در خلوت با نامحرم و در روابط گوناگون شیطان کجا حضور دارد

۱۳۹۰/۰۳/۲۷ - ۱۷:۰۹:۰۹
کد خبر: ۵۷۵۵۳
در خلوت با نامحرم و در روابط گوناگون شیطان کجا حضور دارد
یکی از خطرات مهم مراجعین این است که هم‏جنس نباشند، اینجا است که زمینه فراهم می‏‌شود آن بعدِ شیطانی را شکوفا و زنده کند و نقشِ تخریبی داشته باشد.
پای درس آیت الله مجتبی تهرانی

ممکن است که مراجعین انسان در روابط گوناگون دیداری، رفتاری و شنیداری نقش تخریبی داشته باشند. همان‏طور که اینها می‏‌توانند نقشِ سازندگی داشته باشند، نقشِ تخریبی هم دارند و اینها هم در سه رابطه مطرح است: دیداری، شنیداری و گفتاری. مثلاً افرادی که مراجعه می‏‌کنند در موردی که خیلی بارز هم هست مراجعین به شخص، از جنسِ مخالف باشند. این مسأله چون مورد ابتلا است، عرض می‏کنم که اگر شخص زن است، مراجعه کننده او مرد باشد و اگر مرد است، مراجعه کننده او زن باشد.

در روایتی از پیغمبر اکرم(ص) داریم که فرمودند: هیچ روزی نیست مگر این‏که دو فرشته با هم ندا می‌‏کنند و داد می‌‏زنند که «وای بر مردان از زنان و وای بر زنان از مردان!».

نکته‌‏ای در این روایت است که من این را عرض می‏‌کنم. در روایت دارد، هیچ روزی، هیچ صبحی نیست دو ملک ندا می‏‌کنند «وای بر مردان از زنان و وای بر زنان از مردان»؛ حالا چرا نمی‏‌گویند: هیچ شبی نیست مگر این‏که...؟ جهت این است که روابط اجتماعی در روز برقرار می‌‏شود. شب هر کسی در خانه‏ خود است. در روز است که هم‏جنس‏ها و مخالف جنس‏ها در صبح روابط اجتماعی دارند. سخن پیغمبر اکرم(ص) در مورد اختلاف جنسیّتی است.

یکی از خطرات مهم مراجعین این است که هم‏جنس نباشند، اینجا است که زمینه فراهم می‏‌شود آن بعدِ شیطانی را شکوفا و زنده کند و نقشِ تخریبی داشته باشد. مخصوصاً این‏که شرایط هم طوری باشد که جنبه خصوصی پیدا کند. یک وقت به قول ما طلبه‏‌ها در ملاء عام است و یک وقت رابطه شکل پنهانی دارد و در برابر دیگران نیست. آن‏ رابطه‌‏ای که جنبه خصوصی دارد، بدتر است.

روایتی است از پیامبر که فرمودند: خیال نکنید در ملاقاتِ خصوصی زن و مرد نامحرم، فقط شما دو نفر هستید، در واقع شما سه نفر هستید و سومین نفر شما شیطان است! چشمهایتان نمی‏‌بیند. بی برو برگرد شیطان سومین نفر است. من نمی‏‌خواهم واردِ مسائل فقهی شوم، فکر کنم در توضیح المسائل نوشته‌‏ام که «خلوت با اجنبی حرام است».

خلوت کردن با نامحرم در روابطِ گوناگون که سرآمدش دیداری و شنیداری و رفتاری است، اثر گذار است. روایتی از حضرت زهرا(س) است که از حضرت سؤال کردند بهترین صفت زن‏ها چه چیزی است؟ حضرت فرمودند: بهترین صفت برای زنان این است که مرد، زن را نبیند و زن، مرد اجنبی را نبیند.

اگر کسانی که شعار می‌‏دهند، امّا شعور ندارند، بگویند: خودِ حضرتِ زهرا رفتند مسجد و خطبه خواندند و یا حضرت زینب هم خطبه خواندند؛ ما در جواب می‏‌گوییم: وقتی حضرت زهرا به مسجد رفتند، بحثِ وظیفه شرعی و واجب الهی مطرح بود و باید حضرت به مسجد می‏‌رفتند و به وظیفه‏‌شان عمل می‏‌کردند. بحث وظیفه غیر از حرفی است که ما داریم می‏‌زنیم. آنجا بحث مراجعه نیست، یک وقت اشتباه نشود! گاهی عوام چنین مغالطه‏‌هایی می‏‌کنند. حضرت وظیفه‏‌اش بود که برود و رفت.

من در مورد این خطبه حضرت زهرا بحث کرده‏‌ام و آن را نوشته‏‌ام که الحمدلله منتشر هم شده است. نوشته‏‌ام به چه صورت و با چه پوششی به مسجد رفتند؛ حتی زنانی آمدند و اطراف حضرت زهرا را گرفتند که حتی پیکره‏‌اش هم معلوم نشود.

منبع:سلسله جلسات" غیرت مومن ، جلسه 30"
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز