گفت‌و‌گو با عوامل برنامه رادیویی کلاس جوانی/

وزیر، وکیل و نماینده مجلس پای برنامه ما می‌نشینند/ به زبان جوانی حرف می‌زنیم

۱۳۹۰/۰۵/۱۲ - ۱۳:۲۸:۵۸
کد خبر: ۶۷۹۱۰
وزیر، وکیل و نماینده مجلس پای برنامه ما می‌نشینند/ به زبان جوانی حرف می‌زنیم
نویسنده و گزارشگر برنامه کلاس جوانی گفت: برنامه نافذ است و تعداد مخاطبان آن زیاد است و البته مخاطبینی از بین وزیران،وکیلان و نماینده های مجلس دارد.

باشگاه جوانی برنا/در راهروهای پیچ در پیچ ساختمان رادیو، در جهت فلشی که روی آن نوشته گروه جوان حرکت می کنم و بعد تابلوی اتاق مدیر روابط عمومی را پیدا می کنم. "قرار مصاحبه خبرگزاری برنا با عوامل برنامه کلاس جوانی "،این جمله روی تخته وایت برد اتاق نوشته شده است. تا همه عوامل در اتاق گفت و گو جمع شوند عقربه های ساعت از روی ساعت 10 حرکت می کنند و ساعت 10:20 دقیقه را نشان می دهند.
بالاخره عوامل در اتاق گفت و گو جمع می شوند. همان ابتدای گفت و گو متوجه می شوم انرژی، جوانی، لبخند و صمیمیت سیال بین عوامل برنامه نقش مهمی در شکل گیری و همکاری گروه برنامه ساز جوانی دارد که خلاقیت، استعداد و آگاهی وجه مشترک همه شان است.

عوامل برنامه کلاس جوانی با هدف اطلاع رسانی، شاد کردن لحظه ها و البته آگاهی هم سن و سالان خود برنامه ای ساخته اند که هر هفته از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 17 تا 18:30 از شبکه رادیویی جوان پخش می شود.

برنامه ای که مدیران رادیویی شبکه جوان هم اعتراف می کنند همیشه روند رو به رشدی داشته است و توانسته مخاطبان جامعه هدف خود را به خوبی جذب کند.

اول: ریحانه شمس الواعظین،متولد سال 1358،کارشناس روانشناسی بالینی و 6 سال است با رادیو جوان همکاری می کند. او در برنامه کلاس جوانی نویسندگی بخش سلام و ورودی برنامه و خروجی آن را بر عهده دارد و کار ادیت و افکت گزاری آیتم گردش علمی را با گویندگی وحید نیکو قدم هم انجام می دهد.

و زمان معرفی خودش و صحبت درباره وظیفه ای که در برنامه به عهده دارد می گوید: قبل از ورود به رادیو هم سابقه کار مطبوعاتی داشتم. در برنامه کلاس جوانی ابتدا به عنوان مسوول ارتباطات با مردمی که با برنامه تماس می گیرند و برای همه عوامل باعث دلگرمی هستند صحبت می کنم. در طی یک روز تک تک عوامل در مورد تماس هایی که با برنامه برقرار می شود پرس و جو می کنند، مردم چه انتقادها و پینشهادهایی داشتند که می توانیم آنها را به سردبیر یا گوینده ها منتقل کنیم تا اگر نقطه ضعفی وجود دارد کمرنگ شود و اگر نقطه مثبتی وجود دارد تقویت شود.

دوم:عصمت باپیران، 33 ساله ، سردبیر یکی از هفته های برنامه کلاس جوانی، فوق لیسانس کارگردانی نمایش ، از سال 84 با رادیو همکاری می کند و می گوید: سردبیر چند برنامه بوده ام و از ابتدا در بخش هماهنگی و ارتباطات کار می کردم، آیتم می ساختم و نویسندگی می کردم.




سوم: حمیده قادری، کارشناس علوم ارتباطات روزنامه نگاری، متولد سال 1358 ،از سال 84 وارد رادیو شده است و با نویسندگی کارش را شروع کرده است و در حال حاضر کار هماهنگی برنامه کلاس جوانی و کار آیتم سازی را انجام می دهد.

چهارم: پیمان غریب پناه، متولد سال 56 ،کارشناس کارگردانی نمایش و گویندگی یک هفته برنامه کلاس جوانی را به سردبیری وحید نیکو قدم بر عهده دارد.

پنجم: وحید نیکو قدم، متولد سال 1359 و سردبیر هفته اول برنامه کلاس جوانی، فارغ التحصیل 2 رشته دامپزشکی و جامعه شناسی و از سال 77 وارد رادیو جوان شده است. در برنامه های مختلفی تا به حال کار کرده است و می گوید امیدوار است کارنامه خوبی از خود به جای گذاشته باشد.

ششم:
فرزاد محمودی، 34 ساله و مسوول ارتباطات برنامه .


اسم برنامه بر چه اساسی انتخاب شد؟

باپیران: تیر سال 89 شبکه تغییر کنداکتور داشت و تقریبا همه برنامه های تغییر کردند، بعضی از برنامه های جایگزین شدند و بعضی دیگر ارتقا پیدا کردند. قرار بر این شد که تمام برنامه ها با ساختار جدید ماکتی برایشان ساخته شود و نگاه جدیدی به آنها شود. این اتفاق در مورد برنامه ما هم افتاد. نام برنامه آن زمان نفس عمیق بود و به کلاس جوانی تغییر کرد.آن زمان اسم های زیادی پیشنهاد داده شد و در نهایت نام کلاس جوانی برای برنامه انتخاب شد. دلیل هم این بود که قرار شده بود در این ساعت کلاسی داشته باشیم که درآن هم فضای اطلاع رسانی و آموزشی وجود داشته باشد،هم به دلیل ساعتی که برنامه در آن روی آنتن می رود تفریحی باشد. قرار بر این شد که با رویکردی جوانانه کلاسی داشته باشیم که به بهانه های مختلف و در فضاهای مختلفی مثل ورزش، اقتصاد وهنر کلاسی داشته باشیم و مسایل جوانان را مطرح کنیم. درعین اینکه فضای شادی و نشاط هم در برنامه وجود داشته باشد.

پس یعنی برنامه تان کارکرد یک کلاس را هم دارد؟

 باپیران: همه سعی مان را کرده ایم که این اتفاق بیفتد.کلاس های مختلفی را در آن برگزار کرده ایم که به خاطر اسمی که روی آن کلاس گذاشته ایم سعی کرده ایم نگاهی اجتماعی به آن داشته باشیم و مسایل روز که به ویژه جوانان درگیر آن هستند را مطرح کنیم.

نگاه آموزشی نداریم و نمی خواهیم به کسی چیزی یاد بدهیم. قصدمان اطلاع رسانی است ومی خواهیم فضایی شاد داشته باشیم،چون ساعتی از روز است که معمولا آدم در حال برگشت از محل کارشان یا از بیرون خانه به خانه هستند ،بنابراین تلاشمان بر این است که فضای شادی را برایشان فراهم کنیم.در کنار این مسئله تلاش می کنیم نگاهی اجتماعی داشته باشیم و مسایل را فقط مطرح کنیم،قرار نیست و قصد هم نداریم چیزی را پیگیری کنیم، اما در کلاس هایی که داریم به مسایل هر روز و اتفاقات هر حوزه ای می پردازیم و همه این موراد را به سوی مشکلات جوانان می بریم.

نیکوقدم: سعی می کنیم یک ساعت و نیم برنامه کلاس جوانی را با جوان ایرانی زندگی کنیم، به یاد زمانی که در دبیرستان و دانشگاه بودیم و با بچه های هم سن وسال خودمان در محیطی بیشترین ساعت های زندگی مان را بعد از خانه سپری می کردیم ،چنین فضایی را در قالب کلاس و با اهداف فراتر از کلاس با کارکردهای مختلف طراحی کردیم. مثلا گاهی در فضای کلاس پیش می آمد که استاد نمی آمد. برای پرداختن به بعضی سوژه ها در برنامه به طراحی فضاهای این چنینی و استفاده از آنها نیاز داشتیم.

از مجری های برنامه بگویید؟
نیکو قدم: کلاس جوانی از تنوع صدایی بالایی برخوردار است.هردو هفته از بهترین آیتم سازها و بازیگران شبکه استفاده می شود.

چه ویژگی ها و نقاطی یا چه آیتم هایی کلاس جوانی را از سایر برنامه ها متفاوت می سازد ؟
معدن کن: ساختن 90 دقیقه برنامه با ریتم بالا برای عصر کار سختی است.هر تهیه کننده ای نمی تواند این کار را بکند، پذیرفتن اینکه برنامه از ریتم بالایی برخوردار باشد و متناسب با ریتم شبکه جوان برای هر برنامه سازی ممکن نیست و کسی که از شبکه دیگری به شبکه جوان بیاید کار کردن در این فضا کمی برایش سخت است.
استفاده از موسیقی های کوتاه و تنوع دادن به برنامه هم وجود دارد. تلاش شده است اول نگاه سرگرمی را به برنامه داشته باشند،طنز جدی را در برنامه مطرح کنند. با توجه به شعار ایران فقط تهران نیست گزارشگران شهرستان ها را افزایش دادیم. شبکه جوان گزارشگران اختصاصی در استان های مختلف دارد و از حضور آنها استفاده می کند. این از امتیازاتی است که برنامه کلاس جوانی دارد.

ارتباط با مخاطب و آگاهی از نظر او چقدر برایتان مطرح و مهم است؟

شمس الواعظین: در کلاس جوانی چند اتفاق خوب می افتد. اول اینکه برنامه کاملا زنده است و زنده بودن آن فقط به زمان برنامه و ارتباط مستقیم با مخاطب مربوط نمی شود.گاهی متنی را راجع به خبری درشهرستانی در برنامه می خوانیم. بعد از آن مخاطب ها از همان شهرستان با ما تماس می گیرند و خبرهای دیگری می دهند تا خبر برنامه را تکمیل کنند. یعنی مخاطب آنلاین پای رادیو نشسته است و منتظر است خبر برنامه را تکمیل کند.

ما در این برنامه واقعا صدای جوان ها را می شنویم و از این توجه انگیزه و روحیه می گیریم. روزی در برنامه ای راجع به حقوق و قوانین صحبت می کردیم و رییس دادگستری استان تهران به عنوان مخاطب با برنامه تماس گرفت و صحبت کرد. یک قاضی با برنامه مان تماس گرفت و شخصی دیگر تماس گرفت و در جواب آن قاضی حرف دیگری زد. همه افراد مثل یک زنجیره به هم مرتبط هستند و این مردم هستند که با همه آیتم های برنامه ارتباط برقرار می کنند.اگر برای مثال گوینده بی حوصله باشد مردم تماس می گیرند و حال او را می پرسند.

می خواهم بگویم مردم اینقدر حساس هستند و این نشان می دهد برنامه خنثی نیست. برنامه ای تاثیرگذار است که نافذ باشد و اگر قرار باشد فقط برنامه بسازیم بدون اینکه تاثیری بر مخاطب داشته باشد فایده ای ندارد. برنامه ای که نافذ باشد می تواند دقیقه به دقیقه با مخاطبش ارتباط برقرار کند و اگر روزی نباشد جوان ها از آن سراغ می گیرند و مثل سریال آن را پیگیری می کنند. چون گزارشگر برنامه هم هستم و با مردم در ارتباط هستم. بنابراین به عنوان یکی از عوامل برنامه حرف نمی زنم و به عنوان یک مخاطب حرف می زنم. یک روز درباره رسانه و تاثیر گذاری آن بر جوان ها در برنامه صحبت می شد و رییس شبکه خبر با برنامه تماس گرفت.مخاطبین عام نداریم و در هر برنامه کاملا مخاطبین مان بسته به موضوع برنامه تغییر می کنند.

معدن کن: طیف مخاطبین شبکه جوان گسترده است و با اینکه شبکه اختصایی جوانان است ولی تقریبا همه شنونده این شبکه هستند و انتظار دارند حرف شان را از این شبکه بشنوند. اینکه شبکه جوان شنیده می شود برایمان خوب است اما از طرفی کار را هم سخت می کند. در آنونس های برنامه ها به عمد 15 تا 35 سال را تکرار می کنیم اما تعدادی از مخاطبان که در این گروه سنی نیستند با شبکه تماس می گیرند و توقع دارند که حرف ها و دغدغه های آنان هم منتقل شود. گاهی حتی ناراحت می شوند.



با توجه به این میزان مخاطب و شنیده شدن برنامه باید حساسیت در مورد حرف هایی که مجری برنامه می زند و در کل حرف های برنامه زیاد باشد، درست است ؟

شمس الواعظین: برنامه نافذ است، اگردر متن هایی که نویسندگی می کنیم و در آیتم هایی که می سازیم نکته ای را از روی غفلت یا سرسری نوشتن کار به گوش مخاطب برسانیم آن را از ما می پذیرد چون ما را به عنوان رسانه قبول دارد،اما به هر حال باید روی تک تک جمله ها، شوخی ها و حرف هایی که می زنیم دقت داشته باشیم، از اخلاقیات دور نشویم ،حصارها را رد نکنیم ، از خطر قرمزها نگذریم اما نکاتی را بگوییم که برای جوان ها موثر باشند.

این برنامه مخاطبین جدی از بزرگان مملکت، وزرا،نمایندگان مجلس دارد. این اواخر سردار ساجدی نیا که روز گذشته در برنامه مثلث حضور داشت می گفت شبکه جوان شبکه ای است که خیلی آن را گوش می کنم. اجازه بدهید من هم از مخاطبان شبکه جوان باشم. در کلاس های برنامه کلاس جوانی جوانی از جوانان ثبت نام می کنیم و از همه قشرهای جوانان در این برنامه ثبت نام کرده اند.

اجرا در رادیو جوان و به ویژه برنامه کلاس جوانی برای مجری که در سایر شبکه ها کار کرده است تجربه تازه ای است ؟


  غریب پناه: هر شبکه ای بر حسب کارایی خودش قالبی متفاوت به مجری می دهد. مثلا در شبکه فرهنگ با نگاه فرهنگی و درشبکه ورزش باید با اطلاعات ورزشی همراه باشی، اما در شبکه جوان باید قالب همه این شبکه ها را داشته باشید؛ یعنی حیطه فکری و ذهنی برای اجرا باید در مجری وجود داشته باشد. بعد آن قالب را بشکنید.کسی که این موارد را رعایت نکرده ، جوانی نکرده باشد، زبان جوانی را بلد نباشد، خودش گویندگی را پس می زند. چون مخاطب در این شبکه بسیار تاثیرگذار است. با قالبی آمدم که شاید اجرا در شبکه جوان را نداشتم اما مجبور شدم این قالب را بشکنم و متفاوت باشم و مثل خود جوان برنامه اجرا کنم.

چقدر اجازه بداهه گویی دارید؟
نقش متن در اجرایم 40 درصد و بداهه 60 درصد است. اما این بداهه با هدایت سردبیر و طبق موضوع برنامه صورت می گیرد. بداهه نابجا در برنامه می تواند باعث اخلال در آن شود و این بستگی به تیزهوشی گوینده دارد که بداند چطور از بداهه ها استفاده کند.

حرفی در برنامه زده شده که اخطار بگیرد؟
نیکو قدم: در برنامه ای راجع به فرشته‌ها صحبت می کردیم. پیمان فرشته ها را غلغلک می داد و صدای فرشته ها در برنامه پخش می شد. بعد برای آن نامه ای نظارتی آمد.




به عنوان یک برنامه ساز اجتماعی که به طور ویژه برای جوانان کار می کنید فکر می کنید بزرگ ترین معضل اجتماعی که جوانان در این دوره با آن مواجه هستند چیست؟

بایپران: نمی شود در مورد موضوع خاصی به عنوان مشکل ویژه صحبت کرد . سعی می کنیم جست و جو کنیم و درباره مشکلاتی که خودمان به عنوان یک جوان با آن درگیر هستیم ریزتر شویم و فقط درباره کار و مسکن و این موارد صبحت نکنیم. شاید در نهایت به این موارد برسد ولی سعی می کنیم اول ببنیم اتفاقات از کجا شروع وباعث می شوند جوانان به موقعیت های مختلف برسند.چون فکر می کنیم باید از اتفاقات پیشگیری کرد.نمی گوییم جوان افسرده بی تعهد و منزوی است، ممکن است جوان مشکلات اینچنینی داشته باشد حالا کمرنگ یا پررنگ.

اگر جوان نسبت به مشکلاتی که در شرایط فعلی دارد آگاهی پیدا کند مشکلات بعدی اش مرتفع تر می شود. فکر می کنم جوان ها مشکلاتی دارند که ریز ودرشت در کنار یکدیگر قرار می گیرند و شاید آن وقت بتوانیم بگوییم یک جوان اگر در هر زمینه ای یک بخش از مشکلاتش حل شود بتواند در بخشی از اجتماع خود را بروز دهد. سعی کرده ایم به همه موضوعات از زوایای متفاوت نگاه کنیم.روی هم رفته موضوع های زیادی داشته ایم. گاهی حتی به تکرار افتاده ایم اما در این تکرار زاویه دیدمان را تغییر داده ایم.


کسی از چهره های شناخته شده هست که دوست داشته باشید به عنوان مخاطب با برنامه تماس بگیرد؟

نیکو قدم: کسانی هستند که دوست داریم با برنامه تماس بگیرند. مسوولان معمولا با برنامه تماس نمی گیرند. یا برایمان نامه می فرستند یا با خودمان تماس می گیرند. در جلسه های سردبیری گاهی اعلام می شود از جاهایی با برنامه تماس گرفته اند که اصلا فکرش را هم نمی کردیم و مثلا در مورد حذف یا اضافه کردن بخش هایی از برنامه نظر داده اند و این برای خودمان هم جالب بود.

از درآمدتان راضی هستید؟

قادری: بنویسید همه ما در تعطیلات، به خارج از کشور می رویم!
باپیران: واقعیت این است که نسبت به گذشته تغییر کرده است.من خیلی با این قضیه مشکل ندارم.البته این به این بستگی دارد که در تمام طول هفته برنامه داشته باشیم یا نداشته باشیم. اگر در تمام طول هفته برنامه نداشته باشیم بیچاره می شویم دیگر( خنده!) در بخش بازیگری کمی درحق بچه ها کم لطفی شده است.

شمس الواعظین: بچه های رادیو همه با عشق به این کار وارد شده اند و این اصلا شعار نیست.رادیو با علاقه و صمیمیت بچه ها را به سوی خود می کشاند و درآمد آن در مقایسه با تلویزیون کم است. شاید در مقایسه با شغل های دیگر مناسب باشد.

نیکو قدم: نویسنده ای داریم که بابت نوشتن خود کمتر از پولی که در رادیو می گیرد از سیما می گیرد و در مقابل بعضی ها 30 برنامه رایگان در سیما اجرا کرده اند فقط برای اینکه تصویر داشته باشند.می خواهم بگویم این بسته به خود شخص است.در سیما هم به هر کسی برآورد خوب نمی دهند و فضای سیما به شسته و رفتگی صدا نیست. مهم این است برند شما چقدر بیارزد.


از آیتم های متغیر و ثابت برنامه می گویید؟
نیکو قدم: در هفته سردبیری من برنامه همیشه در متن پایانی با تکلیفی تمام می شود. آیتم خط و خط کش را داریم که با واریانس های مختلفی ،گاهی تشویقی و گاهی تنبیهی همراه است. آیتم لژ نشین ها را هم داریم که درمورد اختلافات طبقاتی صحبت می کند.در زمان اذان آیتمی مخصوص اذان داریم. آیتم زنگ تفریح نگرشی است درباره نوع تفریح های جوانان، آیتم جامیزی به غیبت ها و نمره گرفتن ها اشاره دارد، آیتم جعبه سیاه را داریم که صندوق انتقادات و پیشنهادات برنامه است.آیتمی به اسم ستون اخبار خوش روزنامه دیواری داریم . در خبرگزاری ها و مطبوعات جست وجو می کنیم .

خیلی از مسوولان عادت دارند خبرهای خوب بدهند، در کل همه اخبار خوب رسانه ها را جمع می کنیم و برای مردم می خوانیم. آیتم بوفه مربوط به بحث داغ روز است.آیتم کلاس نرفته های با کلاس اشاره به موفقیت های کسانی دارد که تحصیلات بالایی ندارند اما خلاقیت و پشتکار آنها را موفق ساخته است و این تلنگری است برای کسانی که در حالت رخوت و سستی مانده اند. 45 تا 50 درصد از برنامه طنز است و در حال حاضر بخش های دیگری هم به آن اضافه می شود. کلاس حوادث در حال اضافه شدن به برنامه است.

احتمالا از هفته آینده پخش آن شروع شده است. این کلاس کمی جدی است و به اتفاقات نامطلوبی مثل قتل ها ، درگیری ها و افزایش خشونت یا مسایل عاطفی است که یک پای بیشتر آنها جوان ها هستند می پردازد. این کلاس با نام کلاس فوق العاده و با حضور کسانی که خودشان درگیر این حوادث بوده اند و در حال حاضر در زندان یا بازپروروی هستند، برگزار می شود.


نازنین مهیمنی و وحید رونقی ؛ گوینده، عباس پیری؛ تهیه کننده ، فریبا آیینی ؛ مسوول آیتم زنگ تفریح و گزارش های کلاس جوانی، سعید خرسندی، مبلغ حسینی، نرگس قادری ،نسیم صباغان ، نرگس الهی، مریم بابایی ؛نویسنده، خانم زندیه،خانم عطیه نجفی، علی نوبخت ، منصور اسکندری،ناصر بهرامی، سجاد شهرابی از دیگر عوامل برنامه کلاس جوانی هستند که به دلیل مشغله هایی که داشتن در گفت و گو حاضر نبودند. سعید معدن کن مدیر جوان گروه جوان و جامعه رادیو جوان هم که میزان صمیمیت اش با گروه برنامه کلاس جوانی نشان می داد روزهای مدیریت اش را تنها پشت میزش نگذرانده و نمی گذارند در طول مصاحبه حضور داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز