حضرت آیت الله سبحانی در جلسه تفسیر قرآن کریم:

نجات مستضعف از دست ظالم یک وظیفه است /نبرد مردم فلسطین با اسرائیل، جهاد در راه خدا است

۱۳۹۰/۰۵/۱۷ - ۱۳:۴۰:۴۲
کد خبر: ۶۹۰۹۴
نجات مستضعف از دست ظالم یک وظیفه است /نبرد مردم فلسطین با اسرائیل، جهاد در راه خدا است
مسلمانان مأمور کمک به مستضعفان در هر نقطه از جهان هستند.حقوق بشر، حقوق انسانیت و نجات مظلوم از دست ظلم است و سازمان ملل چنین حقوق بشری ندارد.

به گزارش سرویس قاب نقره برنا، حضرت آیت‌الله‌ جعفر سبحانی در ششمین روز از ماه مبارک رمضان و در پنجمین جلسه تفسیر قرآن کریم که پس از نماز ظهر و عصر در مسجد مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد، با تأکید بر دسته‌بندی آیات جهاد، گفت: آیات جهاد نیازمند تفسیر موضوعی است.

وی در ادامه با اشاره به افرادی که به جهاد ایراد می‌گیرند، افزود: این‌ها یک نوع آیه را در نظر گرفته و از آیات دیگر غافل هستند، که اگر مجموع آیات را مطالعه کنند، خواهند دانست آیات قرآن کریم درباره جهاد در راه عقلانیت است.

ایشان با بیان این‌که آیات جهاد در پنج گروه خلاصه می‌شود که گروه اول جهاد با مشرکان و بت‌پرستان است، گفت: جهاد با مشرکان همان جهاد ابتدایی است که سبب نجات بشر از نقیصه بت‌پرستی می‌شود.

معظم له در ادامه به جهاد با اهل کتاب اشاره کرد و با بیان این‌که برخی معتقدند نباید با پیروان آیین آسمانی جهاد کرد، گفت: پیروان ادیان دیگر مانند مسیحی یا کلیمی به جای یکتاپرستی معتقد به تثلیث و مثنی هستند و به خدای واحد ایمان ندارند.

وی با بیان این‌که با پیروان ادیان دیگر که ایمان آنها به خدا و آخرت ناقص است و آنچه را خدا در تمام شرایع حرام کرده است، حلال می‌شمارند، باید جهاد کرد، اظهار داشت: پیروان ادیان آنچه را خدا تحریم کرده است، تحریم نمی‌کنند و به دین حق یعنی اسلام هم ایمان ندارند.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود به دستور قرآن بر نبرد با متجاوز اشاره کرد و با بیان این‌که مردم فلسطین که علیه آنان حمله شده است، حق جنگ با حمله‌کننده را دارند، خاطرنشان کرد: نبرد مردم فلسطین علیه اسرائیل، دفاع از حمله است.

وی با بیان این‌که از نظر اسلام دفع حمله دشمنان از سوی هر فلسطینی، لبنانی و یا هر مسلمان دیگری، جهاد در راه خدا است، خطاب به فلسطینی‌ها، گفت: بدانید که اگر برای خدا بجنگید و مسأله فلسطین را مسأله عربی قرار ندهید، جهاد شما در راه خدا بوده و روزی پیروز خواهید شد.

معظم له با اشاره به گروه چهارم که قرآن نبرد با آنان را مجاز شمرده است، گفت: این گروه افرادی هستند که با دولت اسلامی پیمان بسته‌اند، اما پیمان‌شکنی کرده‌اند؛ این عهد دیگر محترم شمرده نمی‌شود و همین‌که پیمان شکسته شد، اعلام جهاد مجاز است.

ایشان در تشریح گروه پنجم که نبرد با آنان براساس قرآن مجاز است، افزود: اگر خبر دادند که جمعیت مستضعفی در یک گوشه جهان مورد ظلم مستکبران قرار گرفته‌اند و حقوق آنان پایمال شده است، اینجا دیگر انگیزه دینی یا تعصبی وجود ندارد و نجات مستضعف از دست ظالم یک وظیفه است.

معظم له با بیان این‌که مسلمانان مأمور کمک به مستضعفان در هر نقطه از جهان هستند، افزود: حقوق بشر، حقوق انسانیت و نجات مظلوم از دست ظلم است و سازمان ملل چنین حقوق بشری ندارد؛ چراکه اگر ظلم را کمک نکند، کاری هم به مظلوم ندارد.

ایشان در پایان سخنان خود جهاد علمی را مقدم بر جهاد قتالی دانست و با بیان این‌که افراد بدبین به اسلام که انگشت اتهام بر روی جهاد می‌گذارند، هرگز به جهاد علمی اسلام توجهی ندارند، تصریح کرد: تفهیم و ترویج دین اسلام بر جهاد مقدم است و در صورت ناچار جهاد قتالی رخ می‌دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز