ترین ایده‌ها نروم. از طرفی هم دغدغه‌های شخصی گاهی نوعی موضوع برای نوشتن می‌شود.

"فروغ نجفی" دیگر نویسنده این برنامه هم می‌گوید: فکر می‌کنم مهم‌ترین عاملی که باعث شده موضوعات متفاوتی داشته باشیم، به جوان بودن‌مان مربوط می‌شود که موضوعات انتخاب شده، تقریبا دغدغه ما هم بوده است. ما خیلی آدم‌های خاصی نیستیم، اما چون برای جوانان می‌نویسیم، خاص می‌شویم. من حتی ممکن است وقتی جمله‌ای را در وبلاگی می‌بینم، جذب شوم و آن را به عنوان موضوعی برای نوشتن انتخاب کنم.



گفت‌وگو: آزاده فضلی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز